نمایشگر Mini-LED جایگزین OLED با قیمت رقابتی

0
868

نمایشگرهای مینی ال ای دی / Mini-LED با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌شوند و کیفیت صفحه نمایش خوب با رنگ سیاه عمیق و کنتراست بهبود یافته در اختیار شما قرار می‌دهند.

نمایشگر Mini-LED چیست؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek،  نمایشگر Mini-LED فن آوری صفحه نمایش جدیدی است که نسبت به پنل های LCD با LED معمولی (دیود نور افشان) نوید کنتراست بهتر و سیاه عمیق تری را می‌دهند.

همانطور که از نام  آنها پیداست، مینی LED ها نسبت به LED های معمولی بسیار کوچکتر هستند. دیودهای کوچکتر از 0.2 میلی متر عموماً به عنوان مینی LED ها طبقه بندی می‌شوند.

در حالی که فن آوری مینی LED نمی‌تواند کاملاً مطابق با کیفیت تصویر یک صفحه نمایش OLED یا میکرو LED باشد، مدل‌های مینی LED برای تولید بسیار ارزان‌تر هستند. هرچه پنل بزرگ‌تر باشد قیمت بالاتر است. ساخت تلویزیون‌های بزرگ OLED هنوز هم بسیار مشکل و گران است.

Mini-LED تلویزیون‌های LED سنتی را چگونه بهبود می‌بخشد؟

اکثر مدلهای مدرن LCD از LED برای نور پس زمینه استفاده می‌کنند. وقتی یک چراغ را از طریق پنل LCD که صحنه سیاه یا تاریکی را نشان می‌دهد می‌درخشد، رنگ سیاه کم رنگ می‌شود و عمق ندارد. برای مقابله با این امر سازندگان از فناوری Local Daiming استفاده کردند تا با کمرنگ شدن LED های خاص در پشت پنل LCD، سیاه‌ها عمیق‌تر به نظر می‌رسند زیرا نور کمتری در تصویر دخالت می‌کند.

برای مقایسه، مینی LED های سری 65Q825 8 TCL با اندازه متوسط، تقریباً دارای 1000 لوکال دایمینگ و ده‌ها هزار میکرو LED هستند. این امر باعث می‌شود رنگ سیاه عمیق‌تر و کیفیت تصویر بیشتر شود.

این باعث می‌شود فناوری Mini-LED با فاصله قابل توجهی بین نمایشگرهای سنتی LED و نمایشگرهای OLED یا میکرو LED به یک انتخاب خوب و رقابتی تبدیل شود.

نمایشگرهای مینی LED در مقابل میکرو LED: تفاوت در چیست؟

میکرو LED حتی از مینی LED ها نیز کوچکتر است. سامسونگ ترجیح می‌دهد از میکرو LED استفاده کرده و در نمایشگرهای میکرو LED فعلی خود از سه LED کوچک در هر پیکسل بهره ببرد. این بدان معناست که می‌توان هر پیکسل را بصورت جداگانه روشن یا خاموش کرد و رنگ متفاوتی را در پیکسل کنار آن نشان داد.

نمایشگرهای میکرو LED هنوز هم بسیار گران قیمت هستند. یک تلویزیون میکرو LED 4K نیاز به 25 میلیون میکرو LED دارد و روند ساخت آن آسان نیست. این بدان مهنا است که این فناوری به دلیل هزینه‌های مرتبط با تولید، هنوز قابل استفاده نیست. اما شرایط ممکن است به زودی تغییر کند.

OLED (دیود تابش نور ارگانیک) یک فناوری نمایشگر مشابه با میکرو LED است به این دلیل که به هر پیکسل اجازه می‌دهد تا نور خود را منتشر کند. به همین دلیل است که نمایشگرهای OLED در حال حاضر عمیق‌ترین رنگ سیاه و بیشترین تضاد رنگی را در بازار ارائه می‌دهند. این نمایشگرها بسیار گران هستند، اما قیمت تولید از زمان معرفی آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

آیا امروزه می‌توان تلویزیون‌های Mini-LED خریداری کنید؟

TCL اولین سازنده‌ای است که از نمایشگرهای مینی LED در مدل‌های سری 8 خود در اکتبر 2019 استفاده کرده است. این نمایشگر کوچک با قیمت 1999 دلار عرضه شد؛ در حالی که مدل بزرگ‌تر 75 آن قیمتی معادل با 2999 دلار داشت.

در، TCL در نمایشگاه CES 2020 اعلام کرد که ساخت مینی ال ای دی مدلهای سری 6 خود را آغاز خواهد کرد.

به نظر می‌رسد TCL تنها شرکتی است که تاکنون نمایشگرهایی را با استفاده از این فناوری به بازار عرضه کرده است.

Mini-LED جدید است؛ بنابراین خرید یک تلویزیون با این فناوری اندکی سخت به نظر می‌رسد.

اگر می‌خواهید در حال حاضر یک تلویزیون مینی LED داشته باشید؛ باید TCL را انتخاب کنید.

Mini-LED، OLED یا QLED کدام را بخریم؟

اتخاب نوع فناوری صفحه نمایش به چند عامل اصلی مانند قیمت، اندازه پانل، روشنایی و کیفیت کلی تصویر بستگی دارد.

اگر هزینه برای شما مهم نیست، نمایشگرهای میکرو LED انتخاب بهتری هستند. آن‌ها تمام مزایای OLED را با صفحه نمایشی روشن‌تر به شما ارائه می‌دهند. البته هنوز تلویزیون‌هایی با نمایشگر میکرو ال ای دی وارد بازار نشده است.

OLED انتخاب منطقی بعدی است. هر پیکسل در یک نمایشگر OLED می‌تواند به طور مستقل نور تولید کند که باعث می‌شود سیاه عمیق‌تر شده و کنتراست بالاتر برود. تلویزیون‌های OLED در اندازه‌های 55، 65، 77 و 88 اینچ در دسترس هستند.

Mini-LED جایگزینی رقابتی برای OLED هستند و مزایای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند. از آنجایی که هر پیکسل آن نور مستقلی ایجاد نمی‌کند از نظر کنتراست و عمق رنگ از OLED پایین‌ترند اما نسبت به LED سنتی بسیار بهبود یافته‌اند.

در نهایت QLED وجود دارد که Q در آن مخفف کوانتوم دات Quantum Dots است QLED. قادر است تصویری روشن‌تر از OLED تولید کند. آن‌ها همچنین نسبت به نمایشگرهای OLED بسیار ارزان هستند، به خصوص برای صفحه‌های بزرگ، زیرا تولید آنها بسیار آسان‌تر است.

سرانجام، پنل های ال سی دی قرار گرفته‌اند که از ارزانترین نمایشگرهای موجود در بازار هستند.

آینده روشن است (و بسیار تاریک)

Mini-LED تنها یکی از فناوریهای نمایشگر است که پای آن به بازار تلویزوین ها باز شده است. TCL با ارائه تلویزوین های سری 8 خود با این فناوری از بقیه کمپانی‌ها پیشی گرفته است که جایگزینی واقعی برای نمایشگرهای OLED با یک قیمت بسیار مناسب‌تر است.

در نهايت، هنگام خريد تلويزيون به اولویت‌های خود توجه کنید اما موارد مهمی مانند میزان بودجه و اندازه پانل از همه فاکتورها بیشتر اهمیت دارند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها