فناوری‌های تحول آفرینی که صنعت لجستیک را تغییر دادند

0
144

فناوری‌های تحول آفرین (Disruptive Technologies) در واقع نوآوری‌هایی هستند که یک صنعت را دچار تحول کرده و نحوه عملکرد مصرف کنندگان، صنایع یا مشاغل را تغییر می‌دهند. هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین، اتوماسیون نمونه‌ای از این فناوری‌ها در صنعت لجستیک هستند.

فناوری‌های تحول آفرین در صنعت لجستیک

به گزارش کالاسودا و به نقل از gulfbusiness، همه‌گیری جهانی منجر به شکل‌گیری یک بازار دیجیتالی شده که در آن مصرف‌کننده در بالای زنجیره تأمین قرار دارد. ماندن در خانه و نگرانی‌های بهداشتی، باعث شده تا بیشتر مردم، به سمت کانال‌های خرید آنلاین تمایل داشته باشند.

در این میان خرده فروشان، ارائه دهندگان تجارت الکترونیکی، خدمات لجستیکی به دنبال نوآوری‌ها در این بخش هستند.

کسب‌وکارها برای رفع مشکلات، از ابزارهای مدیریت لجستیک هوشمند استفاده می‌کنند تا به آنها در مقیاس‌بندی، اطمینان از در دسترس بودن، تحویل ایمن، عملیات سریع‌تر، بهینه‌سازی هزینه‌ها و حتی شناسایی جریان‌های درآمدی جدید کمک کند.

در این میان فناوری‌های تحول آفرین مانند هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین، اتوماسیون، داده‌های بزرگ و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده و اینترنت اشیا برای کسب‌وکارها لجستیکی حیاتی شدند.

یک پیشرفت مهم که در مرحله اولیه همه‌گیری رخ داد، نزدیک‌تر کردن موجودی به مشتریان بود. در این میان تجارت سریع (Q-Commerce) تحویل محصولات در عرض یک ساعت پس از سفارش، بسیار اهمیت یافت.

چرا تجارت سریع به کلید تجارت الکترونیک تبدیل شده است؟

صنعت تجارت سریع (یا q commerce) انتظارات مشتری را به سطح کاملاً جدیدی می‌برد. در حالی که این تجارت با مشتریانی آغاز شد که خواستار تحویل خواربار، غذا و دارو در کمتر از 45 دقیقه بودند، اکنون در همه‌ی بخش‌ها این انتظارات به وجود آمده است.

هوش مصنوعی و اتوماسیون در صنعت لجستیک

هوش مصنوعی و اتوماسیون در صنعت لجستیک، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا هزینه‌های تحویل را بهینه کنند، استفاده از منابع را بهبود بخشند، سرعت بیشتری داشته باشند.

با استفاده از یک پلت فرم مدیریت لجستیک هوشمند، مشاغل می‌توانند هزینه‌های لست مایل دلیوری را تا 14 درصد کاهش دهند.

همچنین، این فناوری‌های مخرب، شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک را قادر می‌سازد تا با برنامه‌ریزی هوشمندانه مسیرها، هزینه‌ها را بهینه کنند و بهره‌وری تحویل را افزایش دهند.

کسب و کارها می‌توانند با استفاده از اتوماسیون، سرمایه گذاری در بخش‌های تکراری را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. اتوماسیون شرایطی مانند خودکارسازی عملیات تحویل مانند تخصیص کار، زمان‌بندی، مدیریت فهرست، پرداخت‌های راننده، انطباق، انتخاب 3PL و موارد دیگر را افزایش می‌دهد که نه فقط هزینه، بلکه به کسب و کارها قدرت می‌دهد تا کارایی بیشتری داشته باشند.

یکی دیگر از زمینه‌های حیاتی که اتوماسیون بر آن تأثیر می‌گذارد، تجربه مشتری است. با خودکار کردن عملیات تحویل، برندها می‌توانند به طور خودکار اعلان‌ها و هشدارهای لحظه‌ای را در مورد پیشرفت تحویل و تأخیر  به مشتریان ارسال کنند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها