رشد ۲.۶ میلیون تنی زباله‌های الکترونیکی در جهان

0
23

رشد سالانه ۲.۶ میلیون تن زباله‌های الکترونیکی در جهان مقامات سازمان ملل را نگران ساخته است.

به گزارش کالاسودا، گزارش جهانی نظارت بر زباله‌های الکترونیکی ۲۰۲۴ توسط موسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد (UNITAR) و اتحادیه بین المللی مخابرات سازمان ملل متحد (ITU) روند نگران کننده انباشت زباله‌های الکترونیکی در جهان را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۲ میلیون تن زباله تولید شده که معادل ۱.۵۵ میلیون کامیون ۴۰ تنی است و پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰ به ۸۲ میلیون تن افزایش یابد.

زباله‌های الکترونیکی E-Waste شامل وسایل دورریختنی دارای دوشاخه برق یا باتری مانند انواع تلفن و گوشی، تلویزیون، لپ تاپ و رایانه و … است.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، با وجود حجم عظیم زباله‌های الکترونیکی، تنها ۲۲.۳ درصد (۱۳.۸ میلیون تن) به صورت اسناد رسمی به ثبت رسید و اینها زباله‌هایی هستند که بازیافت مناسبی را طی می‌کنند.

این نشان دهنده شکاف قابل توجهی بین تولید زباله‌های الکترونیکی و تلاش‌های بازیافت است، به طوری که نرخ بازیافت پنج برابر عقب‌تر از نرخ تولید است.

نابرابری‌های جهانی در مدیریت زباله‌های الکترونیکی

تولید زباله‌های الکترونیکی و نرخ بازیافت در مناطق مختلف بسیار متغیر است. اروپا با تولید سرانه زباله الکترونیکی با ۱۷.۶ کیلوگرم پیشتاز است، در حالی که قاره آمریکا با ۱۴.۱ کیلوگرم در رتبه بعدی قرار دارد. با این حال، نرخ رسمی جمع‌آوری و بازیافت تصویر متفاوتی را نشان می‌دهد، به طوری که اروپا دارای نرخ ۴۲.۸ درصدی در مقایسه با ۴۱.۴ درصد در اقیانوسیه، ۳۰ درصد در قاره آمریکا، ۱۱.۸ درصد در آسیا، و تنها ۰.۷درصد در آفریقا است.

 

فراخوان برای اقدام جهانی

زاوازاوا مدیر دفتر توسعه ارتباطات راه دور ITU، بر نیاز فوری همکاری جهانی برای رسیدگی به بحران فزاینده زباله‌های الکترونیکی تاکید دارد. زاوازاوا با تأکید بر ناکافی بودن اقدامات مدیریت زباله الکترونیکی در نیمی از کشورها و مناطق جهان، بر ضرورت تقویت قوانین، مکانیسم‌های بازیافت و پیشرفت‌های فناورانه برای مقابله مؤثر با این معضل فوری تأکید می‌کند.

 

پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی

این گزارش نه تنها بر تأثیر زیست محیطی زباله‌های الکترونیکی تأکید دارد، بلکه هزینه‌های اقتصادی قابل توجه آن را نیز نشان می‌دهد. برآوردها از هزینه خالص پولی سالانه 37 میلیارد دلار در این زمینه حکایت دارد . پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر پیشرفت‌های قابل‌توجهی در سیاست‌ها و شیوه‌های مدیریت زباله الکترونیکی صورت نگیرد، این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۴۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

 

نتیجه

گزارش سازمان ملل یادآور تشدید بحران جهانی زباله های الکترونیکی است. این امر بر نیاز حیاتی تلاش‌های هماهنگ برای افزایش نرخ بازیافت تاکید می کند. همچنین خواستار اجرای استراتژی‌های مدیریت پسماند الکترونیکی موثر است. این امر به کاهش پیامدهای زیست محیطی و اقتصادی ناشی از تولید زباله‌های الکترونیکی کنترل نشده کمک می‌کند. تنها از طریق اقدام مشترک در مقیاس جهانی می‌توانیم علیه این چالش مبرم به نتیجه برسیم. اگر به این موضوع بپردازیم، می‌توانیم راه را برای آینده مدیریت زباله الکترونیکی پایدارتر هموار کنیم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها