مقایسه دو دوربین Canon EOS 6D و Nikon D780

0
1579
مقایسه دو دوربین Canon EOS 6D و Nikon D780

در این مقاله، دو دوربین اقتصادی Canon EOS 6D و Nikon D780 را با هم مقایسه خواهیم کرد.

به گزارش کالاسودا و نقل از Digital Trends، نبرد بین دو برند Canon و Nikon ریشه ای تاریخی دارد. این نبرد حتی با وجود اشباع شدن بازار با دوربین‌های بدون آیینه، کماکان با شور و حرارت همیشگی ادامه دارد.

جدید ترین صحنه‌ی نبرد بین این دو برند، دو دوربین Canon EOS 6D Mark II و Nikon D780 هستند که هر دو، دوربین‌های DSLR قاب کامل برای عکاسان تازه کار هستند.

البته اجازه ندهید اصطلاح “مناسب برای تازه کاران” شما را گول بزند، چرا که این دوربین‌ها از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردارند و اسباب بازی محسوب نمی‌شود.

این اصطلاح بیشتر به قیمت پایین این دوربین‌ها اشاره می‌کند که آنها را برای علاقه‌مندان تازه کار عکاسی بسیار مناسب می‌کند.

با وجود طراحی بدون آیینه، این دوربین‌ها همچنان سعی دارند DSLR را زنده نگه دارند. همین موضوع هم این دو دوربین را در بین دوربین‌های جمع و جور امروزی، تا حد بسیار زیادی کلاسیک کرده است.

در زمینه‌ی سنسور‌ها، دوربین 6D Mark II از یک سنسور 26 مگاپیکسلی قاب کامل بهره می‌برد. بازه‌ی طبیعی ISO آن بین 100 تا 40000 است. البته شما می‌توانید آنرا تا 102400 هم افزایش دهید، اما این کار کیفیت عکس را کاهش خواهد داد.

D870 اما به یک سنسور 24 مگاپیکسلی قاب کامل مجهز است که از ویژگی BSI هم بهره می‌برد. این ویژگی، عکاسی در نور‌های کم را راحت تر م کند. بازه‌ی ISO این دوربین از 100 تا 51200 است. شما می‌توانید مقدار این ISO را هم تا 204800 بالا ببرید که کیفیت تصویر را کاهش خواهد داد.

در زمینه‌ی فوکوس خودکار، 6D Mark II به نظر خیلی جذاب می‌رسد. سیستم فوکوس خودکار این دوربین از نوع 45 نقطه‌ی سراسر بهره می‌برد که هم سریع و هم دقیق است. البته نقاط فوکوس تمام قاب را پوشش نمی‌دهند که کمی نا امید کننده است.

دوربین D870 با این که از 51 نقطه‌ی فوکوس سراسری بهره می‌برد، باز هم کل قاب را پوشش نمی‌دهد و شباهت زیادی با دوربین Canon دارد.

با وجود اینکه سرعت شاتر خیلی برای هر عکاسی مهم نیست، دوربین D870 در این زمینه از سرعت شاتر بیشتری برخوردار است. بازه‌ی سرعت دوربین D870 از 1/8000 ثانیه تا 15 دقیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کامل است.

این در حالی است که بازه‌ی سرعت شاتر دوربین 6D Mark II از 1/4000 ثانیه تا 30 ثانیه است.

وقتی به بحث ویدیو می‌رسیم، Canon همیشه عملکرد بهتری از Nikon داشت است. با این حال این قضیه در اینجا درست نیست و Canon مثل همیشه پر سرعت عمل نمی‌کند.

دوربین 6D Mark II قادر به ضبط ویدیو‌های Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه است.

از سوی دیگر دوربین D870 قادر به ضبط ویدیو‌های 8 بیتی 4K با سرعت 24 تا 30 فریم بر ثانیه است.

هیچ کدام از این دو دوربین از نظر طراحی در طول چند سال گذشته عملکرد چندان نوآورانه ای نداشته اند. البته با توجه به کیفیت ساخت فوق العاده بالای آنها و سازگاری با تمام آب و هو‌اها، هیچ کدام از شرکت‌ها نیازی به دستکاری طراح دوربین‌های خود نداشته اند.

در مورد حجم ذخیره سازی و عمر باتری، دوربین 6D Mark II فقط یک شیار حافظه دارد که از کارت‌های UHS-1 SD پشتیبانی می‌کند.

این در حالی است که دوربین D870 از دو شیار حافظه بهره می‌برد که به شما اجازه می‌دهد فایل‌های RAW و JPEG خود را از هم جدا کنید.

باتری 6D Mark II از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و امکان ثبت 1200 عکس را با یک بار شارژ به شما می‌دهد.

این در حالی است که شما با یک بار شارژ دوربین N870، قادر به ثبت 2260 عکس خواهید بود که به وضوح از دوربین رقیب بهتر است.

در جمع بندی نهایی می‌توان گفت که دوربین Nikon N870 از ویژگی‌های بهتری مثل فیلم برداری 4K، فوکوس خودکار بهتر و باتری قوی تر بهره می‌برد که به وضوح آنرا از دوربین Canon 6D Mark II پیش می‌اندازد.

با این حال مزیت بزرگ دوربین 6D Mark II این است که قیمت آن بسیار پایین تر از دوربین Nikon و در حدود 1400 دلار است. این در حالی است که دوربین Nikon N870 قیمتی معادل 2300 دلار دارد.

در آخر، اگر شما هم علاقه مند به دوربین‌های DSLR هستید، انتخاب با خودتان است. هر دوی این دوربین‌ها قطعا شما را راضی خواهند کرد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها