مغز انسان در ۷۰ سال اخیر ۷ درصد رشد کرده اما ضریب هوشی پایین آمده

0
7

محققان متوجه شده‌اند که از سال ۱۹۳۰ بدین سو حجم مغز اگرچه ۷ درصد رشد کرده اما نشانه‌هایی وجود دارد حکایت از اینکه ضریب هوشی در سال‌های اخیر کمتر هم شده است.

به گزارش کالاسودا، محققان دانشگاه کالیفرنیا اندازه مغز افراد متولد شده از ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰ را بررسی کرده و دریافتند در نسل ایکس در مقایسه با نسل خاموش، مغز ۶.۶ درصد رشد پیدا کرده است.

این در حالی است که مطالعات اخیر نشان داده که آی کیو، ضریب هوشی نسل جوان‌تر در دهه‌های اخیر کاهش یافته که دلیل آن اتکای بیش از حد به موبایل و اینترنت عنوان شده است.

البته اندازه مغز لزوما افراد را باهوش‌تر نمی‌کند اما به گفته محققان علوم اعصاب توده اضافی مغز عملکرد بسیار کمی در مورد هوش داشته ولی اجازه می‌دهد تا افراد خاطرات بیشتری را ذخیره کنند.

از سوی دیگر اندازه مغز می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در نسل جوان کاهش دهد.

مطالعه جدید طی ۷۵ سال انجام شد و نشان داد که مغز افراد در دهه ۱۹۷۰ به طور مداوم ۶.۶ درصد در مقایسه با متولدین دهه ۱۹۳۰ رشد کرده است.

حجم مغز نسل امروزی حدود ۱۴۰۰ میلی لیتر است، اما میانگین حجم مغز متولدین دهه ۱۹۳۰ حدود ۱۲۳۴ میلی لیتر بوده است.

محققان گزارش کردند که عواملی مانند دستاوردهای آموزشی بیشتر و مدیریت بهتر مسائل پزشکی ممکن است توضیح دهند که چرا مغز افراد در طول دهه‌ها رشد کرده است.

چارلز دی کارلی، نویسنده اول این مطالعه و استاد نورولوژی در مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر دانشگاه کالیفرنیا، دیویس می‌گوید: «به نظر می‌رسد دهه‌ای که یک فرد به دنیا می‌آید بر اندازه مغز و سلامت بالقوه درازمدت مغز تأثیر می‌گذارد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها