تولید تراشه‌های دو نانومتری تا سال 2028

0
1594

با توجه به تولید تراشه‌های 3 نانومتری توسط TSMC در سال 2022، همچنان قانون مور معتبر است و آیفون نیز از این پیشرفت‌ها بی‌نصیب نخواهد ماند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از فون‌آرنا، برای اولین بار گوردون مور بنیان‌گذار اینتل قانونی به نام قانون مور را در سال 1965 ارائه کرد؛ که طبق آن تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت یکسان، هرسال دو برابر می‌شوند.

ده سال بعد وی با اصلاح این قانون، اعلام کرد كه تعداد ترانزیستورهای داخل آی سی تراشه هرسال دو برابر می‌شوند. با گذشت زمان محققان به این نتیجه رسیدند که این قانون به بن‌بست خورده است و با توجه به محدودیت فیزیکی، افزایش دو برابر ترانزیستورها امکان ندارد. اما با خبر تولید تراشه‌های 5 و 3 نانومتری باز قانون مور بر سر زبان‌ها افتاده است.

تعداد ترازیستورهای بیشتر در تراشه، کارایی آن را زیادتر می‌کند

هر چه تعداد ترانزیستورهای بیشتری در داخل تراشه قرار گیرد؛ باعث افزایش کارایی آن شده و انرژی آن را بیشتر می‌کند. در حال حاضر، پردازنده‌های مانند Snapdragon 855 و Apple A13 Bionic با استفاده از فرآیند 7 نانومتری تولید می‌شوند. تراشه Snapdragon 865 سال آینده سامسونگ نیز با استفاده از فرایند 7 نانومتری EUV تولید خواهد شد. EUV مخفف لیتوگرافی بی‌نهایت ماوراء بنفش است؛ روشی برای مشخص کردن دقیق‌تر مدار تراشه‌ها برای قرار دادن ترانزیستور در داخل آن‌ها که باعث می‌شود ترانزیستورهای بیشتری در یک مدار مجتمع قرار بگیرند.

برای درک این موضوع، تراشه Kirin 990 هوآوی را در نظر بگیرید که با استفاده از فرآیند 7 نانومتری ساخته شده است. این تراشه مجهز به مودم یکپارچه 5 جی است و دارای بیش از 10.3 میلیارد ترانزیستور است. تراشه‌های 5 نانومتری سال آینده هوآوی، 171.3 میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع خواهد داشت. درواقع در یک مساحت مشخص، تعداد ترانزیستورها زیادتر خواهد شد و توان پردازنده نیز ارتقا می‌یابد.

TSMC قصد دارد تا سال 2022 تراشه‌های 3 نانومتری تولید کند

TSMC شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوانی که قرار است تا سال 2020 تنها تولیدکننده پردازنده‌ها اپل باشد؛ اعلام کرده که در حال ساخت تراشه‌های 5 نانومتری در نیمه اول سال 2020 است. این بدان معنی است که تراشه A14 Bionic که در آیفون‌های 2020 قرار می‌گیرد؛ با استفاده از فرآیند 5 نانومتری تولید می‌شوند و می‌تواند گوشی‌های پرچم‌دار اندروید را به زمین بزنند.

بنابراین قانون مور با تولید تراشه‌های 3 نانومتری کمپانی TSMC در سال 2022 همچنان معتبر خواهد بود. در این راه سامسونگ نیز قدم برداشته و در حال تولید تراشه‌های اختصاصی خود به‌صورت 3 نانومتری است. بااین‌حال تراشه‌های آن از تراکم پایین‌تری نسبت به TSMC برخوردار است. درواقع تراشه‌های 3 نانومتری TSMC تراکم بیشتری نسبت به تراشه‌های 3 نانومتری رقیبان دارد.

در این میان کوالکام بازار تراشه‌های 5 جی گوشی‌های همراه را ترک کرده و اینتل نیز سرگرم ساخت تراشه‌های 10 نانومتری خود است.

با این تفاسیر، تا سال 2028 چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

بسیاری از کارشناسان تولید تراشه‌های 5 نانومتری را پایان قانون مور می‌دانستند اما به لطف تراشه‌های 3 نانومتری TSMC این قانون طی چند سال آینده، همچنان معتبر است. حتی خبرها حاکی از آن است که این شرکت تایوانی در حال کار بر روی تراشه‌های 2 نانومتری است و قصد دارد از چیدمان عمودی ترانزیستورها در این تراشه‌ها استفاده کند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها