ّبررسی گوشی Honor 10 Lite، براق میان رده

0
1279

در این مقاله قصد داریم به بررسی گوشی هوآوی Honor 10 Lite بپردازیم. گوشیی که در نوامبر سال 2018 معرفی و به بازار عرضه شد و از نظر مشخصات سخت افزاری گوشی میان رده به حساب می آید. این گوشی در اصل نسخه سبک تر شده Honor 10 است. جالب اینجاست که می توان گفت گوشی Honor 10 به نوعی نسخه سبک تر شده گوشی قدرت مند Huawaei P20 است. آیا گوشیی که 2 بار آن را تعدیل کرده اند دیگر چیزی برای ارائه دارد؟

در اولین نگاه 2 دوربین آن نظرها را بخود جلب کرده و این حس را القاء می کند که حتما کیفیت عکس برداری خوبی دارد. اما در بررسی که ما انجام دادیم اینطور به نظر نمی رسد. البته این گوشی خیلی هم نسخه Lite نیست و در بعضی موارد تقریبا مانند یک گوشی پرچم دارد عمل کرده است. در مجموع میان رده است و سازنده آن توانسته این مورد را تقریبا خوب حفظ کند. پس با ما همراه باشید تا نقاط قوت و ضعف این گوشی را بیابید.

مهمترین مشخصات گوشی:

ابعاد، وزن و جنس بدنه: 154.8 x 73.6 x 8 میلی متر، 162 گرم ، پلاستیک

صفحه نمایش: 6.2 اینچ،IPS LCD، 2340×1380 با تراکم 415 ppi

چیپست ها: HiSilicon Kirin 710، 8 هسته ای، Mali-G51 MP4

مموری: رم 3GB LPDDR4X، حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایت، ساپورت مموری کارت تا 1 ترابایت (به جای شیار سیم کارت دوم)

سیستم عامل اندروید 9.0

دوربین اصلی: 13 مگاپیکسل، f1.8، 26mm

دوربین سلفی: 24 مگاپیکسل، f2.0، 0.9µm

باتری: 3400 میلی آمپر ساعت

دارای سنسور اثر انگشت، رادیو FM و پورت USB 2.0

ظاهر:

در نگاه اولیه این گوشی تقریبا جذاب به نظر می‌رسد. بدنه براق و شبیه فلز است ولی وقتی گوشی را در دستتان میگیرید متوجه بدنه پلاستیکی آن می شوید. البته جنس قاب پلاستیکی خوب به نظر می رسد و براق بودنش آن را جذاب تر کرده است که این براق بودن باعث جذب اثر انگشت بالای آن شده است، به طوری که بعد از مدت کمی استفاده یک مقدار براق بودن آن کم می شود.

سنسور اثر انگشت در پشت گوشی قرار دارد که می توان به راحتی آن را لمس کرد.

وزن و اندازه گوشی تقریبا مناسب است ولی اگر دستان کوچکی دارید ممکن است یک مقدار با آن به مشکل برخورد کنید. البته فکر نمی کنم زیاد برایتان دردسر شود چون احتمالا بعد از مدتی به آن عادت کرده و مشکلی پیش نمی آید. برای درک بهتر دو گوشی دیگر را کنار آن قرار دادیم، Sony Xperia XZ Premium که یک گوشی بزرگ به حساب می آید و هوآوی Honor 8s که یک گوشی تقریبا متوسط محسوب می شود.

کناره های گوشی گرد هستند و کلا در تمامی کناره ها گوشی دارای قوس است و صاف نیست. درگاه های ارتباطی آن همگی در پایین گوشی هستند. حتی ورودی هدفون و چراغ مربوط به اعلان ها در پایین گوشی قرار دارد که جای معمول آن نیست و در عوض ورودی سیم کارت ها و کارت حافظه در بالای گوشی، معمولا جایی که ورودی هدفون است قرار دارد.

خوشبختانه 2 دوربین گوشی تقریبا هم سطح بدنه گوشی هستند و به مقدار خیلی کمی از بدنه بیرون تر هستند اما با این حال اگر گوشی از دستتان به پشت به صورت کاملا صاف بیوفتد اولین جایی که ضربه می بیند دوربین های گوشی هستند.

صفحه نمایش تقریبا تمام سطح گوشی را پوشش داده و فقط به مقدار خیلی کمی در کناره ها و بالای گوشی حاشیه وجود دارد و حاشیه پایین گوشی به مراتب بیشتر از بقیه است. ولی در نگاه کلی می توان امتیاز قابل قبولی به آن داد. مزیت طراحی صفحه نمایش این است که با توجه به ابعاد گوشی صفحه نمایش بزرگی دارد. به گفته شرکت سازنده 91% سطح گوشی را صفحه نمایش آن تشکیل داده است.

شاید مشکلی که بتوان به طراحی گوشی گرفت یکی این است که اگر بدنه آن فلزی بود خیلی بهتر و شکیل تر می شد. دومین مشکل اینکه این بدنه کاملا گوشی را احاطه نکرده است و حدودا 20% کناره های گوشی مشکی رنگ و از نوع دیگری هستند. با این حال مورد دوم کاملا سلیقه ای است و ممکن است برای بعضی ها همین طراحی منحصر بفرد جذاب باشد.

صفحه نمایش:

رنگ های صفحه نمایش خیلی خوب هستند، جذاب و با کیفیت. رزولوشن آن نیز خوب است و مقداری از حالت فول اچ دی بیشتر است. مورد خوبی که در تنظیمات صفحه نمایش این گوشی وجود دارد حالت Smart آن است. یعنی برای جلوگیری از مصرف زیاد باتری صفحه نمایش با توجه به چیزی که دارید نگاه می کنید به دو رزولوشن HD+ و FHD+ تغییر می کند. خوشبختانه می توانید همیشه صفحه نمایش را به صورت دستی بین یکی از این دو حالت تغییر دهید. چیزی که مثلا در گوشی Sony Xperia XZ Premium وجود ندارد و همیشه روی حالت اتوماتیک است.

تنظیمات صفحه نمایش کامل هستند. می توانید دما و نوع رنگ را تنظیم کنید، حالت Eye Comfort را فعال کنید یا سنسور نور و میزان نور را تنظیم کنید.

صفحه نمایش از نوع IPS است و خوشبختانه از تمامی زوایا می توان آن را دید. البته شاید این مورد در جاهای خیلی شلوغ مثل مترو یا اتوبوس چندان مزیت نباشد.

نور صفحه نمایش در حالت عادی خوب است. حتی جایی که روشنایی زیاد باشد خوب است ولی وقتی پای آفتاب وسط باشد به مشکل بر می خورد. زیر نور شدید آفتاب به مشکل برخورد می کنید و قطعا به دنبال سایه می گردید تا ببینید گوشی چه چیزی دقیقا دارد نشانتان می دهد.

رابط کاربری:

خوشبختانه به صورت پیش فرض آخرین نسخه اندروید، یعنی اندروید Pie یا 9 بر روی این گوشی نصب شده است. حتی زمانی که ما با این گوشی کار می کردیم یک آپدیت هم برای آن آمده بود. رابط کاربری گوشی های هوآوی از نوع EMUI است و در این گوشی ورژن 9.0 استفاده شده است.

شاید اگر مثل من تا به حال با گوشی های هوآوی کار نکرده باشید اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند عدم وجود دکمه دسترسی به تمام اپلیکیشن ها می باشد که البته با کمی گشتن در تنظیمات آن و سردرگمی به گزینه ای در مجموعه Home Screen & Wallpaper بر می خورید به نام Home Screen Style. در اینجا می توانید بین دو گزینه Drawer و Standard طرح مورد نظر را انتخاب کنید و با انتخاب حالت Drawer آیکون معروف دسترسی به اپلیکشن ها ظاهر می شود. البته در حالت استاندارد تمام اپلیکیشن ها در صفحه های فرعی قرار می گیرند.

اما در مجموع به غیر از موردی که در بالا به آن اشاره شده بقیه تنظیمات مثل بقیه گوشی ها است و برای پیدا کردن آن ها خیلی به مشکل نمی خورید. مورد خوبی که در EMUI وجود دارد اینست که اندروید اصلی را خیلی تغییر نداده است و فقط جزئیات کمی از آن را تغییر داده. بنابراین اگر با گوشی دیگری به غیر از هوآوی کار می کردید و الان این گوشی را بخرید مشکل زیادی با آن نخواهید داشت. همچنین برنامه های کاربردی آن کامل هستند و برای استفاده عادی نیازی به نصب برنامه اضافی پیدا نخواهید کرد.

باتری

باتری این گوشی 3400 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که خوب است. به گفته سایت Tom’s Hardware این باتری برای وب گردی 10 ساعت، صحبت کردن 28 ساعت و تماشای ویدیو 12 ساعت عمر می کند که اعداد خوبی هستند. به نظر می رسد برای استفاده روز مره حداقل 1 روز نیازی به شارژ کردن گوشی ندارید. در این مدتی هم که دست ما بود حدودا 20% از باتری آن کم شد.

متاسفانه این گوشی از حالت Fast Charge بهره نمی برد و نمی توانید سریعا آن را شارژ کنید.

کیفیت صدا

صدای گوشی نسبتا خوب است. البته فقط یک بلندگو و خروجی صدا دارد و صدا را که تا بیشترین حد زیاد می کنید ممکن است بر روی بعضی از موسیقی ها صدای خش ایجاد شود.

متاسفانه بلوتوث این گوشی از پروتکل Aptx یا Aptx HD پشتیبانی نمی کند. این حالت زمانی بدردتان می خورد که از یک هدفون بلوتوثی که از این پروتکول ها پشتیبانی می کند استفاده کنید که باعث می شود کیفیت موسیقی بسیار بهتر شود. البته اگر از هدفون های سیمی استفاده کنید مشکلی با این مورد نخواهید داشت.

سخت افزار

چیپست این گوشی از نوع Hisilicon Kirin 710 به همراه هسته گرافیکی Mali-G51 MP4 است که تقریبا با Snapdragon 660 و هسته گرافیکی Adreno 512 برابری می کند. از این لحاظ هر دو چیپست میان رده بحساب می آیند. طبق بنچمارک هایی که انجام شده این گوشی تقریبا در رده گوشی هایی مثل HTC U Ultra، Apple Iphone 6s Plus ، Motorola Moto Z و Samsung Galaxy A7 2018 است.

رم گوشیی که برای بررسی در دست ما قرار دارد 3 گیگابایت است که با توجه به کشورهای عرضه شده و مدل های مختلفش تا 6 گیگابایت هم موجود می باشد. البته همین مقدار 3 گیگابایت رم برای کارهای روزمره کاملا مناسب است. خوشبختانه حافظه داخلی آن 64 گیگابایت است که فضای خیلی زیادی در حال حاضر برای این گوشیست و کمتر نیاز پیدا خواهید کرد که از مموری کارت استفاده کنید.

برای بازی کردن با این گوشی نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید، زیرا با توجه به مشخصات سخت افزاری آن در حالت عادی بازی های معمولی را می تواند به راحتی اجرا کند ولی در مورد بازی هایی که گرافیک خیلی بالایی دارند مطمئنا نمی توانید به روانی یک گوشی پرچم دار از آن انتظار داشته باشید و باید مقداری تنظیمات گرافیکی بازی را پایین بیاورید.

دوربین

این گوشی دارای 2 دوربین است که یکی از آن ها برای میزان و تنظیم فوکوس به کار می رود. برنامه دوربین دارای حالات مختلفی از جمله حالت عکس، فیلم، Portrait، Night و چندین حالت دیگر است که در عکس زیر می بینید.

چیزی که جالب بود عدم فیلم برداری با سرعت بالای 60 فریم و همچنین عدم فیلم برداری با رزولوشن 4K بود. شاید برای همچین گوشیی حداقل یکی از این دو مورد باید گنجانده می شد. بالاخره این دو مورد تکنولوژی های جدیدی نیستند و گوشی مثل Sony Xperia M5 که در سال 2015 به بازار آمده هر دو این امکانات را در اختیار دارد.

بگذارید به بررسی کیفیت عکس این گوشی بپردازیم.

در زیر عکس های این گوشی که با دوربین اصلی در روز گرفته شده اند را می بینیم.

کیفیت عکس ها تقریبا خوب است و نویز کمی در آن ها وجود دارد اما رنگ ها خیلی زنده و خوب نیستند. مثلا در این عکس ها رنگ سبز می توانست بهتر باشد. همچنین با اینکه هوا کمی ابری است اما رنگ آبی آسمان خیلی خوب معلوم نمی شود. با فعال کردن گزینه AI می شود مقداری این موارد را بهبود بخشید. کیفیت عکاسی از گل ها و کلا رنگ های گرم قابل قبول است. همچنین در حالت ماکرو نیز کیفیت عکس ها خوب است. حالتی نیز برای تار کردن زمینه پشت عکس وجود دارد. برای درک بهتر مقایسه ای بین یک گوشی دیگر انجام داده ایم، Sony Xperia XZ Premium که عکاسی آن در روز قابل قبول است.

متاسفانه ضعف اصلی دوربین این گوشی عکاسی در شب با نور کم می باشد. عکس ها نویز زیادی دارند و گاهی اوقات دوربین گوشی به علت نور کم سرعت شاتر را کم می کند که در این حالت اگر دست شما مقداری بلرزد کلا عکس تار می شود، نمونه عکس هایی که ما گرفتیم نیز از این قاعده مستثنا نبود. البته کیفیت عکس در شب هنگامی که نور کافی وجود دارد بهتر است اما همچنان نویز در عکس ها وجود دارد.

شاید بتوان با تغییر تنظیمات مقداری کیفیت عکس ها را بهبود بخشید اما وقتی می خواهید مثلا یک عکس از خودتان یا شخص دیگری بگیرید نمی توانید 1 تا 2 دقیقه صبر کنید، تنظیمات را انجام دهید و سپس عکس بگیرید. این کارها را باید خود گوشی در حالت اتوماتیک انجام دهد تا زیاد بدردسر نیافتید که متاسفانه این کارها را خوب انجام نمی دهد. البته حالتی به نام Night وجود دارد که مخصوص عکسبرداری در شب است که به نظر تفاوت زیادی با حالت اتوماتیک ندارد.

دوربین سلفی

کیفیت دوربین سلفی این گوشی به مراتب خیلی بهتر از دوربین اصلی آن است، هم از نظر کیفیت، هم از نظر حجم عکس ها و هم از نظر تعداد پیکسل ها. به نظر می آید هوآوی بیشتر از آنکه بر روی دوربین اصلی گوشی متمرکز باشد بر روی دوربین سلفی آن متمرکز بوده است. تنها ضعف آن همچنان عکاسی در شب در مواقعی که نور کمی وجود دارد است، که باز عکس ها خیلی نویز زیادی دارند و ممکن است گاهی وقت ها تار شود. اما در روز یا شب هنگامی که نور خوب باشد کیفیت قابل قبولی ارائه می دهد.

در اینجا متاسفانه نمی توانیم مقایسه ای بین دوربین گوشی دیگری انجام دهیم، چون تنها گوشیی که فعلا در اختیارمان قرار دارد Xperia XZ Premium و Huawei Honor 8s می باشد که کلا عکاسی سلفی آن ها خیلی خوب و قابل مقایسه با این گوشی نیستند.

جمع بندی

این گوشی در بازار فعلا حدود 3 میلیون تومان قیمت دارد که با توجه به ظاهر و مشخصات آن مناسب به نظر می رسد. ظاهر آن نقطه قوت این گوشی است. برای کارهای معمولی و متوسط کاملا مناسب است، شارژدهی آن مناسب است، آنتن دهی آن خوب است و در طول مدتی که در دست ما بود مشکلی با آن نداشتیم. همچنین برای عکاسی تا زمانی که نور محیط خوب باشد مناسب است و برای عکاسی سلفی مناسب تر.

اگر صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن مناسب و رنگ بندی خوب از یک گوشی می خواهید و همچنین زیاد عکس سلفی از خود می گیرید این گوشی تقریبا همانی است که باید انتخاب کنید. اما در نظر داشته باشید اگر می خواهید با این گوشی بازی های خیلی سنگین انجام دهید یا کیفیت عکاسی دوربین اصلی آن خیلی برایتان مهم است باید یک مقدار با دقت بیشتری با توجه به نقاط ضعف آن اقدام به خرید آن کنید.

نقاط قوت:

ابعاد و وزن مناسب

ظاهر خیلی خوب و براق

پردازنده قوی تر نسبت به میان رده ها

استفاده از اندروید 9

صفحه نمایش بزرگ با توجه به اندازه گوشی

کیفیت مناسب صفحه نمایش و رزولوشن مناسب آن

کیفیت مناسب دوربین سلفی

میزان کافی حافظه داخلی و همچنین مناسب بودن مقدار رم آن با توجه به کاربری گوشی

نقاط ضعف:

عدم  استفاده از صفحه نمایش مقاوم (مانند Corning Gorilla Glass)

کیفیت بد عکس برداری در مکان هایی که نور کم باشد

عدم پشتیبانی از شارژ سریع

استفاده از نسخه قدیمی USB 2.0 و همچنین عدم استفاده از USB-C

عدم پشتیبانی از حالات فیلم برداری 4k و فریم بالا

استفاده از بدنه پلاستیکی

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها