مستند بودن حساب بانکی از الزامات مهم استفاده از صندوق فروشگاهی است

0
272

مدیرعامل شرکت پویان حساب و مشاور مالیاتی صنف در اتحادیه فناوران رایانه تهران در مورد چالش‎های مالیاتی که فعالان صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات عمدتا با آن مواجه هستند، گفت: بیشترین مشکلات فعالان  حوزه ICT  مربوط به دو بخش مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده است که متاسفانه به دلیل اطلاعات ناکافی اهالی صنف در این رابطه متحمل پرداخت هزینه‎های گزافی می‎شوند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از روابط عمومی اتحادیه فناوران–  محمد هاشمی با اشاره به مشکل فعالان صنف ICT در رابطه با مالیات عملکرد، افزود: این مشکل در خصوص استفاده از صندوق مکانیزه فروش است که اکنون الزامی‎شده است. چراکه بسیاری از فعالان صنف نمی‎دانند که مشوق های مالیاتی استفاده از صندوق فروشگاهی منوط به مستند بودن حساب بانکی است.

وی با بیان اینکه حساب بانکی باید به نام مودی و متصل به صندوق باشد، گفت: در حال حاضر بسیاری از فعالان صنف رایانه از صندوق فروشگاهی استفاده می‎کنند اما تراکنش‎های صندوق به هیچ حساب بانکی مستند نیست از این رو سازمان امور مالیاتی معافیت مالیاتی برای آن لحاظ نمی‎کند.

وی تصریح کرد: در عین حال نرم افزارهای مورد استفاده در صندوق ها باید مورد تایید سازمان امور مالیاتی باشد و در سامانه این سازمان ثبت  و شناسه داشته باشد.

هاشمی همچنین با اشاره به ثبت و ارایه اظهارنامه مالیاتی گفت: گاهی پیش آمده که فعالان صنف اطلاعات اظهارنامه های مالیاتی را به درستی ثبت نمی‎کنند، به همین دلیل از توافق مالیاتی و استفاده از تبصره ماده 100 خارج می‎شوند.

مشاور مالیاتی صنف در اتحادیه فناوران رایانه تهران در خصوص یکی دیگر از مشکلات مالیاتی که فعالان صنف رایانه اغلب با آن مواجه هستند، گفت: طبق بند 6  مرحله دوم مشمولان نظام ارزش افزوده، ارایه دهندگان انواع خدمات انفورماتیک رایانه‎ای اعم از سخت‎افزار، نرم افزار، طراحی سیستم و مراکز خدماتی تعمیرگاه، موظفند در سازمان ارزش افزوده ثبت نام کرده و تکلیف‎هایی که راجع به این موضوع هست را اجرا کنند.

اما اعضای صنف فاوا آگاهی کافی در این زمینه ندارند و سازمان ارزش افزوده پس از 5 سال به سراغشان می‎آید و با مالیات ارزش افزوده سنگین مواجه می‎شوند که کسب و کارشان را دچار اختلال می‎کند.

وی تصریح کرد: سازمان ارزش افزوده  برای محاسبه مالیات ارزش افزوده در صورت علی الراس شدن، مبلغ فروش تشخیص داده شده توسط ممیز واحد مالیات عملکرد را مبنای تشخیص قرار می دهد. به این ترتیب معمولا ارزش افزوده رقم بسیار بالایی می‎شود که اگر به موقع رسیدگی و پرداخت نشود تا 270 درصد شامل جریمه می‎شود که معمولا شوکه کننده است.

هاشمی تاکید کرد:  از پاییز سال 95 شرکت‎های حوزه ICT با هر میزان فعالیت مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده‏اند و هنوز شرکت های زیادی در این سازمان ثبت نام نکرده‎اند و نمی‎دانند که مشمول مالیات ارزش افزوده هستند.

وی افزود: اگر شرکتی اقدام به ثبت نام نکرده باشد، ارزش افزوده آن بر اساس مبلغ فروش برگ تشخیص مالیات محاسبه می‎شود و 9درصد از فروش کل به عنوان مالیات ارزش افزوده تعیین می‎شود. از آنجایی که شرکت‎ها واسط بین دولت و مصرف کننده هستند، باید ارزش افزوده را از مصرف کننده دریافت کنند در غیر این صورت مقصر بوده و متضرر می‎شود.

هاشمی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی در این زمینه اطلاع رسانی کرده است. اما اهالی صنف رایانه اطلاعات کافی ندارند و متاسفانه از مشاوران مالیاتی نیز به قدر کافی کمک نمی‎گیرند.

وی با بیان اینکه کافی‎نت داران به دلیل فعالیت صنفی اکنون مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‎شوند، گفت: نکته مهم دیگر این است که به دلیل افزایش نرخ دلار تراکنش ها در صنف رایانه بالا رفته و تبصره 100 دیگر به آن صورت شامل حال فعالان این صنف نمی‎شود.

وی افزود: طبق تبصره ماده 100 اگر تراکنش مالی فعالان صنف زیر 828 میلیون تومان باشد، درصدی به مالیات قطعی شده سال قبل افزوده خواهد شد و بدون رسیدگی اظهارنامه پذیرفته می‎شود. اما اکنون با افزایش قیمت دلار قیمت کالا افزایش یافته و تراکنش ها اغلب بالای 828 میلیون تومان است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها