دستیابی ایران به دانش فنی پایشگر درگاهی پرتو گاما

0
111

یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه سیستم‌های الکترونیک هسته‌ای توانسته است به دانش فنی پایشگر درگاهی پرتو گاما در کشور دست یابد و این محصول را تولید کند.

به گزارش کالاسودا، میثم دیوسالار در گفت و گو با ایرنا در این باره افزود: این شرکت از ابتدای تاسیس تاکنون با شعار”پیشرفت در سایه امنیت و ایمنی” توانسته گام‌های موثری در راه بومی‌سازی سیستم‌های الکترونیک هسته‌ای مورد نیاز آزمایشگاه‌های علوم دانشگاه‌های کشور و همچنین سایر مراکز تحقیقاتی و علمی بردارد، پایشگر درگاهی پرتو گاما در این شرکت در دو مدل پرسنلی و نیز کامیونی برای تشخیص آلودگی به پرتوگاما طراحی و تولید شده است.

وی بیان کرد: پایشگر درگاهی پرتویی افراد و وسایل، برای بازرسی افراد و تجهیزات از حیث وجود مواد پرتوزا مورد استفاده قرار می­‌گیرد، کنترل افراد و تجهیزات ورودی و خروجی به بخش‌های مراکز بیمارستانی و صنعتی از قبیل صنایع فولاد، معدن، کنترل ورودی و خروجی اماکن و مناطق حساس، کنترل ورودی و خروجی تاسیسات هسته‌ای ، کنترل مرزها، گمرکات و مبادی جهت ورود و خروج افراد به کشور، کنترل آلودگی افراد و تجهیزات در سوانح پرتوی و کنترل آلودگی افراد شاغل در صنایع هسته­‌ای و پرتویی از جمله کاربردهای این پایشگر است.

دیوسالار ادامه داد: این پایشگر در مدل افراد از درگاه دو ستونی با طراحی ماژولار برخوردار است و سیستم اعلام هشدار آن نیز به صورت صوتی و نوری در نظر گرفته شده است. محدوده آشکارسازی این پایشگر ۱/۸ متر ارتفاع و ۱ متر عرض است.

وی اظهار کرد: پایشگر درگاهی مدل کامیونی نیز برای بازرسی عبور و مرور وسایل نقلیه سبک و سنگین از جهت وجود مواد پرتوزای گاما، ایکس و کنترل آلودگی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. کنترل مرزها، گمرکات و مبادی ورودی و خروجی کامیون‌ها به کشور،کنترل ورودی و خروجی تاسیسات هسته‌ای،کنترل ورود و خروج مواد اولیه و تجهیزات به صنایع از طریق کامیون و کانتینر، کنترل آلودگی بارها و تجهیزات سنگین در سوانح پرتویی و کنترل بار آهن قراضه و مواد اولیه ورودی به صنایع فولاد و معدن از پرتو گاما از جمله کاربردهای این پایشگر درگاهی است.

دیوسالار افزود: پایشگر درگاهی مدل کامیونی از درگاه استاندارد دو ستونی خودرویی یا طراحی ماجولار برخوردار است، برای انواع خودروهای سبک و سنگین (حداکثر عرض ۴/۵ متر و حداکثر ارتفاع ۵ متر)قابل استفاده است. دارای اعلام هشدار صوتی و نوری در صورت تشخیص آلودگی و قابلیت اتصال علائم راهنمایی و رانندگی (راه بنده درخواست مشتری) را دارد و قابلیت اتصال دوربین جهت عکس­برداری از خودروهای عبوری (پلاک) از درگاه نیز برای این پایشگر طراحی شده است.

مدیر بازرگانی این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه طراحی و تولید هر دو دستگاه در داخل کشور انجام شده است، افزود: در حال حاضر از مدل کامیونی این پایشگر، ۱۰ دستگاه در گمرک‌های کشور و ۴ کارخانه فولاد نصب شده و در حال بهره‌برداری است. همچنین مدل پرسنلی که برای پایش افراد و وسایل است به تازگی توسعه پیدا کرده در سازمان انرژی اتمی درحال بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه طراحی و تولید این پایشگر کاملا در داخل کشور انجام شده است، افزود: نمونه‌های خارجی این پایشگر وجود دارد اما کشورهای محدودی از این دستگاه تولید می‌کنند، ما در حال حاضر توانستیم به دانش فنی این محصول دست پیدا کنیم و آن را در کشور طراحی و تولید نماییم.

دیوسالار در خصوص نحوه بهره برداری از این محصول گفت: این پایشگر قابلیت این را دارد که در مرکز خود از حداقل یک میکروکوری چشمه سزیوم تا مقدار بالاتر آشکارسازی پوتو گاما را انجام دهد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها