اعتماد سهامداران به ایلان ماسک کمرنگ شده است؟

0
416

کالاسودا – پس از مسائلی که روزهای اخیر برای سهام تسلا اتفاق افتاد، مشخص شد که دو سهامدار عمده شرکت تسلا، پیش از توییت ایلان ماسک، سهام خود را در سه ماهه دوم سال جاری کاهش داده بودند.

چندی پیش ایلان ماسک در توییت خود گفته بود که ممکن است شرکت را به بخش خصوصی واگذار کند. در پایان آن روز ارزش سهام تسلا ۵ درصد کاهش داشت. تا پیش از اعلام نظر ماسک در مورد خصوصی‌سازی، قیمت سهام تسلا در حال افزایش بود اما پس از انتشار خبرها در حوزه خصوصی‌سازی، قیمت سهام کاهش پیدا کرد. کار تا جایی پیش رفت که یکی از سهامداران به نام کالمن ایساک، در شکایت خود نوشت: «نظرات ایلان ماسک موجب سقوط ارزش سهام ما شد و رفتار وی هیچ نوع توجیه قانونی ندارد

ایلان ماسک در شبکه اجتماعی خود چنین توییت کرد: «من تسلا را با رقم سهام ۴۲۰ دلار خصوصی در نظر گرفته‌ام و مطمئنم این‌ یک سرمایه‌گذاری کاملا امن است.» این در حالی است که سهام تسلا پس از سخنان ایلان ماسک در مورد خصوصی‌سازی، روندی به‌شدت نزولی را طی کرده بود. ایلان ماسک با این پیغام ثابت کرد که وقتی رئیس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان هستید، توییت‌های شما می‌تواند باعث موج‌هایی شوک‌آور شود.

درواقع توییت های ایلان ماسک در خصوص گمانه‌زنی در مورد آینده تسلا و بررسی این ماجرا توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده از هفته پیش آغاز شد. اما ایلان ماسک و تسلا هم‌اکنون با موانع قانونی متعددی روبه‌رو هستند و تعدادی از سرمایه‌گذاران تسلا شکایت‌هایی حقوقی علیه شرکت و بنیان‌گذار خود دارند.

 طبق گزارش‌ها، روز سه‌شنبه توسط کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالت متحده آمریکا، سهام چند سرمایه‌گذار از قبیل شرکت R. Rowe Price تا پایان ماه ژوئن به میزان یک‌چهارم کاهش‌یافته و به ۱۱.۹ میلیون سهم رسیده است. پس از جریان پایین آمدن سهام تسلا در روزهای جاری مشخص شد که سهامدار دیگری نیز به نام Fidelity که یکی از ۱۰ سهامدار اصلی این شرکت است نیز طی سه‌ماهه اخیر سهام خود را به میزان ۲۱ درصد کاهش داده بود.

هنوز مشخص نیست که چرا این دو شرکت سهام خود را در این شرکت کاهش داده بودند. علاوه بر مسئله سهام، این دو شرکت نوعی اوراق بهادار صادرشده توسط تسلا را نزد خود حفظ کرده‌اند که می‌تواند در شرایط خاصی به سهام تبدیل شود. جورج سوروس، سرمایه‌گذار ۳ میلیارد دلاری این شرکت نیز اعلام کرد که شرکتش در سه‌ماهه سوم یک سهم قابل‌تبدیل خود را حفظ خواهد کرد.

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید