تاثیر کروناویروس بر بدتر شدن اوضاع زنان شاغل

0
8314

وقایع سال 2020 به تغییر شیوه زندگی، کار، آموزش و یادگیری منجر شده و در این میان، بیماری همه گیر COVID-19 این شرایط را پیچیده‌تر کرده است؛ اما طبق بررسی‌ها تأثیر کروناویروس و این شرایط بر روی زنان بیشتر از مردان است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از thenextweb، در گزارشی که اخیراً از سوی انجمن تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که بیماری همه گیر تأثیر بیشتری بر روی زنان و مسئولیت‌های آن‌ها و در نهایت امنیت و ساعات شغلی‌شان داشته است.

دستاوردهای حاصل از دستیابی زنان به حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات که به رشته‌های STEM معروف بوده،  در معرض خطر است؛ همه گیری کروناویروس باعث شده تا زنان به مراقبت از کودکان در خانه بپردازند و ساعات کاری‌شان کمتر شود.

در نسخه دوم گزارش نیروی کار STEM که این هفته توسط دفتر دانشمند اصلی منتشر شده و یک سرشماری از نیروی کار STEM در استرالیادر سال 2016 را نشان می‌دهد. این تجزیه و تحلیل نزدیک به 1.2 میلیون نفر با مدارک فنی STEM و تقریباً 700000 نفر دارای مدارک تحصیلی STEM دانشگاهی را مورد بررسی قرار داده و تجزیه و تحلیل نشان داد که افراد دارای مدرک STEM در طیف گسترده‌ای از مشاغل و صنایع کار می‌کنند؛ به طور متوسط​​، بیشتر از کسانی که مدارک STEM ندارند؛ درآمد کسب می‌کنند و این درآمد با سطح کیفی افزایش می‌یابد.

با این حال، سرعت تغییر به سمت یک نیروی کار عادلانه‌تر و متنوع‌تر STEM هنوز کند است. در سال 2006، 27 درصد کارکنان STEM زن بودند و یک دهه بعد، این امار به 29٪ افزایش یافته بود که سرعت بسیار کمی دارد.

زنان در STEM در هر دو نقش نیمه وقت و تمام وقت، نسبت به مردان واجد شرایط مشابه، دستمزد متوسط ​​کمتری دارند.

چگونه زنان STEM را در نیروی کار حفظ کنیم؟

زنانی که شاغل با داشتن فرزند؛ کار خود را متوقف می‌کنند؛ و یا در بهترین حالت ساعت کاری‌شان را کاهش می‌دهند. کار انعطاف پذیر شامل کار کردن به صورت پاره وقت و کار در خانه؛ روش کاربردی برای نگه داشتن والدین در نیروی کار است.

با بررسی زنان 15 تا 35 ساله دارای مدرک STEM و بدون فرزند . ترسیم روند کاری آنها در 5 سال بعد به این نتایج رسیدیم:

زنان دارای STEM نسبت به مردان STEM ساعات بيشتري از كارهاي خانه را بدون حقوق انجام می‌دهند. زنانی که تمام وقت کار می‌کنند بیش از دو برابر مردان (19٪ در مقابل 8٪) و بیش از 15 ساعت کار خانگی در هفته داشتند.

این یافته‌ها نشان می دهد زنان شاغل STEM موانع بیشتری را نسبت به مردان تجربه می‌کنند، از جمله جنسیت، فرهنگ محل کار، محرومیت و عدم پیشرفت شغلی. دو سوم زنان گزارش كردند كه در محل کار آن طور که باید برای آن‌ها ارزش قائل نمی‌شوند.

ما نباید اجازه دهیم که مشکلات COVID-19 دستاوردهای اندکی را که در مشارکت زنان واجد شرایط STEM به وجود آمده، از بین ببرد.

همه گیری به سرعت روش کارها و مشاغل را تغییر داده و باید آن را مدیریت کرد. سایر تغییرات عمیق در فرهنگ محیط کاری باید به کار گرفته شود تا مشارکت زنان در کار تحت تأثیر این همه گیری قرار نگیرد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها