آموزش روش‌های بازیابی عکس از روی گوشی اندرویدی و آیفون

0
197

آیا می‌توان عکس‌های پاک شده گوشی را بازیابی کرد؟ جواب مثبت است اما به عوامل مختلف روی سیستم‌ عامل‌های اندروید و آی او اس بستگی دارد.

به گزارش کالاسودا، روش‌های متعددی در دسترس هستند که هر کدام با سطوح پیچیدگی متفاوتی، به‌ویژه هنگام بحث در مورد بازیابی عکس‌ها در دستگاه‌های اندرویدی، وجود دارد.

در این مطلب همچنین نحوه بازیابی عکس‌های اخیراً حذف شده از آیفون را بررسی خواهیم کرد.

علاوه بر این، برخی اقدامات پیشگیرانه را ارائه خواهیم کرد تا مطمئن شویم که دیگر در چنین وضعیتی قرار نخواهید گرفت.

 

بازیابی در سیستم عامل اندروید

بیایید با سیستم عامل گوگل شروع کنیم. در حال حاضر، یک ویژگی در برنامه گالری وجود دارد که به عنوان یک ذخیره سازی موقت برای عکس‌ها عمل می‌کند و آنها را برای مدت محدودی قبل از پاک شدن دائمی نگه می‌دارد.

اگر گوشی شما از Google Photos به عنوان برنامه گالری پیش‌فرض استفاده می‌کند، می‌توانید نفس راحتی بکشید، زیرا مجهز به قابلیت «سطل زباله» یا trash است.

داخل برنامه Google Photos، مکانیسم عملیاتی به شرح زیر است: “موارد کپی شده به طور خودکار پس از ۶۰ روز از سطل زباله حذف می‌شوند، در حالی که موارد کپی نشده، پس از ۳۰ روز حذف می شوند.” در نتیجه، شما یک ماه فرصت دارید تا هر عکسی که ناخواسته حذف شده است را بازیابی کنید.

از این رو، قبل از هر چیز برای بازیابی یک عکس، عاقلانه است که منوهای برنامه گالری خود را بررسی کنید (مسیر خاص ممکن است بسته به دستگاه شما متفاوت باشد) تا گزینه‌ای با عنوان «سطل زباله» را بررسی کنید.

اگر اخیراً عکس‌ها را حذف کرده‌اید، باید با خیال راحت در آنجا ذخیره شوند. به سادگی مواردی را که می‌خواهید بازیابی کنید انتخاب کنید و البته، آنها به مکان اصلی خود بازگردانده می‌شوند.

با این حال، اگر برنامه گالری شما فاقد ویژگی سطل زباله باشد، باید به برنامه‌های ثالث جهت بازیابی عکس متوسل شوید. احتمال بازیابی موفقیت آمیز به این بستگی دارد که آیا دستگاه شما دسترسی روت دارد یا خیر. بیایید هر دو سناریو را بررسی کنیم. اما ابتدا، لازم به ذکر است که اگر عکس‌های حذف شده روی کارت microSD ذخیره می‌شدند، می‌توانید با استفاده از ابزاری مانند Recuva آنها را بازیابی کنید.

 

بدون روت

به احتمال زیاد گوشی شما روت نشده است و این محدودیت بر میزان کاری که می‌توانید انجام دهید تأثیر می‌گذارد. برنامه‌های بازیابی فقط می‌توانند به حافظه پنهان و ریز عکس‌ها دسترسی داشته باشند که در اصطلاحات فنی به آن «تصویر کوچک» thumbnails می‌گویند. این بدان معنی است که شما فقط می‌توانید عکس‌های کوچک و نه فایل‌های اصلی را بازیابی کنید. این بهتر از نداشتن چیزی است، اما با آنچه قبلاً داشتید فاصله دارد – عکس را با وضوح کامل دریافت نخواهید کرد.

یکی از برنامه‌های پرکاربرد برای این منظور DiskDigger است. استفاده از آن ساده است: به آن اجازه دسترسی به حافظه دستگاه خود بدهید و منتظر بمانید تا تمام حافظه داخلی گوشی شما را اسکن کند. تمام عکس‌های شما اعم از حذف شده و موجود را نمایش می‌دهد. این ترکیبی از عکس‌های حذف شده و حذف نشده می‌تواند پیدا کردن یک عکس خاص را کمی چالش برانگیز کند.

عکس‌های حذف‌شده با عکس‌هایی که حذف نشده‌اند آمیخته می‌شوند و جستجوی یک تصویر خاص را بسیار پیچیده می‌کنند.

اکنون، شما به سادگی باید در کل مجموعه عکس‌های نمایش داده شده پیمایش کنید و عکسی مورد نظر را برای بازیابی پیدا کنید. هنگامی که آن را پیدا کردید، روی آن ضربه بزنید و گزینه “بازیابی” را انتخاب کنید. نتیجه یک تصویر کوچک خواهد بود، نه تصویر اصلی، که دوباره در گالری شما ظاهر می‌شود. حداقل می‌توانید هر چند بار که دوست دارید دوباره آن را مشاهده کنید.

در این حالت عکسهایی با ۴۱۲۸ در ۲۳۲۲ پیکسل را می‌توان در ابعاد ۶۴۰ در ۳۶۰ پیکسل بازیابی کرد.

 

با روت

اگر دستگاه شما روت شده باشد، وضعیت بهتر می‌شود زیرا برنامه‌ها می توانند اسکن عمیق‌تری انجام دهند و گاهی اوقات عکس‌های اصلی را نمایش دهند.

با این حال، نتیجه نهایی تا حد زیادی به مدت زمانی که عکس حذف شده است بستگی دارد.

اگر اخیراً حذف شده باشد، این احتمال وجود دارد که بتوانید با کمترین آسیب آن را بازیابی کنید. به خاطر داشته باشید که دریافت مجوزهای root خطرات خاصی را به همراه دارد، بنابراین با احتیاط ادامه دهید.

داشتن دسترسی روت، بازیابی عکس حذف شده را تضمین نمی‌کند اما احتمال بازیابی را افزایش می‌دهد.

اگر گوشی شما روت شده، DiskDigger را باز کنید و به آن مجوز superuser بدهید. سپس، پارتیشن خاصی را که می‌خواهید تجزیه و تحلیل کنید، انتخاب کنید، اگرچه اغلب بهتر است از پارتیشن پیش‌فرض استفاده کنید.

در نهایت، فرمت فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در نسخه رایگان، فقط می‌توانید عکس‌ها یا فیلم ها را انتخاب کنید. اگر به چیز دیگری نیاز دارید، باید نسخه Pro را با قیمت 3.34 یورو خریداری کنید.

حالا وقت آن است که صبور باشید. مزیت این است که وقتی اسکن کامل شد، فقط عکس‌ها و ویدیوهای حذف شده را می‌بینید و پیدا کردن چیزی را که به دنبال آن هستید آسان‌تر می‌کند.

این بدان معنا نیست که تعداد آنها کم است، اما احتمالاً کمتر از آنچه در ابتدا نمایش داده شده بود هستند.

وقتی فایل را پیدا کردید، روی آن ضربه بزنید و «بازیابی» را انتخاب کنید. همه چیز آماده است.

 

بازیابی تصاویر در آیفون

بازیابی عکس‌های پاک شده در آیفون به لطف اپلیکیشن Photos که شامل یک سطل زباله دستی است که فایل‌ها را به مدت یک ماه نگه می‌دارد، فرآیندی ساده است.

اگر اخیراً عکسی را حذف کرده‌اید، مطمئن باشید که باید در آنجا باشد (مگر اینکه به صورت دستی آن را حذف کرده باشید، در این صورت بازیابی چالش برانگیزتر می‌شود).

برای بازیابی یک عکس حذف شده در iPhone (یا iPad)، این مراحل را دنبال کنید: برنامه «Photos» را باز کنید، به «Albums» بروید و تا آخر پایین بروید.

در بخش «موارد بیشتر»more items، گزینه «حذف شده» deleted را خواهید دید. در اینجا، همه فایل‌ها، اعم از عکس‌ها و ویدیوها را که در ۳۰ روز گذشته حذف شده‌اند، به همراه زمان باقی‌مانده تا حذف دائمی آن‌ها کشف خواهید کرد.

مواردی را که می‌خواهید به گالری خود بازیابی کنید انتخاب کرده و روی “بازیابی” کلیک کنید.

عکس‌های شما به حالت اولیه خود باز می‌گردند. اگر نمی‌توانید آنها را در قسمت «حذف شده» پیدا کنید، می‌توانید شانس خود را با پشتیبان گیری امتحان کنید.

 

بازیابی از نسخه پشتیبان در آی او اس

به‌طور پیش‌فرض، آیفون پشتیبان‌گیری از عکس‌ها را در iCloud انجام می‌دهد.

با این حال، فضای ذخیره سازی رایگان در آی کلود کاملاً محدود است و فقط ۵ گیگابایت است.

در اینجا مراحل برای بررسی اینکه آیا عکس‌های شما به طور ایمن در فضای ابری در دسترس هستند، آمده است:

برنامه تنظیمات را در آیفون خود باز کنید.

روی نام خود در بالا ضربه بزنید.

“iCloud” را انتخاب کنید.

بررسی کنید که بخش «Photos» روشن است و در داخل آن، مطمئن شوید که «iCloud Photos» فعال است.

در این صورت، عکس‌های شما ممکن است به طور ایمن در فضای ابری ذخیره شوند.

در رایانه خود، به icloud.com بروید و با استفاده از Apple ID خود وارد شوید. زمانی که از شما خواسته شد کد نمایش داده شده در آیفون خود را وارد کنید و “Trust this browser” را انتخاب کنید. سپس «عکس‌ها» را انتخاب کنید.

اگر خوش شانس باشید و عکس‌ها با ابر همگام شده باشد، به سادگی مواردی را که می‌خواهید بازیابی کنید انتخاب کرده و روی نماد «ابر با فلش رو به پایین» کلیک کنید. این عمل عکس را در اندازه اصلی در رایانه شما دانلود می‌کند.

اگر اشتراک هر یک از طرح‌های iCloud را دارید، داشتن کتابخانه عکس خود در فضای ابری مطمئناً یکی از ارزشمندترین مزایای این سرویس است.

 

چگونه برای همیشه از این اتفاق جلوگیری کنیم؟

آیا عکس را با موفقیت بازیابی کردید؟ خدا را شکر که این موضوع در حد یک ترس بوده است، اما همانطور که می‌گویند، همه چیز در نهایت به جای خود باز می‌گردد.

اکنون، بیایید برخی از گزینه‌ها را بررسی کنیم تا مطمئن شویم این اتفاق تکرار نمی‌شود.

شما چندین گزینه دارید، اما ساده ترین روش ها این دو است: یا از یک سرویس ذخیره سازی ابری استفاده کنید یا به طور مرتب عکس‌ها و ویدی‌های خود را به یک رسانه فیزیکی مانند رایانه خود منتقل کنید.

راه حل‌های ذخیره سازی ابری: بهترین گزینه پیشنهادی Google Photos است. این یکپارچه با یک حساب Google کار کرده و برای iOS و Android در دسترس است و این اطمینان را می‌دهد که دیگر هرگز یک عکس یا ویدیو را از دست نخواهید داد. اگر علاقه‌ای به Google Photos ندارید، می‌توانید جایگزین‌هایی مانند Dropbox، Google Drive یا هر برنامه ابری دیگری را در نظر بگیرید. برای کاربران آیفون، iCloud به دلیل ادغام عمیق آن با سیستم، یک انتخاب محکم است.

ذخیره سازی فیزیکی: این روش شامل اتصال دستگاه تلفن همراه به رایانه، مکان یابی پوشه DCIM و کپی کردن همه فایل‌ها در هارد دیسک رایانه شما است. در حالی که کمی کندتر است و نیاز به تلاش دوره‌ای از طرف شما دارد، اما راهی قابل اعتماد برای جلوگیری از چنین ترس‌هایی است.

سیستم‌های اشتراک‌گذاری بی‌سیم: گزینه دیگر انتقال عکس‌ها از طریق سیستم‌های اشتراک‌گذاری بی‌سیم مانند NearDrop، AirDrop (برای دستگاه‌های اپل)، یا Nearby Share (برای دستگاه‌های Android) است. این امر نیاز به اتصال کابل به رایانه شخصی شما را از بین برده و فرآیند انتقال نسبتاً سریعی دارد.

با اجرای یکی از این استراتژی‌ها، می‌توانید به میزان قابل توجهی شانس تجربه ترس از دست دادن عکس را در آینده کاهش دهید.

 

مرور نکات و ترفندها برای بازیابی عکس‌های پاک شده از گوشی:

سریع عمل کن. هرچه زودتر روند بهبودی را شروع کنید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. دلیلش این است که عکس‌های حذف شده همچنان در حافظه گوشی هستند. و در صورت گرفتن عکس یا فیلم جدید یا فرمت کردن فضای ذخیره سازی گوشی، می توان آنها را بازنویسی کرد.

از گوشی استفاده نکنید. پس از حذف عکس‌ها، تا زمانی که آنها را بازیابی نکردید از تلفن استفاده نکنید. این به این دلیل است که هر بار که از گوشی استفاده می‌کنید، این خطر وجود دارد که عکس‌های حذف شده رونویسی شوند.

ابتدا پوشه Trash را امتحان کنید. اکثر گوشی‌های اندرویدی دارای یک پوشه Trash هستند که در آن عکس‌هایی که حذف می‌کنید برای مدت معینی (معمولاً 30 روز) در آنجا هستند. اگر عکس‌های شما در پوشه سطل زباله هستند، می‌توانید با دنبال کردن مراحل قسمت قبل، آن‌ها را بازیابی کنید.

بک‌آپ‌های ابری خود را بررسی کنید. اگر از عکس‌های خود در یک سرویس ابری مانند Google Photos یا iCloud نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید، می‌توانید آنها را از نسخه پشتیبان بازیابی کنید. برای انجام این کار، برنامه پشتیبان را باز کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. سپس، عکس‌هایی را که می‌خواهید بازیابی کنید انتخاب کنید و روی دکمه «بازیابی» ضربه بزنید.

از ابزار بازیابی اطلاعات استفاده کنید. اگر عکس‌های شما در پوشه سطل زباله نیستند و نسخه پشتیبان ندارید، می‌توانید از ابزار بازیابی اطلاعات برای بازیابی آنها استفاده کنید. ابزارهای بازیابی اطلاعات زیادی وجود دارد. اما برخی از محبوب‌ترین آنها شامل EaseUS Data Recovery Wizard و Recuva هستند.

هنگام استفاده از ابزار بازیابی اطلاعات مراقب باشید. ابزارهای بازیابی اطلاعات می توانند بسیار قدرتمند باشند، اما می توانند مخرب نیز باشند. اگر مراقب نباشید، می توانید به داده های گوشی خود آسیب برسانید. قبل از استفاده از ابزار بازیابی اطلاعات، حتما دستورالعمل ها را به دقت بخوانید.

امیدواریم این نکات به شما کمک کند عکس‌های پاک شده خود را بازیابی کنید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها