برنا چگونه به جنگ بحران کمبود آب در ایران می‌رود؟

0
780

کالاسودا_ بحران آب به یکی از معضلات جهانی تبدیل شده و ایران هم از این قضیه مستثنی نیست، در این میان مجموعه های دانش بنیان و استارتاپی هم برای ارائه راهکار دست به کار شده اند، گفتگوی این هفته کالاسودا با استارتاپ برنا که در این خصوص فعالیت میکنند را در ادامه میخوانید.

سلام، لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

سلام. سینا مهدی زاده هستم، ۳۱ ساله و در مقطع لیسانس رباتیک تحصیل کردم. در گذشته  در حوزه سیستم های امنیتی، سیستم های هوشمند ساختمان و پردازش تصویر فعالیت داشتم.

درباره موضوع کلی برنا مجموعه بفرمایید.

فعالیت برنا در حوزه اسکادا و سامانه های هوشمند شبکه های توزیع و انتقال آب است.

در حوزه آب از طریق یک سیستم کنترل یکپارچه، عملکرد شبکه های توزیع و انتقال را بهینه و مصرف انرژی را به حداقل می­رسانیم. همچنین سامانه های اسکادای تولید شده در شرکت ما قابلیت مدیریت انرژی برای مراکز اداری و صنعتی را داشته و همچنین برای کنترل و مانیتورینگ خطوط تولید نیز استفاده میشود.

آیا از قبل با موضوع و محیط کار فعلی برنا آشنا بودید؟

خیر، هیچ آشنایی قبلی وجود نداشت. اما بسیار خوشحالیم که در این راه قدم برداشته ایم.

ایده اولیه کی و از کجا شکل گرفت و چه دغدغه ای باعث شد به ایده برنا برسید؟

تیم فناوران برنا برای اولین بار به واسطه اعلام نیاز شرکت آب و فاضلاب شهری یکی از شهرستان های آذربایجان شرقی با این چالش بزرگ آشنا شد و پس از انجام تحقیقات و برررسی های لازم سامانه هوشمندی برای مدیریت و کنترل شبکه انتقال و توزیع آب و حل این مشکل ارائه نمود.

آیا برنا نمونه خارجی یا مشابه داخلی دارد؟ وجه تمایز شما نسبت به سایر رقبای داخلی و حتی خارجی چیست؟

بله. با توجه به اهمیت این مقوله در ایران و جهان هم نمونه های خارجی و هم داخلی وجود دارد.

ما در این سامانه سعی کردیم امکانات مورد نیاز را بومی سازی کنیم و سرویس هایی متناسب با شرایط جغرافیایی و عمومی کشور ارائه دهیم.

علاوه بر این یکی از مهمترین نقاط قوت سامانه های ما استفاده از بسترهای ارتباطی سفارشی سازی شده است که هم از امنیت بالایی برخوردار بوده و هم ثبات بسیار بالایی دارد.

نکته قابل توجه اینکه ما با تولید تجهیزات الکترونیکی لازم در داخل کشور هزینه ها را نیز تا حد زیادی کاهش داده ایم.

برنا را با چند نفر شروع کردید؟ لطفا اعضای تیم را معرفی کنید.

در ابتدا کار را با یک تیم ۴ نفره آغاز کردیم. مهندس مهران پیروز کارشناس ارشد مکاترونیک مسئول مدارات میکروکنترلری، سید حسین میرمهدی کارشناس ارشد مکانیک و مسئول بخش برنامه نویسی، کیانوش عزیزی کارشناس ارشد مکاترونیک مسئول بخش مکانیک و خودم که در حوزه برنامه نویسی و ایده پردازی فعالیت داشتم.

در حال حاضر برنا در چه مرحله ای قرار دارد؟ و با سیر فعالیت های خود فکر میکنید کی به نقطه سر به سر میرسید؟

ما در حال حاضر چندین نسخه از محصول را آماده و به فروش رسانده ایم که با استقبال کارفرمایان مواجه شد. امیدواریم تا پایان سال جاری به نقطه سر به سر برسیم.

با توجه به شرایط آبی کشور و نیاز به مدیریت آب، اولین مشتریانتان را چطور پیدا و جذب کردید؟

دقیقا با توجه به شرایط کشور و بحرانی شدن مقوله آب در واقع اولین مشتریان ما را پیدا کردند. ضمن اینکه  سابقه فنی خوب تیم برنا و رزومه قبلی، باعث شد درخواست ها از سمت ارگان ها صورت بگیرد.

پس جامعه هدف برنا بیشتر نهاد ها و ارگان ها هستند….

بله، امعه هدف ما بیشتر ادارات آب و فاضلاب و همچنین کارخانه ها و مراکز صنعتی و اداری بزرگ هستند. و در واقع مدل درآمدی ما B To B است.

سازمان ها  برای استفاده از خدمات برنا چه مراحلی را باید طی کنند ومتقابلا چه خدماتی از برنا دریافت میکنند؟

مرحله اول اعلام نیاز مشتری است. پس از آن تیم فنی ما از محل پروژه بازدیدی انجام می­دهد و پس از بررسی های فنی و تحلیل مشکلات و نیازهای مشتری، راهکار مناسب ارائه می­شود. و پس از آن در صورت تایید مشتری مراحل تحویل و اجرای پروژه شروع می­شود.

درصورت نارضایتی مشتریان از خدمات، برنا چه واکنشی خواهد داشت؟

در صورت نارضایتی مشتری که البته موارد کوچکی نیز در بخشی از مراحل اجرایی که تا کنون داشته ایم وجود داشته است، سعی می­کنیم با بررسی مجدد و تعامل با مشتری در صورت نیاز سرویس های خود را اصلاح و رضایت مشتری را جلب کنیم. تا کنون این امر هم موجب جلب رضایت مشتریان و هم تکمیل و تقویت محصول خودمان شده است.

تاکنون به چند مجموعه خدمات رسانی کرده اید؟

تا کنون ما با ۳ مرکز آب و فاضلاب و ۲ کارخانه فعالیت انجام داده ایم و به آن ها محصول و خدمت ارائه کرده ایم که امیدواریم سایر مجموعه ها هم وارد بحث مدیریت آب شده و علاوه بر کاهش هزینه های خود به حل این معضل کمک کنند.

با توجه به موضوع کسب و کار و نوع فعالیت شما، بهترین روش معرفی و تبلیغات برای برنا را چه میدانید؟ و چه اقداماتی تا الان در این زمینه داشته اید؟

ارسال پکیج معرفی محصول به ادارات و مراکز مورد هدف ، و همچنین شرکت در نمایشگاه ها و کنفرانس ها. ارائه محصول در وب سایت نیز یکی از مهم ترین راه های تبلیغات می­باشد.

در واقع تا کنون سعی کرده ایم با در نظر گرفتن توان اجرایی محصول مان را به برخی ادارات و مراکز صنعتی معرفی کنیم.

فیلترینگ های داخلی و تحریم های خارجی چقدر روی کار برنا تاثیرگذار بوده است؟

تحریم ها بخصوص در ماه های اخیر مشکلاتی در بحث تامین کالا برای ما ایجاد کرده است و همچنین نوسانات قیمت ارز ما را متحمل ضرر کرده که امیدواریم به زودی این فضا تغییر پیدا کند چرا که برای مجموعه هایی شبیه به ما کاملا مشکل آفرین خواهد بود.

با توجه به مواردی که فرمودید، مهمترین موانع پیش روی استارتاپ های ایرانی را در این روز ها  چی میدانید ؟

۱-نوسانات و عدم ثبات بازار که باعث ایجاد آینده مبهم خواهد شد.

۲- ضعف استارتاپ ها در معرفی محصول به بازار به نتایج زحمات آنها را به هدر خواهد داد.

۳-چالش های مدیریتی

نقش دولت و حمایت های دولتی را چطور میبینید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته یا پشتیبان؟

به طور حتم اگر حمایت های دولت به همراه تدبیر و فکر باشد، می­تواند کمک بزرگی به استارتاپ ها کند. اما تصمیمات هیجانی و برنامه های کوتاه مدت در برخی بخش های مدیریتی  در حال حاضر  بیشترین صدمه را به استارتاپ ها و مشاغل کوچک خواهد زد. برای خود ما حمایت های دولتی در بخش هایی مفید بوده است. به عنوان مثال حمایت هایی که در استفاده از محصولات داخلی صورت می­گیرد به ما کمک کرده است. اما عدم مدیریت صحیح منابع تا کنون مارا متحمل ضررهای زیادی کرده است.

وضعیت سرمایه گذاری در اکوسیستم را چگونه ارزیابی میکنید؟ موانع اصلی در سرمایه گذاری چیست؟

در سال های اخیر سرمایه گزاری های خطر پذیر تا حدی در کشور رونق گرفته است ولی هنوز مسیر طولانی پیش رو دارد. یکی از موانع بزرگ در سرمایه گذاری عدم وجود ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور است.

چقدر به شتابدهنده ها اعتقاد دارید؟ آیا شتابدهنده ها در پیشبرد یک استارتاپ موثر هستند؟

رسالت شتاب دهنده ها قرار دادن استارتاپ ها در مسیر درست و کمک به آن ها برای رویارویی با چالش هاست که می توانند تاثیر مهمی در پیشبرد یک استارتاپ ایفا کنند. بنابر این اگر این شتابدهی با هدف درست و اصول مشخص و همچنین با افراد متخصص و با تجربه صورت گیرد بسیار مفید خواهد بود.

شما در ابتدا نقشه راه خود را تا کجا ترسیم کرده بودید؟  بیشتر به تحقیق و  بررسی پرداختید یا به سرعت وارد اجرا شدید؟

ما در ابتدا تحلیل مختصری در خصوص بازار هدف و مشتریان انجام دادیم و سپس وارد کار شدیم. به مرور هم ایده را تکمیل کردیم و هم شروع به ساختار سازی در شرکت کردیم.

با چه چالش هایی در این راه تاکنون مواجه شده اید ؟ بزرگترین چالش  (بحران) برای شما چه بوده است؟

تا کنون بزرگترین چالش ما مشکلات اقتصادی و بعد از آن عدم آشنایی با مدیریت صحیح پروژه ها و منابع در شروع کار بوده است.

در نقطه مقابل بزرگترین موفقیت و نقطه عطف خود را چه میدانید؟

توان فنی بسیار بالا و همچنین شناخت نسبتا صحیح از بازار و ایجاد تعاملات کاری موفق با شرکت های دیگر. چرا که با به همگرایی در کارها بسیار اعتقاد داریم.

با توجه به دو پرسش قبل، اگر به عقب برگردید چه اقداماتی را انجام میدید و چه کارهایی را تکرار نمیکنید؟

اگر به عقب برگردم معلومات و دانش خود را در حوزه­ های مدیریتی افزایش می دادم و به برخی از حوزه های جانبی وارد نمی­شدم.

پرداختن به حواشی و امور جانبی شما را از رسیدن به هدف اصلی منحرف خواهد کرد.

اهداف میان مدت و افقی که برای مجموعه خود ترسیم کرده اید چیست؟

بعنوان اهداف میان مدت، تکمیل سبد محصولات ، برندینگ و انجام پروژه های کاری بیشتر برای تقویت ساختارهای مالی  و فنی شرکت در دستور کار خواهد بود. در آینده و بعنوان اهداف دراز مدت و افق کاری، ایجاد یک مرکز جامع  فناوری و تحقیقات در حوزه آب را هدف قرار داده ایم.

شما مدتی در این فضا مشغول به فعالیت هستید و قطعا تجربیات زیادی کسب کرده اید، مهمترین توصیه شما برای کسانیکه ایده ای دارند و میخواهند وارد فضای فعالیت های استارتاپی شوند چیست؟

به جای دست دست کردن و نشستن زودتر کارشان را شروع کنند، البته با احتیاط و فکر. در واقع باید بصورت آهسته و پیوسته حرکت کرد.

بطور کلی رمز موفقیت یک استارت اپ را چه میدانید؟ ایده خوب، سرمایه زیاد یا تیم قوی؟

همه ی این موارد عوامل موثر هستند و برای رسیدن به موفقیت لازم هستند. ولی حتی اگر در شروع کار همه ی این عوامل وجود نداشته باشد با برنامه ریزی درست می­توان آن ها را کسب کرد. بنابراین من برنامه ریزی درست و اصولی را مهمترین رمز موفقیت یک ایتارتاپ میدانم.

برنا را در یک جمله تعریف کنید.

برنا ارائه دهنده راهکار های موثر و هوشمند در حوزه اتوماسیون و آب.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها