خلق متاورس: چه چیزی واقعی است و چه چیزی تبلیغاتی؟

0
94

بسیاری از خود می‌پرسند چی چیزی از متاورس واقعی است و چه چیزی صرفا تبلیغاتی و هیاهو است؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، «ولیکو ریستیچ» مدیر توسعه SDV Lab در این مطلب به این سوالات جواب می‌دهد ضمن اینکه تلاش دارد به ما بگوید به کجا داریم می‌رویم.

خیلی از افرادی که با تب دات کام رشد کردند، با انرژی ناشی از متاورس در 2022 بیگانه نیستند، درست مانند 1993 و زمانی که شبکه جهانی وب WWW  تحت مالکیت عمومی راه اندازی شد و خیلی‌ها از خود پرسیدند وب چیست و چه چیزی واقعی است و چه چیزی هیاهو؟

واقعیت این است که مانند اینترنت 1.0 ، متاورس به صورت ابرپروژه‌ای در حال ساخت قلمداد می‌شود و برخلاف تصور بسیاری، فراتر از هدست‌ها و آواتارهای VR است.

متاورس یک مکان، یک اکوسیستم و بالاتر از همه یک بعد کاملا جدید است.

برای درک این موضوع بهتر است بدانیم متاورس چگونه در حال توسعه است.

 

متاورس غیرمتمرکز

متاورس از انبوهی از اکوسیستم‌ها تشکیل شده است و برخلاف شبکه جهانی وب، هیچ دروازه استاندارد شده‌ای{مانند کروم} برایش وجود ندارد که به متازن‌ها {شهروندان متاورس} کمک کند به طور یکپارچه از جهانی به جهان دیگر حرکت کنند.

بسیار حس می‌زنند «متا»{فیس بوک سابق} در حال حرکت برای مالکیت دروازه ورودی متاورس است،اگرچه آنها نبرد را از قبل باخته‌اند چراکه بیشترین شتاب توسعه متاورس روی پایه غیرمتمرکز زنجیره بلوکی رخ می‌دهد.

بنیان‌گذاران متاورس روی این اصل اساسی تاکید کرده‌اند که متاورس باید توسط سازمان غیرمتمرکز خودمختار DAO اداره شود.

به گفته «کوین تلگراف» یک DAO موجودیتی بدون رهبری مرکزی است که در آن تصمیم گیری‌ها از پایین به بالا گرفته می‌شود و توسعه جامعه‌ای سازماندهی شده حول محور قوانین اعمال شده در بلاک چین اداره می‌شود.

اگر قصد تصویرسازی دارید به آن به عنوان نسخه دموکراتیک اینترنت بنگرید که DAOها تحت مالکیت اعضای خود بوده و تصمیمات از طریق پیشنهادهایی گرفته می‌شود که یک گروه در دوره مشخص به آن رای می‌دهد و تا حدودی شبیه عملکرد کنگره است که دولتی با اراده اکثریت مردم جایگزین می‌شود.

در این میان Decentraland قابل توجه‌ترین مکان در متاورس است که ادعا دارد غیرمتمرکز است.

گفتنی است Decentraland دنیایی در بلاک چین اتریوم است که توسط بازیکنان فردی کنترل شده و آنها می‌توانند به تغییر سیاست‌هایی که تعیین کننده نحوه رفتار جهان است، رای دهند.

اما واقعیت این است که در حال حاضر Decentraland بیشتر شبیه یک دموکراسی است تا یک جهان غیرمتمرکز و چیزی که کاربرانش را نگه داشته، محدودیت‌های اعمال شده توسط اکوسیستم آن است.

 

مقایسه Decentraland و The Sandbox

در Decentraland مالکیت کاربر بر آواتار، املاک و سایر موارد دیجیتال مانند NFT لزوما به سایر پلتفرم‌ها منتقل نمی‌شود.  فلسفه غیرمتمرکز این است که آیتم‌های درون برنامه را در اختیار بگیریم و از آنها خارج از پلتفرم بومی استفاده کنیم.

اگر Decentraland بخواهد درب ورودی متاورس باشد، باید تجارت آزادانه آیتم‌ها و استفاده در پلتفرم‌های متعدد را وارد فلسفه وجودی خود کند.

از بسیاری جهات، پلتفرم Sandbox نسبت به Decentraland در نقدینگی دارایی‌های مجازی مانند املاک و مستغلات مزیت دارد.

فرصت خرید زمین مجازی در هر دو پلتفرم وجود دارد اما در Sandbox از طریق ادغام با OpenSea به کاربران انعطاف بیشتری داده است.

کاربران Decentraland فقط می‌توانند از بازار MANA متعلق به خودش، زمین و سایر آیتم‌ها را معامله کنند.

در همین راستا باید گفته شود همکاری متقابل پلتفرم‌ها در متاورس دچار ضعف عمده است.

قابلیت همکاری یکپارچه در کل اکوسیستم تنها چیزی است که مالکیت واقعی دارایی‌های دیجیتال را برای کاربر امکان پذیر می‌سازد و مشکل را با ساخت پل‌های زنجیره‌ای مجازی می‌توان حل کرد.

به نوشته Web3 Labs پل‌های زنجیره‌ای متقابل نقش مهمی در ایجاد قابلیت همکاری میان شبکه‌های ناهمگن دارند.

یک اکوسیستم بلاک چین جهانی از طریق پل‌هایی بهم وصل می‌شوند که امنیت شبکه‌های فردی را تقویت کرده و از مقیاس پذیری پشتیبانی می‌کند.

وقتی پل‌های زنجیره‌ای متقاطع استاندارد شده و در تمامی پلتفرم‌ها اجرا شوند، متاورس به شبکه گسترده و بهم پیوسته تبدیل شده که بسیاری{مانند Nike}  آرزوی آن را دارند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها