در دسترس بودن شماره تماس هزاران کاربر واتساپ در گوگل

0
515

طبق بررسی یک محقق امنیت فضای مجازی، Athul Jayaram، تعدادی از شماره‌های کاربران واتساپ، به سادگی در گوگل جست و جو شده و در دسترس هستند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از indianexpress، جیارام در یک وبلاگ اعلام کرد که وی یک مشکل حریم خصوصی را در پرتال وب واتساپ کشف کرده است که در این راستا حدود 29000 – 300000 شماره تلفن‌ کاربران واتساپ را به صورت خیلی ساده در گوگل در دسترس قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کاربرانی که با این مشکل رو به رو شده‌اند؛ از ایالات متحده، انگلستان، هند و تقریباً همه کشورهای جهان هستند. جیارام گفت: ” داده‌ها در وب باز و نه در وب تاریک قابل دسترسی هستند”.

جیارام با فیسبوک تماس گرفت و آن‌ها را در مورد این مسئله آگاه ساخت. جیارام همچنین خاطرنشان کرد: “با داشتن یک پایگاه بزرگ، باید به این آسیب پذیری ها اهمیت بیشتری داد. امروز شماره موبایل شما به کیف پول‌های Bitcoin، Aadhaar، حساب‌های بانکی، UPI، کارت‌های اعتباری شما متصل شده است که یک مهاجم با انجام تعویض سیم کارت می‌تواند به راحتی آن‌ها را هک کند.

به گفته این محقق اگر یک کاربر لینک “click to chat” را با یک دوست در توئیتر یا هر پلتفرم دیگر به اشتراک بگذارد، شماره تلفن همراه وی به صورت ساده در URL قابل مشاهده خواهد بود و هرکسی که URL را پیدا کند به شماره دسترسی دارد. این شماره حتی بعد از حذف توئیت در گوگل در دسترس است.

جیارام پیشنهاد می‌کند که “بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل حذف حساب Whatsapp یا تغییر شماره تلفن همراه است.”

برای پیدا کردن شماره‌های فاش شده واتساپ در گوگل از روش زیر استفاده کنید. عبارت زیر را در منو جستجوی گوگل سرچ کنید:

site:wa.me  <country code>

به طور مثال اگر می‌خواهید شماره تلفن‌های هندی موجود در سایت Google را پیدا کنید از عبارت زیر استفاده کرده و آن را در نوار جست و جو تایپ کنید.

site:wa.me “+91”

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها