تیکا، روش نوین آموزش زبان

0
1083

کالاسودا – آموزش بعنوان یکی از موضوعات جذاب اکوسیستم کسب و کار در ایران شناخته می‌شود. گفتگوی این هفته کالاسودا با مجموعه ای که روش نوینی در آموزش زبان انگلیسی ارائه داده است را در ادامه می‌خوانید…

لطفا خودتون رو معرفی بفرمایید

حامد وفایی هستم، ۲۷ ساله و خودم را یک توسعه دهنده اندروید می‌دانم.

 داستان تیکا از کجا شروع شد؟

برای خود ما همیشه این دغدغه وجود داشت که  چطور می‌توانیم زبان انگلیسی را به درستی یاد بگیریم و روال صحیح برای آموزش زبان چه روشی خواهد بود. دوستان زیادی داشتیم که با وجود سعی و تلاش زیاد نمی‌توانستند زبان را به خوبی یاد بگیرند.

من برنامه نویس اندروید در یک شرکت فین تک بودم. با حسین و علی که الان هم بنیانگذاران تیکا هستند از قبل رفاقت داشتیم. علی مهندسی پزشکی خوانده و در مورد راه های مختلف آموزش زبان در دنیا جستجو کرده بود. یکی از روش های پیشنهادی علی این بود که در زمان اشغال آلمان توسط آمریکایی ها در جنگ جهانی دوم، آنها تصمیم می‌گیرند به سرباز های خود در سه ماه زبان آلمانی آموزش بدهند و متدی را به وجود آوردند به نام Audio Lingual یعنی انقدر شما را در آن فضا قرار می‌دهند که مجبور می‌شوید آن زبان را یاد بگیرید و بعد از مدتی ملکه ذهن شما خواهد شد.

ما در حالی که در کسب و کارهای خود فعالیت داشتیم و شاغل بودیم، از ابتدای سال ۹۶ یعنی  حدود ۱۵ ماه پیش استارت زدیم و تا الان تقریباً ۱۹ نسخه از اپلیکیشن را منتشر کرده ایم و سعی کردیم دائماً خودمان را به خواست و نیاز کاربر نزدیک تر کنیم و در این حجم بالای راه حل برای آموزش زبان بتوانیم خودمان را متمایز کنیم و راه حل بهتری ارائه بدهیم.

در مورد تیکا بفرمایید

تیکا بستر آموزش زبان انگلیسی است. ما تلاش کردیم آموزش را جذاب تر و همراه با سرگرمی ارائه بدهیم. دوره های آموزشی اساتید مختلف را در تیکا عرضه می‌کنیم و در واقع  بستری هستیم برای ارائه محتوا از طریق اساتید مختلف.

چه تفاوت و تمایزی بین تیکا و سایر استارت آپ ها وجود دارد؟

مشکل اکثر زبان آموزها اینست که دسترسی به منابع آموزشی درست ندارند و  از طرفی سرعت آموزش بسیار پایین است. چرا که توجه و تمرکزی وجود ندارد. ما محتوایی کاملاً هدفمند تولید می‌کنیم. بطور مثال یکی از رقبای خارجی ما دولینگو است که حدود ۱۰۰۰ مرحله دارد و کاربر بعد از گذشتن از این مراحل می‌تواند به سطحی خاص در زبان برسد.

کاربران ایرانی اغلب بدنبال یادگیری معانی کلمات هستند و فکر می‌کنند حتی اگر گرامر را یاد نگیرند با یادگیری معانی کلمات می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. کاربر ایرانی چیزای مختلفی را می‌پسندد. ما در کنار مدل آموزش خود با نام کالج تیکا، دوره های دیگر اساتید رو هم قرار دادیم تا کاربران تنوع در انتخاب داشته باشند.

البته ما در کنار تنوع در متد ها یک سیستم ری ویو ایجاد کردیم تا کاربر مجبور شود کورس هایی که یاد گرفته را در بازه های زمانی مختلف مرور کند و این متد آموزشی ماست. چون مشکل اصلی این نیست که  کاربر یاد نمی‌گیرد، مشکل اصلی اینست که کاربر فراموش می‌کند و ما برای مشکل فراموشی فرد سعی کردیم متد تکرار و تمرین را ارائه بدهیم.

مراحل جذب و همکاری با مدرسان در تیکا به چه نحوی است؟

در ابتدا محتوای اولیه ای را برای ما ارسال می‌کنند. این محتوا چه به لحاظ کیفیت محتوا و چه به لحاظ کیفیت ارائه بررسی می‌شود و بعد از پذیرش، بر اساس چارچوبی که ما تعیین می‌کنیم محتوای خود را ارائه خواهند داد. در واقع چیزی که ما به آن محتوا اضافه می‌کنیم، همان متد تکرار و تمرین است که باعث می‌شود کاربر در یک پروسه مشخص قرار بگیرد.

مدل درآمدی تیکا به چه صورتی تعریف شده است؟

مدل در آمدی ما در این مرحله استفاده از اکانت های مدت دار است. کاربر در ازای اکانت یک ماهه ، سه ماهه و شش ماهه مبلغی را می‌پردازد و می‌تواند از کلیه محتواهای تیکا استفاده کند.

شما در ابتدا جامعه هدف خاصی را برای تیکا مد نظر داشتید؟

ایده شکل گیری تیکا برای کسانی  بود که وقت زیادی برای یادگیری ندارند و یا دسترسی به منابع درست یادگیری برای آنها ممکن نیست. یعنی کسانی که شاغلند، مدیر هستند و یا زمانی برای گذراندن دوره های مستمر ندارند.

الان در چه مرحله ای از کار هستید؟

ما مرحله پیش شتابدهی و شتابدهی خودمان را در مرکز نوآوری و کار آفرینی طرفه نگار گذراندیم و تازه به مرحله Early Stage وارد شده ایم.

فکر می‌کنید کی به نقطه سر به سر می‌رسید؟

اگر با همین روند پیش برویم تابستان سال آینده به این نقطه خواهیم رسید.

و برای رسیدن به این نقطه بهترین روش تبلیغ و اطلاع رسانی تیکا را چه می‌دانید؟

ما در این ۱۵ ماه شیوه های مختلفی را تست و تجربه کردیم و برای هر کدام هم مبلغی را هزینه کردیم تا ببینیم از کدام کانال بهتر جواب می‌گیریم. از کانتنت مارکتینگ تا فعالیت در شبکه های اجتماعی، بنر در سایت های مختلف یا اطلاع رسانی از طریق کانال های موجود در پیام رسان ها. ولی تمام تلاشمان این بوده که بتوانیم کاربر واقعی جذب کنیم.

در روزهای اخیر با فیلترینگ از داخل و محدودیت از خارج درگیر بوده ایم، این قضیه تا چه اندازه شما رابه چالش کشیده است؟

قطعاً یکی از کانال های مناسبی که میشد در این مدت از آن استفاده کرد تلگرام بود و ما سرمایه ای را برای آن هزینه کردیم ( چه مالی، چه زمانی و چه محتوایی که تولید شد) ولی متاسفانه فیلترینگ به ما ضربه زد.

نقش دولت را چه میبینید؟ بیشتر مانع بوده یا حامی؟

من نقش دولت را حمایتی نمیبینم و فکر نمی‌کنم در جایگاهی باشد که بتواند حمایت کند، متاسفانه انقدر مشکل به وجود آورده می‌شود که نمی‌توانند فضای مثبتی را ایجاد کنند یا اتمسفری را شکل بدهند. عمده مشکل هم به دیدگاه آنها برمی‌گردد. وقتی دید مناسبی برای ارتباط با کسب و کاری وجود ندارد، ارتباط مناسبی هم برقرار نمی‌شود. مثلاً در حوزه سرمایه گذاری دیدگاه دولتی ها اصلاً دید یک سرمایه گذار خطر پذیر نیست و در واقع دید وام دادن و وام گرفتن است و به نظرم دولت نمی‌تواند چنین نقشی را ایفاء کند. در بهترین حالت میتواند یک سری قانون گذاری های کلی را انجام بدهد. البته به شرطی که آنها هم مانع رشد نباشند.

به سرمایه گذاری اشاره کردید، بزرگترین موانع سرمایه گذاری را چه می‌دانید؟

من با سرمایه گذاران مختلفی در تعامل بوده ام. متاسفانه نگاهشان به وضعیت حال کسب و کارشما و نهایتا آینده نزدیک آن است و عمدتاً دیدگاه به اصطلاح بازاری دارند و اصلا به سرمایه گذاری ریسک پذیرانه توجهی نمی‌کنند. از آنجایی که فضای سرمایه گذاری اصلی این قبیل افراد کاملاً متفاوت است، کار کردن با آنها خیلی دشوار خواهد بود.

برگردیم به تیکا، در حال حاضر چه تعداد کاربر دارید؟

در حال حاضر ۸۷۵۰ کاربر از امکانات تیکا استفاده می‌کنند و ۱۲ مدرس ثابت در حال تولید محتوا برای ما هستند که نزدیک به ۲۰۰ ویدئوی رکورد شده و ۳۰۰ پادکست در تیکا تولید شده است. شما برای استفاده از آنها کافیست اپلیکیشن تیکا را نصب کرده و بعد از یک احراز هویت خیلی ساده از محتوای آن استفاده کنید.

هدف کوتاه مدت و بلند مدت شما در تیکا؟

هدف کوتاه مدت ما بدست آوردن سهم بازار مناسب در تابستان امسال و هدف بلند مدت ما ایجاد یک پلتفرم مناسب برای آموزش سایر زبان ها است و قصد داریم یک آموزشگاه زبان همراه را ایجاد کنیم.

از اولین ها بپرسیم، اولین کاربر تیکا چطور جذب شد؟

اولین ها بیشتر دوستان و آشنایانی بودند که به آنها پیام و ایمیل دادیم تا خدمات ما را ببینند و از آن استفاده کنند. حلقه های اولیه معرفی تیکا از هیمنجا شکل گرفت.

شما در این چند ماه تجربه های زیادی کسب کرده اید. برای دوستانی که علاقمندن به این حوزه وارد شوند چه صحبتی دارید؟

فضای بسیار سختی است و شما با چالش های مختلفی روبرو خواهید شد. ضمن اینکه  اگر قبل از آن مشغول کار دیگه ای بوده اید دیگر آن منابع مالی را نخواهید داشت، مشغولیت های جانبی و تفریحات شما از بین خواهد رفت و تمام دغدغه شما معطوف به کاری که انجام میدهید خواهد بود. من سعی میکنم این فضا را برای افرادی که میخواهند وارد شوند ترسیم کنم. اگر همچنان علاقمند به حضور بودند گام اول را به خوبی برداشته اند.

بزرگترین چالشی که با آن روبرو بوده اید؟

جف بزوس مدیر شرکت آمازون میگوید اگر میخواهید کار آفرینی کنید این را به خودتان بقبولانید که کسی شما را درک نخواهد کرد. همچاین واقعا وجود دارد. ما ۱۴ ساعت مشغول به کار هستیم و کسی که ما را از بیرون نگاه میکند میگوید شما دارید چکار میکنید!؟ و من نمیدانم چه جوابی به این سوال بدهم. اینکه چهارده ساعت کار کنید و نتوانید به افرادی که بیرون از این دایره هستند بگویید چقدر کارتان دشوار است، یکی از بزرگترین چالش ها من بوده است!

اگه به عقب برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟

به حرف خیلی ها گوش نخواهم داد. متاسفانه مشاوره های غلط تایم زیادی از ما گرفت و بعضی اوقات به بیراهه رفتیم. اگر به عقب برگردیم مطالعه خودم را افزایش میدهم و سعی میکنم علمی تر جلو بروم.

و بزرگترین موفقیت و جهش؟

مشتری های راضی و وفاداری که جذب کردیم. این بزرگترین سرمایه ماست و مشتری راضی در آموزش بهترین مبلغ شما خواهد بود.

موانع اصلی استارت آپ های ایرانی در مقطع کنونی؟

موانع در دو چیز خلاصه میشود. مهمترین مسئله تیم است و در درجه دوم بحث سرمایه و فضای کار، و به نظر من تیم در درجه اول اهمیت خواهد بود. اگر ما در تیکا تیم خوب و همدلی نداشتیم هرگز نمیتونستیم به اینجا برسیم.

قصد مهاجرت دارید؟

متاسفانه بخاطر شرایط کسب و کار دائماً با این موضوع در حال کلنجار رفتن هستیم و امیدوارم هیچوقت به سمتشان نرویم.

و در انتها تیکا را در یک جمله معرفی کنید

تیکا آموزشگاه زبان همراه تو

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها