پسیل گلابی چیست؟ عکس+ روش‌های درمان

0
17

یکی از دغدغه‌های بسیاری از باغداران گلابی خسات آفت پسیل گلابی است، با تجوه به اینکه قیمت نهال گلابی هر ساله افزایش پیدا می­کند، ممکن است برای برخی از باغداران این پرسش مطرح شود که آیا با وجود خسارت آفتی مانند پسیل احداث باغ گلابی می­تواند به صرفه باشد یا خیر؟

در این خبر نامه ضمن پاسخ به این پرسش که پسیل گلابی چیست شما را با علائم خسارت این آفت، نحوه­ی شدت خسارت و همچنین روش­های درمان آن در باغات گلابی آشنا می­کنیم و شما می­توانید نتیجه گیری کنید که آیا احداث باغ گلابی می­تواند به صرفه باشد یا خیر؟

خسارت پسیل گلابی

بسیاری از باغداران پسیل گلابی را به عنوان یک آفت با خسارت بالا می­شناسند اما نمی­دانند که میزان خسارت این آفت به مدیریت باغ آنها بر می­گردد، قیمت نهال گلابی با توجه به میزان مقاومت در برابر حمله­ی آفات و بیماری­ها متفاوت است و اولین خسارتی که باغدار خود به خود وارد می­کند انتخاب ارقام حساس ر زمن احداث باغ است.

چنانچه این آگاهی را در زمینه­ی اهمیت خسارت پسیل گلابی داشته و از اهمیت خرید نهال گلابی مقاوم غافل نشده باشید قطعا خسارت این آفت به مراتب کمتر از باغات حساس خواهد بود اما با این وجود در باغات مقاوم نیز برای اینکه بتوانید از خسارت این آفت بکاهید لازم است که شناخت کافی از آفت و نحوه­ی مدیریت آن در باغ خود داشته باشید در غیر این صورت این آفت در باغ مقاوم نیز می­تواند خسارت چشمگیری ایجاد کند.

پسیل گلابی حشره­ای با چشمان برجسته و قرمز رنگ است که در حالت بالغ بال­هایی خاکستری رنگ به حالت شیروانی دارد، این آفت تخم­های خود را روی درخت گلابی گذاشته و پوره­های آفت تا زمان بلوغ از شیره­ی درخت تغذیه­ی کنند.

خسارت پسیل گلابی به این صورت است که با مکیدن شیره­ی گیاهی سبب ایجاد ضعف در درختان گلابی شده و از این طریق عملکرد کمی درخت را کاهش می­دهد، نوع دیگری از خسارت پسیل نیز وجود دارد که به صورت کیفی بر میوه­های گلابی وارد می­شود و آن این است که با تغذیه­ی پوره­ی پسیل از میوه­های جوان سبب ایجاد لکه­های کوچک یا وسیع زنگاری روی میوه می­شوند.

نوع دیگری از خسارت پسیل به درختان گلابی وجود دارد که به صورت غیر مستقیم بر درختان گلابی تحمیل می­شود به این صورت که پوره­ها در زمان تغذیه از انتهای بدن خود شیره­ای چسبناک به نام عسلک خارج می­کنند، این عسلک سبب می­شود شکارچیان نتوانند به کلونی آفت نزدیک شده و در دام بیوفتند، اما در عین حال این عسلک می­تواند محلی برای رشد قارچ­های فوماژن نیز باشد که سبب ایجاد پوشش سیاه رنگ روی میوه و برگمی­شود.

این پوشش سیاه رنگ که در واقع کلونی قارچ است از رسیدن نور کافی به برگ و میوه جلوگیری کرده و با ایجاد اختلال در فرآیند فتوسنتز سبب ایجاد اختلال در غذا سازی و در نهایت سبب ضعف درختان گلابی، کاهش کمی و کیفی میوه می­شود.

کنترل پسیل گلابی

برای آشنایی با روش دقیق کنترل پسیل گلابی می­توانید با مشاوران پالیز نهال تماس برقرار کنید و ضمن اطلاع از قیمت نهال گلابی مقاوم به این آفت روش اصولی را آموزش ببینید، اما عجالتا در این خبر نامه به صورت مختصر و مفید اطلاعاتی در رابطه با کنترل این آفت در اختیار شما قرار خواهیم داد.

به منظور کنترل پسیل ضمن شناخت دقیق آفت در باغ باید با نحوه­ی زندگی آن نیز آشنایی داشته باشید تا بتوانید با شناسایی حساس­ترین مرحله بهترین مدیریت را در باغ خود اعمال کنید.

پسیل گلابی همزمان با باز شدن جوانه­های گلابی شروع به تخم گذاری روی جوانه­ها کرده و این تخمگذاری تا زانی که گلبرگ گل­ها ریزش می­کند ادامه دارد، از این رو می­توان تشخیص داد که شدت و پراکندگی تخم گذاری این آفت تا چه حد می­تواند بالا باشد چرا که مدت زمان تخم گذاری این آفت بالا است.

با توجه به وجود این مرحله­ی حساس در کنترل آفت هر اقدامی در اوایل بهار و پیش از ریزش گلبرگ­ها که بتواند به کاهش خسارت آفت کمک کند می­تواند برای شما موثر باشد، به عنوان مثال هرس شاخه­های آلوده و سم پاشی با سموم موثر تا پیش از ریزش گلبرگ­ها بسیار موثر است.

توجه داشته باشید که شما در طول سال یتر می­توانید شاخه­های آلوده را تشخیص داده و هرس کنید و در این صورت توصیه می­شود که شاخه­های هرس شده را حتما بسوزانید، با انبار کردن شاخه­های هرس شده هیچ کمکی به کنترل آفت نکرده و امکان پراکنده شدن آن به مناطق دیگر باغ را فراهم می­کنید.

سموم پسیل گلابی

همانطور که می­دانید سم پاشی در صورتی که آلودگی در باغ شدت پیدا کره باشد می­تواند تنها راه موثر برای کنترل آفت باشد، با وجود اینکه قیمت نهال گلابی مقاوم نسبت به نهال حساس بالاتر است اما ممکن است حتی در باغات مقاوم نیز آلودگی شدید رخ داده و نیاز به سم پاشی احساس شود.

سموم پسیل گلابی در بازار بسیار متنوع هستند اما شما باید در انتخاب سم موثر بسیار دقت داشته باشید، تحت هیچ شرایطی سموم قوی اما غیر مجاز را انتخاب نکنید، سمومی مانند مالاتیون که در دنیا به عنوان سموم غیر مجاز شناخته شده­اند سموم کارآمدی هستند اما متاسفانه با از بین بردن جمعیت دشمنان طبیعی آفات در باغ­ها سبب طغیان آفت ثانویه مانند شته­ها می­شوند.

بنابراین بدون توجه به هزینه­ی سم از سموم مجاز اما موثر استفاده کنید تا اثرات جانبی آن در باغ شما منجر به خسارت­های بعدی به وسیله­ی آفات دیگر نشود.

توجه داشته باشید که شما ممکن است در طول فصل نیز علاوه بر انجام هرس شاخه­های آلوده نیاز به سمپاشی نیز داشته باشید که باید در طول فصل نیز با همان سموم موثر و مجاز دو الی سه نوبت سم پاشی را در برنامه­ی خود قرار دهید.

آبیاری گلابی راهی موثر برای کنترل پسیل گلابی

یکی از اصول باغبانی موثر در کنترل پسیل گلابی آبیاری گلابی است، شما می­توانید با مراجعه به نهالستان و دریافت مشاوره در رابطه با قیمت نهال گلابی و همچنین اصول باغبانی مهمی همچون آبیاری، این کار را طبق برنامه و بر اساس نیاز درختان خود انجام دهید اما در مورد مدیریت پسیل گلابی باید بدانید که آبیاری به صورت بارانی و یا آب پاشی روی درختان می­تواند تاثیر خوبی در کنترل آفت داشته باشد.

در بخش معرفی آفت دانستید که این آفت در مرحله­ی پورگی اطراف خود عسلک چسبناک تولید می­کند، این عسلک از آفت محافظت می­کند حال اگرشما با آب پاشی روی درختان عسلک را شستشو دهید می­توانید آفت را بهتر کنترل کنید، شما می­توانید به جای سم پاشی یک مرحله آب پاشی با آب همراه با صابون­های کنرل آفات مانند صابون پالیزین انجام دهید.

شستشوی این عسلک­ها علاوه بر بی حفاظ کردن آفت در مرحله­ی پورگی موجب می­شود سم نیز در مرحله­ی سم پاشی بهتر بتواند به آفت برسد و موثرتر عمل کند.

کود دهی گلابی برای کنترل پسیل گلابی

نکته­ی دیگری که باید برای کنترل آفات مکنده­ای مانند پسیل در نظر بگیرید کود دهی گلابی است، بسیاری از باغداران در زمان خرید نهال تنها به قیمت نهال گلابی توجهمی­کنند غافل از اینکه توجه به نکات مهم باغداری از قبیل کود دهی اصولی اهمیت بسیار بیشتری از قیمت نهال دارد چرا که حتی اگر شما نهال گران قیمت خریداری کرده باشید اما توجه خوبی به اصول باغبانی مانند کود دهی و آبیاری نداشته باشید با خسارت یک آفت مانند پسیل درختان خود را از دست می­دهید.

در مورد آفات مکنده مانند پسیل هر چه بافت درخت ترد­تر باشد خسارت آفت بیشتر می­شود، ترد بودن بافت یا در اثر مقاومت پایین درخت و یا در اثر تغذیه­ی بی رویه با کودهای ازته ایجاد می­شود ، بنابراین با جلوگیری از مصرف بی رویه کودهای ازته جلوی حساسیت درختان گلابی به این آفت را بگیرید.

کلام آخر

دریافت راهنمایی و مشاوره در زمینه­ی کنترل آفت مهم پسیل گلابی اجتناب ناپذیر است و شما می­توانید به صورت رایگان از مشاوره و راهنمایی کارشناسان نهالستان پالیز نهال در این زمینه بهره ببرید.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501009

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها