فاکتورهای فنی متفاوت در پردازنده‌های نسل 10 اینتل

0
108

CPU های دسک تاپ نسل دهم جدید اینتل با نام Comet Lake-S باعث بهبودهایی در سیستم شده و چند ویژگی جدید شگفت آور را به همراه دارد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، اینتل CPU های جدید دسکتاپ Comet Lake را در تاریخ 30 آوریل رونمایی کرد.

تعداد زیادی هسته

CPU های Lake Comet دارای هسته‌های زیادی هستند. Core i9-10900K تراشه برتر این سری بوده و دارای 10 هسته و 20 نخ (Thread) است.

Hyper-Threading

Hyper-Threading ویژگی اینتل برای تقسیم یک هسته به دو هسته مجازی است. در واقع شما دو هسته را با قیمت یک هسته دریافت می‌کنید که در نهایت باعث می‌شود دستگاه شما دستورالعمل‌ها را سریعتر پردازش کند.

در گذشته، اینتل با Hyper-Threading را به پردازنده‌های Core i7 و Core i9 محدود کرده است. به طور کلی، با وجود Comet Lake-S، قطعات Core i3 دارای چهار هسته و هشت نخ، Core i5 دارای شش هسته و 12 نخ، Core i7 دارای هشت هسته و نخ 16 و Core i9s دارای 10 هسته و 20 نخ هستند.

مادربردهای جدید

Comet Lake-S از یک سوکت جدید LGA1200 استفاده می‌کند. مادربردهای جدید به راحتی قابل مشاهده هستند، زیرا دارای عنوان‌های خاصی از جمله Z490، B460، H470 و H410 خواهند بود.

ارتقای بهره وری انتقال حرارت

بزرگ‌ترین مشکلی که هر سیستم رایانه‌ای باید آن را حل کند روش خنک کردن است. CPU ‌های نسل جدید 10 اینتل در انتقال گرما بهتر عمل می‌کنند. اینتل برای افزایش توانایی از توزیع گرما یکپارچه (IHS) بزرگ‌تر استفاده کرده است. IHS بخشی است که گرما را از CPU منتقل می‌کند. اندازه بزرگ‌تر می‌تواند گرما را با کارایی بالاتر از CPU دور نگه دارد و باعث عملکرد بهتر شود.

خاموش کردن Thread ها برای گرمای کمتر

در Comet Lake-S اینتل امکان خاموش کردن Hyper-Threading را به صورت هسته‌ای فراهم می‌کند. بنابراین، به جای اینکه یک هسته مانند دو هسته کار کند؛ همانند یک هسته کار کرده و با کارکرد کمتر هسته، CPU گرمای کمتری تولید می‌کند.

سرعت پردازنده

سرعت پردازنده با گیگا هرتز اندازه گیری می‌شود و هرچه سرعت بیشتر باشد، CPU عملکرد بهتری خواهد داشت. سرعت CPU ‌های معمولاً از 5 گیگاهرتز تجاوز نمی‌کند؛ اما اینتل راهی پیدا کرده و CPU های Comet Lake-S از فناوری جدیدی بنام TVB استفاده می‌کنند که اگر دمای پردازنده زیر 70 درجه سانتیگراد باشد، به این هسته تا 5.3 گیگاهرتز فشار می‌آورد.

CPU های دسکتاپ Core i9 Comet Lake همچنین از ویژگی‌هایی به نام Turbo Boost 3.0 Max برخوردار خواهند بود.

اورکلاک PCIe، اما بدون PCIe 4.0

برخی از مادربردهای Comet Lake-S قادر به اورکلاک کردن خطوط PCIe هستند تا عملکرد بیشتری را از قطعات مانند کارت‌های گرافیکی به دست آورند. قابلیتی که پردازنده‌های جدید Intel نخواهند داشت؛ قابلیت PCIe 4.0 است؛ در عوض آن‌ها به PCIe 3.0 مجهز هستند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها