سال 2019 سالی عجیب برای صنعت گیم

0
308

صنعت بازی‌های ویدیویی، عجیب و غریب است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از ventuebeat، اینجا جایی است که کمپانی‌های پیشرو، هر 5 تا 8 سال یک بار سهمشان از بازار را پیش‌بینی کرده و از نو برای خود استراتژی می‌نویسند.

با این حال در طول 12 ماه گذشته، ما شاهد چیزهایی بوده‌ایم که صنعت گیم را حتی بیش از پیش عجیب و غریب جلوه می‌دهند که نشان می‌دهد این صنعت آماده‌ی یک تغییر دوباره را دارد.

تمام این تغییرات پیش آمده از یک موضوع نشات می‌گیرند: ساخت بازی‌ها سخت است، اما ناشران و صاحبان پلتفرم‌ها می‌توانند ریسک این کار را کاهش دهند. یکی از راه‌های انجام این کار هم فروش و ارائه‌ی عضویت‌های ماهانه است و به نظر می‌رسد تا اینجای کار، مایکروسافت از موفق‌ترین شرکت‌ها بود است.

Game Passها و عضویت‌های ماهانه نحوه‌ی خرید نرم افزار ها را دگرگون کرده‌اند.

Game pass کنسول Xbox برای اولین بار در سال 2017 عرضه شد، اما در سال 2019 این سرویس با موفقیت چشم گیری روبرو شد.

مایکروسافت با عرضه‌ی Game pass خود با قیمت 10 دلار در ماه، مدل کسب و کار خود را مشخص کرده بود. نه تنها کیفیت بازی‌های Game pass بسیار بالا رفته بودند، بلکه مایکروسافت دائما پیشنهاد های جذابی برای خرید عضویت Game pass به بازی بازان ارائه می‌داد.

به طور مثال شما قادر بودید تنها با 1 دلار، عوضیت 3 ماهه‌ی این سرویس را خریداری کنید و یا با پرداخت 1 دلار، عضویت Xbox Live Gold خود را به Game Pass Ultimate تبدیل کنید. شما اکنون علاوه بر Xbox، می‌توانید روی کامپیوتر هم از این سرویس استفاده کنید.

اکنون ما شاهد رشد محبوبیت Game pass هستیم و به نظر می‌رسد با یک افکت شبکه‌ای روبرو باشیم؛ بازی بازان Game pass را تهیه می‌کنند چون دوستانشان هم آنرا دارند و 10 دلار در ماه برای تجربه‌ی 3 عنوان با کیفیت بالا، پول زیادی نیست.

این افکت شبکه‌ای حتی روی فروش بازی‌ها هم تاثیر مثبتی داشته است، چون اعضای این سرویس معمولا به صورت گروهی و همگی با هم بازی می‌کنند.

به این ترتیب وقتی یکی از افراد این گروه‌ها تصمیم به خرید یک بازی خارج از Game pass بگیرد، سایر افراد هم از تصمیم او پیروی می‌کنند.

به نظر تا چند سال آینده، خرید بازی‌ها به عملی غیر عادی مثل خریدن آلبوم‌های موزیک تبدیل شود.

با وجود اینکه کنسول Xbox One به انتهای عمر خود نزدیک می‌شود، به نظر نمی‌رسد مایکروسافت آسیب چندانی از این قضیه ببیند، چون هر چه باشد مایکروسافت در طول چند سال گذشته قدرت خود را در زمینه‌ی سرویس های آنلاین بالا برده و آنرا به منبع درآمد بزرگی برای خود تبدیل کرده است.

 

Crossplay و پشتیبانی بازی‌های پیشرو از بازی بین چند پلتفرم مختلف

اگر به دنبال تحولات عجیب و غریب دیگری در صنعت بازی هستید، فقط نگاهی به Crossplay بیندازید.

این ویژگی اکنون به یک استاندارد تبدیل شده است و به نظر می‌رسد برای اولین بار است که احساس دور بودن کنسول های نینتندو و سونی و مایکروسافت از یکدیگر خیلی کمرنگ شده است.

دلیل موفقیت این ویژگی، بازی های سرویس مانند مثل فورتنایت و ماین‌کرافت هستند.

حتی سونی که در ابتدا کاملا مخالف این مدل بازی بود، اکنون نظر خود را تغییر داده است و در حال پیشروی با آن است. این شرکت اعلام کرده است که بازی جدید MLB قرار است روی همه‌ی پلتفرم‌های اصلی ارائه شود.

سونی حتی گفته است که در مورد انحصاری بودن یک سری از بازی‌های خود تجدید نظر خواهد کرد.

البته در اینکه God of War جدید به صورت انحصاری برای PS5 عرضه خواهد شد شکی نیست، اما انحصاری بودن بازی‌های چند نفره و آنلاین روی فقط یک پلتفرم، فقط و فقط به خود آن بازی‌ها آسیب خواهد زد.

پس اگر فکر می‌کنید اوضاع این صنعت در سال 2019 عجیب و غریب بود، پیشنهاد می‌کنیم صبر کنید و ببینید شرایط در سال 2020 چطور خواهد شد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها