معرفی ب‌ام‌و کانسپت i4، قاتل تسلا مدل 3؟!

0
588

در سال 2018 ب‌ام‌و با کانسپت خبرساز ویژن iNext پیش‌نمایشی از یک شاسی‌بلند الکتریکی و پرچم‌دار داشت. این خودرو قرار است سال آینده به فرم تولیدی وارد بازار شود. هم‌اکنون باواریایی ها آماده‌ی پیش‌نمایش رقیب آینده تسلا مدل 3 هستند. با ب‌ام‌و کانسپت i4 آشنا شوید، یک سدان لوکس، روان و کاملاً الکتریکی که پیش‌نمایشی از i4 تولیدی می‌باشد.

به گزارش کالاسودا به نقل از پدال، با فاصله بین محوری طولانی، خط سقف فست بک و اورهنگ های کوتاه و بدنه‌ای چهار درب، ب‌ام‌و کانسپت i4 ترکیبی از طراحی اسپورت و کاربردی بودن یک گرن کوپه چهار درب است. این یک سدان با طراحی بسیار روان و صیقلی است که از خطوط شکننده و تناسبات ظریف استفاده کرده و رنگ بدنه نیز از کانسپت ویژن iNext گرفته شده است. متأسفانه این تنها عنصر طراحی‌ای نیست که از iNext گرفته شده است.

ب‌ام‌و کانسپت i4

یک جلوپنجره بزرگ اما بسته حرف اول را در نمای جلو می‌زند. از آنجایی که خبری از پیشرانه درون‌سوز نیست بنابراین نیازی به خنک‌کنندگی نبوده و جلوپنجره به عنوان پانل هوشمند برای پذیرایی از چندین حسگرها در نظر گرفته شده است. این جلوپنجره را چراغ‌های نازک و تیزی احاطه کرده‌اند. چراغ‌های عقب L شکل نیز مورد برجسته بخش پشتی هستند. آپرون عقب قابل‌توجه نیز بر راندمان آئرودینامیکی این خودرو افزوده و دیفیوزر آبی‌رنگ نیز دیگر ویژگی طراحی i4 هستند.

ب‌ام‌و کانسپت i4

کابین این خودروی مفهومی تمرکز خاصی روی راننده داشته و از صفحه‌نمایش پهن برای پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی استفاده می‌کند. تقریباً تمامی عملکردهای خودرو شامل کنترل سیستم تهویه در صفحه‌نمایش ادغام شده‌اند تا تعداد کنترل‌ها کاهش یابد. نوارهای برنزی نیز با کروم ترکیب شده تا ظاهر لوکسی برای کابین ایجاد کنند.

ب‌ام‌و کانسپت i4

پانل کنترل مرکزی جایگزین دسته‌دنده سنتی شده و عناصری همچون کنترلر iDrive و دکمه‌های حافظه صندلی در درب‌ها از نوع شیشه‌ای هستند. در بخش عقب کابین فضای سر و پای زیادی وجود دارد.

ب‌ام‌و کانسپت i4

صفحه‌نمایش منحنی کانسپت i4 پیش‌نمایشی از نسل بعدی سیستم‌عامل ب‌ام‌و می‌باشد. سه حالت مختلف وجود دارد که تجربه‌های کاربردی متفاوتی ایجاد می‌کنند. این حالت‌ها روی صفحه‌نمایش و گرافیک آن و همچنین نورپردازی داشبورد، درب‌ها و زیر صفحه‌نمایش تأثیر می‌گذارند. در حالت Core طراحی چهار ویجت آشنا وجود داشته و الگوی بالای ورودی‌های هوا و رنگ برنزی تکرار می‌شوند. در حالت اسپورت ویجت ها به یکدیگر نزدیک شده و دید متمرکزتری ایجاد می‌کنند. حالت Efficient نیز دارای دید کمک به راننده است که آنچه حسگرها تشخیص می‌دهند را به راننده نشان می‌دهد.

ب‌ام‌و کانسپت i4

اگرچه اکثر خودروهای الکتریکی کاملاً ساکت هستند اما صدایی منحصربه‌فرد برای ب‌ام‌و کانسپت i4 توسعه یافته است. تولید کننده این صدا نیز هانس زیمر مشهور به همراه رنزو ویتاله طراح صدای ب‌ام‌و می‌باشند. این خودروساز می‌گوید صدای کانسپت i4 حس سبکی و شفافیت را ایجاد کرده و به راننده حس آزاد بودن را القا می‌کند. بسته به حالت انتخابی، صدای یاد شده تغییر خواهد یافت. برای مثال در حالت اسپورت صدای گیراتری را خواهیم شنید.

نیروبخش این خودروی مفهومی پیشرانه‌ای الکتریکی با قدرت 530 اسب بخار است که آن را می‌توان با قدرت پیشرانه 8 سیلندر کنونی محصولات ب‌ام‌و مقایسه کرد. باتری 80 کیلووات ساعتی کانسپت i4 تنها 550 کیلوگرم وزن داشته و حداکثر برد 600 کیلومتری را ارائه می‌کند. تولید این خودرو از سال 2021 در سایت اصلی ب‌ام‌و در مونیخ شروع خواهد شد.

حدود 90 درصد تجهیزات تولید فعلی در بخش بدنه می‌تواند با فرایند ساخت i4 هماهنگ شود اما 10 درصد باقی مانده باید برای تولید این خودرو تغییر یابند. قرار بود کانسپت i4 در نمایشگاه ژنو 2020 معرفی شود اما خب همان‌گونه که می‌دانید برگزاری این رویداد خودرویی لغو شد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها