همه چیز درباره یادگیری ماشین

0
184

انسان برای یادگیری یگ مهارت، دانش جمع آوری کرده و با دقت تمرین می‌کند و با نظارت بر عملکرد خود در آن فعالیت بهتر عمل خواهد کرد. یادگیری ماشین همین فرایند را در رایانه‌ها اجرا می‌کند.

آیا رایانه‌ها می‌توانند یاد بگیرند؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، پیدا کردن یک تعریف جامع برای هوش کار سختی است؛ در نتیجه هوش مصنوعی را نیز نمی‌توان در چند جمله تعریف کرد.

به طور کلی اگر یک دستگاه محاسباتی بتواند کاری را انجام دهد که به استدلال و هوش انسان نیاز دارد؛ از هوش مصنوعی کمک گرفته است.

به عنوان مثال، بلندگوهای هوشمند مانند Amazon Echo و Google Nest می‌توانند دستورالعمل‌های گفتاری ما را بشنوند، صداها را تفسیر کنند، معنی کلمات را متوجه شده و به سؤالات پاسخ دهند.

یادگیری ماشین چیست و چند نوع دارد؟

یادگیری ماشین زیربنای بیشتر سیستم‌های هوش مصنوعی است. پیشنهادات ویدیویی در YouTube و Netflix و لیست پخش خودکار Spotify از یادگیری ماشین بهره می‌برند.

اما این بدان معنا نیست که رایانه‌ها مانند انسان به درک کامل می‌رسند.

شبکه‌های عصبی و شبکه‌های عصبی عمیق

مغز حیوانات حاوی شبکه‌های عصبی است. نورون‌ها می‌توانند سیگنال‌هایی را ارسال کنند که این کار میلیون‌ها بار تکرار می‌شود که این عمل فرایند فکری و خاطرات را به وجود می‌آورد.

با الهام از شبکه‌های عصبی بیولوژیکی، شبکه‌های عصبی مصنوعی ایجاد شده‌اند تا این ویژگی‌ها را تقلید کنند.

یادگیری ماشین از آمار برای یافتن الگوها استفاده می‌کند. مجموعه داده‌ها شامل کلمات، اعداد، تصاویر، تعاملات کاربر مانند کلیک بر روی وب سایت یا هر چیز دیگری است که به منظور یادگیری استفاده می‌شود.

یک سیستم یادگیری ماشین با به روز رسانی الگوریتم‌های از اشتباهات خود درس می‌گیرد تا اشکالات را برطرف کند.

انواع مختلف یادگیری

سه روش برای آموزش و یادگیری ماشین وجود دارد: یادگیری تحت نظارت، یادگیری بدون نظارت و یادگیری تقویتی.

یادگیری تحت نظارت

یادگیری تحت نظارت رایج‌ترین روش یادگیری است. در این نوع یادگیری داده‌ها برچسب گذاری می‌شوند تا معیارهای مورد استفاده در فرایند تصمیم گیری برای سیستم تعریف شود. مانند پیشنهاد ویدئوها در یوتیوب.

یادگیری بدون نظارت

یادگیری بدون نظارت نیازی به آماده کردن داده ندارد. سیستم داده‌ها را اسکن کرده؛ الگوهای خود را تشخیص می‌دهد. روش‌های یادگیری بدون نظارت برای امنیت سایبری به کار گرفته شده است.

یادگیری تقویتی

یادگیری تقویتی جدیدترین روش یادگیری ماشین است که از آزمون و خطا و بازخورد برای رسیدن به یک مدل بهینه از رفتار استفاده می‌کند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها