عصر طلایی سی دی‌های Shareware

0
29

شما می‌توانستید در اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 سی دی‌های Shareware با هزاران برنامه، بازی‌ها، تصاویر و … را خریداری کرده و از آن لذت ببرید. با همرا باشید تا با تاریخچه‌ی این سی دی‌ها بیشتر آشنا شویم.

هزاران برنامه رایگان روی سی دی‌های Shareware

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، تصور کنید یک سی دی با قیمت 10 یا 20 دلار بخرید که هزاران بازی یا برنامه را در خود جای داده است. این وعده CD shareware بود، یک پلت فرم توزیع نرم افزار که در دهه 1990 و اوایل سال 2000 بر سر زبان‌ها افتاد.

سی دی‌های Shareware زمانی رایج شدند که CD-ROM ها در رایانه‌های خانگی در اواسط دهه 1990 محبوب شدند.

Shareware چیست و علت محبوبیت آن در دهه 1990

توسعه دهندگان نرم افزارهای رایانه‌ای، کاربران را تشویق می‌کردند تا نسخه‌های این برنامه‌ها را آزادانه با دیگران به اشتراک بگذارند و این کار دزدی به حساب نمی‌آمد. از آنجا که سرعت بارگیری این فایل ها بسیار کند بود؛ کاربران ترجیح می داندند این سی دی‌ها را خریداری کنند.

دیسک CD-ROM که در اواسط دهه 1980 راه اندازی شد، و آن یک جهش بزرگ در بخش ذخیره سازی ارزان و تولید انبوه داده‌ها بود. هر دیسک به طور معمول می‌تواند 650 مگابایت داده را ذخیره می‌کرد.

بر روی یک سی دی، ناشران می‌توانسند اطلاعات کافی را ذخیره کنند.

قابلیت اشتراک گذاری shareware امکان کپی برنامه‌های shareware را بر روی دیسک و CD امکان پذیر می‌کرد و این امر بسیار سریع‌تر و کم هزینه‌تر از خریداری آن بود.

محتوای سی دی‌های Shareware:

سی دی‌های Shareware محتویات متنوعی داشتند، اما اغلب شامل مجموعه بزرگی از بازی‌ها، برنامه‌ها یا ابزارهای مفید بودند. دیسک‌ها برای بسیاری از سیستم عامل‌های رایانه‌ای مانند IBM، Macintosh، Atari ST و Amiga قابل استفاده بودند.

برخی از دیسک‌ها روی یک موضوع خاص (مانند برنامه‌های لینوکس یا ویندوز) متمرکز شده بودند. در بسیاری از سی دی‌های بازی shareware، می‌توانید بزرگترین بازی‌های رایانه‌ای را مشاهده کنید.

آیا CD های Shareware قانونی بودند؟

فروشندگان CD Shareware در یک منطقه خاکستری قانونی فعالیت می‌کردند. ظاهراً تنها هزینه‌ی تولید، چاپ و توزیع دیسک‌ها یا سی دی‌ها به دست می‌آمد؛ اما بیایید صادق باشیم، اگر این کار سودآور نبود؛ هیچ وقت ادامه پیدا نمی‌کرد.

برخی از توسعه دهندگان این دیسک‌ها را وسیله‌ای برای توزیع رایگان می‌دانستند و برنامه‌های خود را تبلیغ می‌کردند تا بتوانند نسخه‌های بیشتری از آن را بفروشند.

سرانجام CD Shareware

سرانجام، با گسترش برنامه‌های اینترنتی و پهن باند سریع در دهه 2000، توزیع فیزیکی نرم افزارهای اشتراک گذاری از رونق افتاد.

مردم می‌توانند همان برنامه‌های shareware را از وب دانلود کنند و بازی‌ها به سرعت از طریق فروشگاه‌های اپ در دسترس است.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها