تلاش انگلیس برای رهایی از سیستم ناوبری ماهواره‌ای گالیلئو با خرید سهام OneWeb

0
477

دولت انگلیس در تلاش برای ترک سیستم ناوبری اروپایی گالیلئو به دلیل اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا) 45 درصد از سهام شرکت ورشکسته Oneweb را می‌خرد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از انگجت، انگلیس امیدوار است پس از خروج از اروپا و  از دست دادن سیستم ناوبری ماهواره‌ای گالیلئو (GALILEO)، سیستم ماهواره‌ای OneWeb را جایگزین کند. یک کنسرسیوم به رهبری دولت انگلیس قصد خرید شرکت ماهواره‌ای OneWeb را دارد که ماه مارس گذشته اعلام ورشکستگی کرد.

اگر هفته آینده دادگاه با ورشکستگی وان وب موافقت کند، دولت انگلیس همراه با شریک هندی خود به نام Bharti Global ،هرکدام با پرداخت 500 میلیون دلار ،45 درصد از سهام این استارتاپ را {هر کدام مالک 45 درصد}از آن خود می‌کنند.

10 درصد باقی مانده در دست طلبکاران است.

دولت انگلیس پیش از این تصمیم داشت با کمک اتحادیه Five Eyes شامل – استرالیا، کانادا، نیوزیلند و ایالات متحده، پروژه جایگزینی برای سیستم ناوبری ماهواره‌ای گالیلئو (GALILEO)  بسازد.هزینه تخمین زده شده در آن زمان 5 میلیارد پوند (6.2 میلیارد دلار) بود.

کمپانی سرویس و خدمات ماهواره‌ای Catapult متد استفاده از وان وب برای توسعه سیستم ناوبری ماهواره‌ای را روی کاغذ به تصویر کشیده، اما کارشناسان معتقدند میزبانی سیستمی به سبک GPS روی ماهواره‌های وان وب عملی نیست.

ماهواره‌های وان وب که حدود 79 ماهواره از 650 ماهواره وعده داده شده آن برای توسعه 5G در فضا مستقر شده؛ در ارتفاع 1200 کیلومتری مستقر شده اما سیستم‎‌هایی مانند گالیلئو و GPS در مدار 20 هزار کیلومتری زمین قرار دارند و به همین دلیل موفقیت وان وب زیر سوال است.

دکتر بلدین بوئل از دانشگاه لیکستر می‌گوید اگر برای مصارف نظامی بخواهیم سیستمی مانند GPS {متعلق به آمریکا} داشته باشیم، نمی‌توان روی وان وب حساب کرد و این یک قمار تجاری-فناورانه است.

از سوی دیگر Bharti یک سوم از سهام Bharti Airtel، سومین اپراتور موبایل جهان را با 425 میلیون مشتری در اختیار دارد و وان وب می‌گوید از طریق این شراکت می‌توان به اطلاعات ماهواره‌ای جنوب آسیا و حاشیه صحرای آفریقا دست پیدا کرد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها