قطع 12 هزار سیم کارت به جرم کارت به کارت

0
416

12 هزار سیم کارت که کلاهبرداری کارت به کارت انجام می دادند مسدود شدند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، همزمان با پیشرفت فناوری، کلاهبرداری های دیجیتالی نیز شدت بیشتری می گیرند. از جمله جرائمی که طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته کلاهبرداری هایی موسوم به کلاهبرداری کارت به کارت است.

در این نوع کلاهبرداری شخص مرتکب طی تماس تلفنی با قربانی و بیان داستانی خیالی مبنی بر برنده شدن شما در قرعه کشی یا فلان مسابقه مشهور صدا و سیما و یا خرید عمده از شخص قربانی ای که فروشنده محصول است بگونه ای او را اغوا میکند که فرصت فکر کردن از قربانی را گرفته و وی را به سمت دستگاه عابر بانک می کشاند.

در مقابل دستگاه عابر بانک اتفاقی که رخ می دهد صدور دستوراتی از جانب شخص کلاهبردار مبنی بر زدن دکمه های عددی عابربانک به بهانه بررسی موجودی و یا اخذ آخرین تراکنش است چرا که شخص کلاهبردار مدعی واریز وجه جایزه به حساب قربانی است و قربانی بیچاره نیز منکر واریز شدن این وجه است.

در نهایت آنچه که رخ میدهد و در نتیجه زدن کلیدهای عابربانک صورت می گیرد تعیین رمز دوم بر اساس نظر شخص کلاهبردار برای کارت بانکی قربانی است و پس از بحث و جدل کلاهبردار و قربانی مبنی بر عدم واریز وجه جایزه شخص کلاهبردار تماس را قطع کرده و قربانی هم همچنان در آرزوی دریافت این جایزه منتظر می ماند،غافل از اینکه شخص کلاهبردار در این تماس تلفنی ابتدا شماره کارت و مشخصات کارت را از قربانی گرفته و سپس با کشاندن وی به کنار عابر بانک یا مبلغی را از حساب وی برداشت کرده یا رمز دوم کارت وی را با نظر خود ایجاد کرده و یا تغییر داده است.

هم اکنون نوبت شخص کلاهبردار است که اقدام به خالی کردن حساتب قربانی کند این اقدام با سرعتی بسیار زیاد و اکثرا در نیمه شب و یا روزهای تعطیل صورت می گیرد چرا که در این زمان ها شعبات بانکها تعطیل بوده و عملا کاری از دست قربانی بیچاره بر نمی آید و صرفا وی باید شاهد برداشت پول از حساب خود باشد.

شخص کلاهبردار نیز در این مدت تا سقف ممکن وجه نقد به حساب خود یا حساب نزدیکانش واریز کرده و مابقی وجوه موجود در حساب قربانی را به خرید اینترنتی اختصاص داده است.

اما حالا قوه قضائیه گام بلندی در مقابله با این کلاهبرداری برداشته است.

«محمدباقر الفت»، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اعلام کرده که «با مسدودسازی 12 هزار سیم‌کارت که به‌منظور کلاه‌برداری‌های ارتباطی موسوم به کلاه‌برداری‌های کارت به کارت استفاده می‌شد، وقوع این جرم در نوروز امسال 40 درصد کاهش یافت.»

وی افزوده که «با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پلیس فتا، پلیس آگاهی ناجا و بانک مرکزی، راهکارهای فنی این نوع کلاهبرداری‌ها که با مهندسی اجتماعی به وقوع می‌پیوست بررسی شد. همچنین با شناسایی سیم‌کارت‌هایی که توسط آن‌ها کلاه‌برداری می‌شد، ابلاغ مصوبه کارگروه مبنی بر مسدودسازی 12 هزار سیم‌کارت، توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم صادر شد.با این اقدام از وقوع 40 درصد از این نوع کلاه‌برداری‌ها در فروردین 98 پیشگیری شد.»

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها