سفر در زمان استیون هاوکینگ در لانگ آیلند نیویورک

0
956

دستگاهی که قرار است به بررسی نیروهایی که ذرات را کنار هم نگه می‌دارد، ساخته می‌شود.

به گزارش کالاسودا و به نقل از بیزینس اینسایدر، پنجشنبه‌ی گذشته، دپارتمان انرژی آمریکا اعلام کرد که شتاب‌دهنده‌ی یون-الکترون (EIC) معروف که مدت‌هاست منتظر آن بوده‌ایم، سرانجام در آزمایشگاه تحقیقات ملی Brookhaven، واقع در Long Island شهر نیویورک ساخته خواهد شد.

وظیفه‌ی این شتاب‌دهنده، کمک به دانشمندان برای مطالعه‌ی سرآغاز جهان هستی و ذرات سازنده‌ی اتم‌ها را بررسی کنند.

این شتاب‌دهنده از یک تونل حلقه‌ای زیرزمینی تشکیل‌شده است که در آن، پروتون‌ها و الکترون‌ها با سرعتی در حد سرعت نور به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند.

در زمان برخورد این ذرات، ماده‌ی پلاسمایی خمیر مانند مشابه چیزی که در انفجار بزرگ آزاد شد، به وجود می‌آید.

لازم به ذکر است که آزمایشگاه Brookenhaven، از پیش خانه‌ی شتاب‌دهنده‌ی نسبی یون‌های سنگین (RHIC) هم محسوب می‌شود.

این شتاب‌دهنده که تفاوت زیادی با شتاب‌دهنده‌ی یون-الکترون دارد، یون‌های طلا را در حلقه‌ای به طول 3.8 کیلومتر با سرعت‌بالا می‌چرخاند و نتیجه‌ی تقریباً مشابهی را با پلاسما به دست می‌آورد.

دولت آمریکا قصد دارد شتاب‌دهنده‌ی قدیمی RHIC را با شتاب‌دهنده‌ی جدید EIC جایگزین کند و RHIC را در سال 2024، کاملاً تعطیل کند.

ساخت شتاب‌دهنده‌ی قدیمی چیزی در حدود 8 سال زمان و 617 میلیون دلار هزینه در بر داشت. انتظار می‌رود شتاب‌دهنده‌ی جدید چیزی بین 1.6 تا 2.6 بیلیون دلار هزینه داشته و تا سال 2030 آماده‌ی کار باشد.

البته گفته می‌شود که شتاب‌دهنده‌ی جدید کاملاً از نقطه‌ی صفر ساخته نخواهد شد و از قطعات مختلف مثل حلقه‌های شتاب‌دهنده‌ی قبلی در آن استفاده خواهد شد.

دانشمندان از پیش می‌دانند که پروتون‌ها از ذرات کوچک‌تری با نام کوارک تشکیل‌شده‌اند که خود کوارک‌ها هم به کمک ذرات ریزی به نام گلوتون در کنار هم نگه داشته شده‌اند.

نیرویی که این کوارک‌ها را کنار هم نگه می‌دارد، صدها بار از نیروی الکترومغناطیسی در اشعه‌ی ایکس، امواج رادیویی و نور مرئی قوی‌تر است.

از طرفی دانشمندان همچنین می‌دانند که پروتون‌های داخل اتم، درست به همان صورتی که زمین به دور خورشید می‌چرخد، در داخل اتم می‌چرخند.

چیزی که جالب‌تر است این است که کوارک‌های داخل اتم‌ها نیز در همین وضعیت، چرخشی در حدود 30% چرخش خود پروتون‌ها دارند. دانشمندان امیدوارند شتاب‌دهنده‌ی EIC به آن‌ها امکان می‌دهد از این اسرار بنیادی عالم پرده بردارند.

البته لازم به ذکر است که کنگره‌ی آمریکا باید ابتدا بودجه‌ی این شتاب‌دهنده را تصویب کند و دپارتمان انرژی هم باید زمان دقیق احداث این پروژه را تعیین کند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها