مک با پردازنده‌ی اینتل بخریم یا با پردازنده ARM؟

0
2610

اپل اعلام کرد که قصد دارد طی دو سال آینده، خط مک را با پردازنده‌های سفارشی Apple Silicon مبتنی بر ARM عرضه کند. هم اکنون اپل در دستگاه‌های 27 اینچی iMac خود از جدیدترین پردازنده‌های نسل دهم Core i5 و i7 اینتل استفاده کرده است. بنابراین این سؤال پیش می‌آید که بهتر است مک با پردازنده‌ی اینتل بخریم یا منتظر مک با پردازنده‌های سفارشی Apple Silicon مبتنی بر ARM باشیم؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، دلایل خوبی برای خرید مک با پردازنده‌ی اینتل در سال 2020 وجود دارد؛ و مهم‌ترین دلیل آن، نیاز شما به یک سیستم جدید است. به طور دقیق مشخص نیست دستگاه‌های جدید با پردازنده‌های سفارشی Apple Silicon مبتنی بر ARM در چه سالی وارد بازار می‌شوند.

تراشه‌های اینتل اپل از معماری 64 بیتی استفاده می‌کنند، که دستورالعمل‌های محاسباتی را متفاوت از تراشه‌های آینده مبتنی بر ARM انجام می‌دهد. این بدان معنی است که نرم افزارهای نوشته شده برای Intel Mac به طور بومی روی ARM اجرا نمی‌شوند. اپل به لطف پروژه Rosetta قول سازگاری را داده و بعید نیست برنامه‌های نوشته شده برای اینتل مک ها در ARM نیز اجرا شوند.

یکی از بزرگترین مزیت مک های مبتنی بر Intel، امکان بوت شدن با ویندوز است. اگر ویندوز را برای اجرای برنامه‌های بومی X86-64 بوت می‌کنید ؛ بهتر است از آخرین نسل Mac با پردازنده‌ی اینتل استفاده کنید.

مزایای بالقوه ARM در مک

اپل درباره اپل سیلیکون و اینکه چگونه بر Mac تأثیر می‌گذارد چیزهای زیادی افشا نکرده است. این شرکت پردازنده‌های سفارشی را برای اولین بار برای مکینتاش طراحی کرده است، اما سالهاست که از آن در iPhone و iPad استفاده می‌کند.

به طور مثال تراشه‌های مبتنی بر ARM نسبت به همتایان اینتل از نظر انرژی کارآمدتر هستند و این می‌تواند باعث افزایش چشمگیر در مصرف باتری شود. با این حال، تراشه‌های ARM اپل در مک به طور مستقیم قابل مقایسه با تراشه‌های آن در موبایل نیستند.

در نهایت موضوع هزینه وجود دارد. اپل بیش از یک دهه است که از اینتل و با هزینه‌ها و تخفیف‌ها استفاده می‌کند؛ در این راستا استفاده از تراشه جدید ممکن است هزینه بیشتری به بار بیاورد.

اپل اعلام كرد كه برنامه‌های iOS و iPadOS كه برای آیفون و آیپد طراحی شده بصورت بومی در رایانه‌های ARM اجرا می‌شوند. این کار به طور انبوه تعداد برنامه‌های موجود برای این سیستم عامل را افزایش می‌دهد.

آیا به مک نیاز دارید؟

اگر همین حالا به مک نیاز دارید، یکی را خریداری کنید و مطمئن باشید اپل سال‌ها از آن پشتیبانی می‌کند. لازم نیست مک جدید بخرید. اگر بودجه کمی دارید، یک دستگاه دست دوم را انتخاب کنید. تاریخ عرضه‌ی مک های جدید با پردازنده‌های سفارشی Apple Silicon مبتنی بر ARM مشخص نیست و ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

اگر از iMac یا Mac mini استفاده می‌کنید، می‌توانید MacBook Air یا MacBook Pro با مشخصات پایین‌تر را انتخاب کنید که پس از به روزرسانی دستگاه اصلی در ARM، هنوز هم مفید خواهند بود.

هرچه را انتخاب کنید مطمئن باشید که اپل سالها به روز رسانی نرم افزاری آن را ادامه خواهد داد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها