شناسایی 75 درصد از ژن‌های انسانی توسط هوش مصنوعی با کد DPR

0
33

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو از هوش مصنوعی برای شناسایی یک کد فعال سازی DNA استفاده کردند، که قبلاً مبهم بوده و اکنون می‌توان از آن در بیوتکنولوژی و پزشکی استفاده کرد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از techtimes، دانشمندان مدت‌هاست می‌دانند که ژن‌های انسانی با ساختار DNA شناسایی می‌شوند و با چهار بیس به صورت A، C، G و T رمزگذاری شده‌اند.

تقریباً 25٪ از ژن‌ها توسط توالی TATAAA که TATA نیز نامیده می‌شود شناسایی می‌شوند؛ در حالی که 75٪ باقیمانده به دلیل وجود تعداد زیاد توالی DNA ناشناخته مانده‌اند. محققان اکنون یک کد فعال سازی برای شناسایی این ژن‌ها پیدا کردند که DPR نام دارد.

پروفسور بخش علوم بیولوژیکی بخش UC سن دیگو، جیمز تی. کادوناگا گفت که شناسایی DPR یک گام اساسی در فعال سازی حداکثر یک سوم ژن‌های انسانی است. آن‌ها برای حل این معما از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده می‌کنند.

کادوناگا نتایج را “کاملاً خوب” توصیف کرد؛ در این راستا آنها یک مدل یادگیری ماشین مشابه، برای شناسایی توالی‌های TATA به روش جدید ایجاد کرده‌اند. پس از ارزیابی مدل‌های جدید بر روی هزاران مورد آزمایشی، نتایج TATA و DPR توانایی پیش بینی “باورنکردنی” را نشان داد.

پیش از این وجود اطلاعات رمزگذاری شده در توالی DNA انسان، مانع از رمزگشایی آن می‌شد، اما مدل یادگیری ماشین می‌تواند این مشکل را حل کند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها