فرق میان هوش مصنوعی با هوش کامل شده

0
2563

در طول سالیان گذشته هوش مصنوعی شهرت بدی در بین مردم پیدا کرده و بیشتر آن را مترادف با بیکاری، برده داری، و کشتار جمعی انسان توسط ربات‌ها می‌دانند. اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این تفسیرها در مورد فناوری که تأثیر مثبت و زیادی در زندگی و جامعه انسان داشته؛ ناعادلانه است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از thenextweb، هوش مصنوعی در واقع همان هوش کامل شده است و به نوعی یک مکمل برای هوش انسانی به شمار می‌آید نه جایگزین آن.

در اصل، هوش کامل شده از لحاظ فنی با آنچه به عنوان هوش مصنوعی ارائه می‌شود، تفاوت ندارد.

مشکل واژه‌ی هوش مصنوعی، ابهام آن است. مصنوعی به معنای جایگزین طبیعی است. بنابراین، هنگامی که می گوییم “هوش مصنوعی”، آن را به جایگزینی برای هوش انسانی تبدیل می‌کنیم و این تعریف باعث وحشت انسان‌ها از تأثیر هوش مصنوعی بر اشتغال و زندگی خواهد شد.

این تعریف اشتباه است؛ هوش مصنوعی تنها به ما این امکان را می‌دهد تا به جای اینکه وقت خود را صرف انجام کارهای خسته کننده کنیم که ربات‌ها می‌توانند انجام دهند، روی کارهای انسانی‌تر تمرکز نماییم.

وقتی از منظر هوشی کامل شده به هوش مصنوعی نگاه می‌کنیم، فرصت‌های جالبی را خواهید دید.

انسان‌ها با چالش بزرگی روبرو هستند، مسئله‌های که خودشان ایجاد کرده‌اند و با هوش مصنوعی می‌توانند آن را به آسانی حل کنند. به طور مثال با تشکر از فناوری حسگر هوشمند، اینترنت اشیا (IoT) و اتصال همه جانبه، ما می‌توانیم اطلاعات را از دنیای فیزیکی جمع آوری و ذخیره کنیم. این همان شرایطی است که هوش مصنوعی (هوش کامل شده) و یادگیری ماشین به طور خاص می‌توانند به متخصصان انسانی کمک کنند.

در مثال دیگر مانند مراقبت‌های بهداشتی، یک الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند علائم حیاتی یک بیمار را تجزیه و تحلیل کند، آن را با سابقه بیمار و خانواده او مقایسه کند.

در مبحث آموزش، هوش مصنوعی می‌تواند هم به معلمان و هم زبان آموزان کمک کند. این نمونه‌ها و موارد دیگر نشان می‌دهند، که هوش مصنوعی جایگزین هوش انسانی نیست، بلکه بیشتر در مورد به تقویت یا تکامل آن می‌پردازد.

بنابراین استفاده از واژه‌ی هوش کامل شده به جای هوش مصنوعی مناسب‌تر است.

البته در به کار گیری این فناوری‌ها نباید چالش‌هایی که با آن رو به رو هستیم؛ مانند حریم خصوصی را فراموش کنیم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها