«بولت» یک میلیارد دلاری رقیبی برای تاکسی آنلاین اوبر در اروپا

0
410

جوانترین بنیانگذار استارتاپ یک میلیارد دلاری در اروپا، بی سر و صدا یک رقیب میلیاردی برای شرکت تاکسی آنلاین «اوبر» ایجاد کرد. او توضیح داده چرا استراتژی اوبر که می‌خواهد تنها برنده میدان رقابت تاکسی‌های آنلاین باشد اشتباه است.

به گزارش کالاسودا به نقل از businessinsider، مارکوس ویلیگ در سن 19 سالگی توانست شرکت یک میلیارد دلاری «بولت» را در تالین (پایتخت استونی) پایه‌گذاری کند.

وی همچنان جوان‌ترین موسس استارتاپ یک میلیارد دلاری (یونیکورن) اروپا در سن 25 سالگی است.

در سال‌های اخیر، این مدیرعامل جوان زمان زیادی را صرف کرده تا سرمایه‌گذارانی بیابد که طرفدار دیدگاه وی درباره حمل و نقل شهری باشند و قبول کنند در این بازار بزرگ، فقط یک شرکت برنده نخواهد بود.

مخالفان ویلیگ هزینه زیادی کردند تا اثبات کنند مسیر وی اشتباه است.

اوبر، رقیب اصلی بولت، 20 میلیارد دلار  هزینه کرد اما سرمایه‎‌گذاران نگرانند که هزینه‌های سنگینش بی‌فایده باشد و سهام شرکت بعد از عرضه اولیه با افت مواجه شود. اوبر و رقیب آمریکایی اصلی آن، «لیفت» همچنان بدون سود دهی هستند.

سایر شرکت‌های حمل و نقل نیز از چنین روندی پیروی می‌کنند تا به موفقیت برسند. استارتاپ‌هایی مانند «برد» و «لایم» میلیاردها در سراسر جهان هزینه می‌کنند و سعی می‌کنند برنده رقابت باشند. اما همچنان بدون سوددهی هستند.

ویلیگ معتقد است باید به تنهایی با این تفکر که فقط یک شرکت تاکسی آنلاین می‌تواند موفق باشد مبارزه کند.

او می‌گوید: گفتگو با سرمایه‌گذاران در سال‌های اول بسیار سخت بود زیرا آن‌ها با همان پارادایم‌های معمول گذشته به قضیه نگاه می‌کردند و از نظر آن‌ها فقط یک برنده جهانی می‌تواند در این رقابت وجود داشته باشد.

وی افزود: ما انرژی زیادی صرف کردیم تا به آن‌ها بگوییم شما باید با شهرها کار کنید؛ یعنی می‌توان قهرمانانی محلی داشت که شرکت‌های جهانی بزرگ را شکست دهد.

«بولت» نیز مانند «اوبر» بر اساس ارائه تاکسی‌های ارزان قیمت از طریق یک اپلیکیشن پایه گذاری شده است. همچنین در برخی شهرها نیز ارسال غذا و ارائه اسکوترهای برقی را نیز در دستور کار قرار داده است.

هر دو شرکت در ابتدای کارشان، با مشکلات قانونی مواجه شدند. بولت با وجود مشکلات، توانست در سال 2019 پروانه فعالیت در شهر لندن را کسب کند.

اما یک نکته اساسی که سبب تفاوت «بولت» با رقبایش شده در جذب سرمایه است. تا امروز، این شرکت توانسته 244 میلیون دلار از سرمایه‌گذاران کسب کند.

«دایملر»(خودروساز آلمانی)، «دی‌دی چاکسینگ» (اپلیکیشن برتر خدمات حمل و نقل در چین) و سرمایه‌گذار سوئدی دیگر به نام «کروندوم» سرمایه‌گذاران شناخته شده شرکت «بولت» هستند.

طبق اخبار جدید، این شرکت قرار است به زودی سرمایه‌گذار دیگری نیز جذب کند که یک موسسه مالی و اعتباری و سومین بانک بزرگ ایالات‌متحده به نام «گلدمن ساچس» است.

شرکت «بولت» از زمان تاسیسش در سال 2013 تاکنون، توانسته بیش از 25 میلیون کاربر را در 30 کشور به سوی خدمات خود جذب کند. در حالی که اوبر 110 میلیون کاربر را در 30 شهر جهان به دست آورده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها