مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو چیست؟

0
509
مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو چیست؟

امروزه استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو بسیار متداول شده و رانندگان ترجیح می‌دهند باد نیتروژن را جایگزین هوا معمولی کنند. در این میان وسایل نقلیه‌ای که نیاز به تنظیم دقیق بیشتری دارند؛ مانند اتومبیل‌های مسابقه‌ای، ماشین‌آلات صنعتی و هواپیما از باد نیتروژن استفاده می‌کنند. خودروها سواری نیز به این سمت سوق پیدا کرده‌اند. همانند سایر موارد، استفاده از باد نیتروژن در لاستیک دارای مزایا و معایبی است. بنابراین بهتر است با این موارد آشنا شده و تصمیم‌گیری منطقی‌تری داشته باشیم. با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو آشنا شوید.

هوایی که ما تنفس کرده و برای پر کردن باد لاستیک از آن استفاده می‌کنیم؛ 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن دارد. اما لاستیک‌هایی که با باد نیتروژن پر می‌شوند؛ به میزان 93 تا 95 درصد نیتروژن در خود جای داده‌اند. این تفاوت نیتروژن در این دو نوع، چقدر اهمیت دارد؟

مزایا باد نیتروژن در لاستیک خودرو

فشار باد لاستیک پایدارتر است.

لاستیک‌های که از باد نیتروژن استفاده می‌کنند برای مدت‌زمان بیشتری باد و فشارثابتی دارند و باد آن‌ها خالی نمی‌شود. زیرا باد نیتروژن نسبت به هوا معمولی سخت‌تر از لاستیک‌ها خارج می‌شود. قسمت‌های زیرین لاستیک نیز با توجه به تغییر دما، نوسان فشار کمتری را تجربه می‌کند. بنابراین ماشین‌های مسابقه‌ای باید از باد نیتروژن استفاده کنند؛ زیرا اگر لاستیک‌های آن‌ها با هوا معمولی پر شود؛ به علت گرم شدن هوا درون لاستیک، فشار کم‌وزیاد شده و ممکن است امنیت راننده را به خطر بیفتد.

مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو چیست؟

 استفاده از سوخت کمتر

فشارثابت باد لاستیک، باعث بهبود راندمان سوخت در لاستیک‌ها می‌شود. یک لاستیک مناسب با فشار باد ثابت، می‌تواند در طول عمر خود 3 تا 6 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند که این رقم بسیار زیاد است.

دوستدار محیط‌ زیست

در سال بیش از 300 میلیون لاستیک از چرخه خارج شده و به عنوان زباله وارد محیط‌زیست می‌شود. اما استفاده از باد نیتروژن در لاستیک‌ها می‌تواند این تعداد را تا 30 درصد کاهش دهد. بعلاوه، لاستیک‌های با باد نیتروژن با کاهش احتراق سوخت، میزان کربن کمتری وارد هوا می‌کنند.

امنیت بالا

نیتروژن قابل‌احتراق نیست؛ بنابراین لاستیکی که دارای باد نیتروژن است بر خلاف لاستیک‌هایی که از هوا پرشده‌اند، باعث آتش‌سوزی در تصادفات نمی‌شوند.

امنیت بالا

عمر طولانی‌تر

دوام لاستیک‌هایی که از باد نیتروژن استفاده می‌کنند؛ طولانی‌تر است. زیرا میزان خوردگی در این لاستیک‌ها کمتر می‌باشد. نیتروژن خشک است، بنابراین نمی‌تواند لاستیک و چرخ‌های فلزی را تخریب کرد.

کاهش ساییدگی و پارگی به علت حذف رطوبت

پر کردن لاستیک‌های شما با نیتروژن می‌تواند باعث کاهش ساییدگی و پاره شدن چرخ‌ها شود. هوا حاوی بخار آب است، درحالی‌که نیتروژن خشک می‌باشد و رطوبتی ندارد؛ بنابراین بخار آب هنگام گرم شدن فشار بیشتری در لاستیک به وجود می‌آورد. درنتیجه ساییدگی و پارگی در لاستیک‌هایی که با باد نیتروژن پر شده‌اند بسیار کمتر است.

به‌طورکلی عملکرد خودرو ارتقا می‌یابد.

استفاده از باد نیتروژن در لاستیک‌ها باعث می‌شود که وزن آن‌ها کمتر شود؛ درنتیجه شتاب و سرعت خودرو زیادتر خواهد شد. بنابراین شما در حین رانندگی احساس بهتری خواهید داشت.

به‌طورکلی عملکرد خودرو ارتقا می‌یابد.

معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو

قیمت بالا:

استفاده از باد نیتروژن هزینه‌ای به مراتب بیشتر از هوا معمولی دارد.

در دسترس نبودن:

پر کردن لاستیک‌ها با باد نیتروژن تنها در برخی از تعمیرگاه‌ها انجام می‌شود و همه این مراکز به باد نیتروژن مجهز نیستند؛ علاوه بر این شما باید زمانی زیادتری را صرف کنید تا فرایند پر کردن باد نیتروژن در لاستیک‌ها انجام شود.

نیاز به تعمیر و نگهداری نیاز دارد:

پر کردن لاستیک‌ها با باد نیتروژن به این معنا نیست که شما یک بار این کار را انجام می‌دهید و لاستیک برای همیشه پر باد خواهد بود. شما باید هرچند وقت یک بار میزان فشار و باد لاستیک را بررسی کنید؛ زیرا فشار باد و لاستیک برای همیشه ثابت نیست و ممکن است کم شود.

نیاز به تعمیر و نگهداری نیاز دارد:

نتیجه‌گیری:

حال که با مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودروها آشنا شدید؛ می‌توانید راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید. بااین‌وجود اگر در مسابقات اتومبیل‌رانی شرکت کرده و دوست دارید با سرعت زیاد رانندگی کنید؛ حتماً از باد نیتروژن برای پر کردن لاستیک‌هایتان استفاده کنید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها