هوآوی و آینده سیستم عامل آن

0
350

هوآوی؛ بزرگترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی جهان و دومین تولید کننده گوشی های هوشمند. اما این اعداد و ارقام وقتی در لیست سیاه آمریکا باشید واقعا اهمیت دارد؟ به لطف تحریم های آمریکا شاید کمتر کسی باشد که اسم این شرکت بزرگ مخابراتی را تا به حال نشنیده باشد. درست در تاریخ 15 می یا 25 اردیبهشت امسال بود که دونالد ترامپ با امضای فرمانی هوآوی را به لیست سیاه تحریم های ایالات متحده آمریکا اضافه کرد. چند روز بعد نیز خبر رسید که گوگل نیز به تبعیت از همین فرمان همکاری خود با هوآوی را محدود می کند. کاری که تاکنون در نوع خود بی سابقه بوده و شاید یک زنگ خطر برای دیگر شرکت ها باشد.

اما هوآوی تقریبا پیش بینی چنین تحریمی را از سوی آمریکا داشت. چند وقت قبل مدیران ارشد شرکت بازداشت شده بودند، گزارشاتی از مقامات آمریکایی مبنی بر نگرانی و جاسوسی توسط تجهیزات مخابراتی هوآوی به گوش می رسید و مهمتر از همه این ها دعوای شدید تجاری بین چین و آمریکا. شاید به خاطر همین عوامل بود که بلافاصله بعد از تحریم ها و قطع همکاری گوگل با هوآوی، این شرکت اعلام کرد در حال برنامه ریزی و آماده سازی سیستم عامل مخصوص به خود است تا در گوشی های تولیدی آینده خود آن را ارائه دهد. حتی برخی منابع گزارش داده اند که هوآوی از سال 2012 در حال کار بر روی این سیستم عامل است. اما این سیستم عامل چطور خواهد بود؟

در حال حاضر گزارشات ضد و نقیضی در این خصوص ارائه شده است، چون هنوز به طور کامل چیزی مشخص نیست.

طبق گزارشات شرکت هوآوی نام تجاری “Hongmeng” را در ادارت دولتی چین به ثبت رسانده است. همچنین این نام تجاری در کشورهایی نظیر کانادا، کره جنوبی، نیوزیلند، کمبوجیه و پنج کشور دیگر به ثبت رسیده است. اینطور که می گویند قرار است این نام، نام سیستم عامل جدید مخصوص هوآوی باشد. البته در خود شرکت هوآوی از آن به عنوان پروژه زد “Project Z” یاد می کنند. این سیستم عامل فراز و نشیب های مخصوص به خودش را دارد و البته هنوز فاصله زیادی تا نهایی شدن و ارائه در بازار را دارد. در حال حاضر آمریکا سه ماه به هوآوی اجازه دسترسی به خدمات گوگل و آپدیت گوشی های موجود را داده است، شاید بعد از این تاریخ باشد که این سیستم عامل نهایی شود.

این سیستم عامل جدید که HongMeng در چین و ArkOS در بیقه کشورها نامیده می شود می تواند برنامه های اندروید را به راحتی اجرا کند اما مشکل اینجاست که نمی تواند آن ها را از گوگل استور دانلود کند. یا باید از خود اپلیکیشن هوآوی به نام Huawei AppGallery که همین الان هم بر روی گوشی های هوآوی نصب است برنامه ها را دریافت کرد یا از طریق سایت های ثالث، که این مورد برای کشورهایی نظیر چین یا ایران که دسترسی زیادی به سایت ها و برنامه ها به غیر از گوگل دارند مشکلی ایجاد نمی کند.

خبر خوب اینکه برنامه نویسان مجبور نیستند برای این سیستم عامل جدید کد نویسی مخصوصی ارائه دهند و می توان از همان کدنویسی اندروید استفاده کرد و اما خبر بد اینکه اجرای برنامه ها در این سیستم عامل 60% ضعیف تر است. یعنی اگر فرض کنید یک برنامه یا بازی بر روی سیستم عامل اندروید با 60 فریم در ثانیه اجرا می شود، همان برنامه یا بازی در سیستم عامل هوآوی با 24 فریم در ثانیه اجرا می شود.

اگر این ضعف در سیستم عامل هوآوی برطرف نشود می توان گفت که تقریبا این سیستم عامل جدید از همین حالا شکست خورده است. بیایید فرض کنیم شما بین انتخاب دو گوشی شک دارید. یکی گوشیی از برندهای معمولی تولید کننده موبایل و دیگری یک گوشی از هوآوی. هردو گوشی از نظر سخت افزاری مشابه هم هستند اما گوشی هوآوی به دلیل داشتن سیستم عامل مربوط به خود 60% ضعیف تر از گوشی دیگر عمل می کند. آیا خرید آن عقلانی به نظر می رسد؟ مگر اینکه گوشی هوآوی 60% از گوشی دیگر ارزان تر باشد که این عمل تقریبا غیر ممکن است.

خبر دیگر اینکه هوآوی به غیر این سیستم عامل HongMeng به فکر استفاده از سیستم عامل Sailfish نیز است. البته اینطور که می گویند دقیقا سیستم عامل Sailfish نیست و اقتباسی از آن با نام Aurora است که باز هم بر پایه لینوکس است. حتی این سیستم عامل بر روی بعضی از گوشی های هوآوی تست شده است.

سیستم عامل Sailfish یک سیستم عامل متن باز بر پایه لینوکس است و توسط شرکت Jolla ارائه شده است. مزیت این سیستم عامل اجرای بیشتر برنامه های اندروید بدون افت راندمان آن ها است. اما برنامه ها باید بر اساس کنترل های استاندارد اندروید نوشته شده باشند که بتوانند در این سیستم عامل اجرایی شوند.

تا کنون گوشی های زیادی از این سیستم عامل استفاده کرده اند. گوشی هایی که به صورت رسمی دارای لایسنس استفاده از این سیستم عامل هستند به شرح ذیل است:

  • Inoi T8 – Sailfish OS Rus
  • Planet Computers Gemini PDA – Sailfish X
  • Sony Xperia XA2 Plus – Sailfish X
  • Sony Xperia XA2 Ultra – Sailfish X
  • Sony Xperia XA2 – Sailfish X
  • Jala Accione P
  • Jala Accione
  • Sony Xperia X – Sailfish X
  • Inoi R7 Rugged – Sailfish OS Rus
  • Inoi R7 – Sailfish OS Rus
  • TRI Turing Phone
  • Intex Aqua Fish

همچنین برخی گوشی ها به دلیل سهولت نصب این سیستم عامل توسط کاربران، این سیستم عامل بر روی آن ها نصب شده است از جمله Google Nexus 4، Google Nexus 7، Samsung Galaxy A5 و تعدادی زیادی گوشی دیگر.

اما جمع بندی نهایی اینکه هوآوی باید به این نکته دقت کند که سیستم عامل جدیدش به خوبی و پا به پای اندروید کار کند تا به سرنوشت سیستم عامل Windows Phone دچار نشود. زیرا یک سیستم عامل نه چندان خوب می تواند یک کمپانی مطرح مانند نوکیا را نیز به مرز ورشکستی بکشاند. شاید اگر نوکیا فروش تجهیزات مخابراتی را انجام نمی داد تا الان ورشکسته و به تاریخ پیوسته بود.

همین حالا هم وضعیت برای هوآوی جالب نیست. کمپانی های تولید چیپست مانند Qualcomm و Intel به فکر قطع همکاری خود با هوآوی هستند. محبوبیت گوشی های هوآوی رو به کاهش است و شاید فقط یک جرقه لازم باشد که این شرکت کلا تولید گوشی های هوشمند خود را کنار بگذارد. اما اگر سیستم عامل جدید هوآوی با استقبال کاربران مواجه شود آن وقت ورق به نفع این شرکت برگشته و در این میان گوگل بیشترین ضرر را می کند. از وقتی هوآوی مشمول تحریم آمریکا و قطع همکاری گوگل شد، زنگ خطر برای دیگر کمپانی ها نیز به صدا درآمد. خیلی از شرکت ها به فکر کاهش وابستگی بیش از حد گوشی های خود به گوگل هستند و در این میان هوآوی پرچم دار آن ها است. اگر هوآوی موفق شود وابستگی خود به گوگل را کاهش دهد و فروشش را حفظ نماید دیگر شرکت ها نیز این راه را به عنوان یک نقشه ذخیزه در نظر می گیرند. در این میان زمان است که همه چیز را مشخص خواهد کرد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها