پوست الکترونیکی روی اندام روبات‌ها کشیده می‌شود

0
411

کالاسودا – شاید قبلا در مورد پوست انعطاف‌پذیر الکترونیکی چیزهایی از این قبیل شنیده باشید که می‌توانند حس لامسه را به اندام و مفاصل روبات‌ها بیاورند.

حس لامسه ما به لطف هزاران مکانورسپتور است که در سراسر پوست ما وجود دارد. دانشمندان از طریق فشار بیشتری که به سنسورها اعمال می‌کنند، پالس­های الکتریکی بیشتری به مغز می‌فرستند، بنابراین احساسات لمسی که ما تجربه می‌کنیم افزایش می یابد. پیش از این دانشمندان دانشگاه استنفورد به رهبری پروفسور ژنان بائو، پوستی مصنوعی تولید کرده اند که شامل مکانیزم‌های الکترونیکی است که می تواند به اندام‌های پروتزی یا روبات‌ها حس لامسه دهد.

لایه های مختلف پوست

این پوست مصنوعی انعطاف پذیر از لایه های مختلفی تشکیل شده که یکی از انها به عنوان یک سنسور فشار عمل می کند. در حالی که بقیه ی دارای یک مدار الکتریکی ارگانیک هستند. در لایه حساس یک ردیف از اهرام های لاستیکی کوچک است که هر یک با نانولوله های کربنی الکتریکی هدایت می شوند. هنگامی که فشاری روی پوست اعمال می شود، این اهرام ها فشرده می شوند، سبب میشود که نانو لوله ها نیز داخل انها به هم نزدیک شوند.

 این سبب افزایش هدایت پذیری پوست می شود، به طوری که بیشتر از میدان الکتریکی طبیعی که از طریق جسم عبور می کند به لایه مدار منتقل می شود. پوست به ارسال این پالس های الکتریکی پاسخ می دهد و سبب فشار پوست و پالس های بیشتر می شود.

حسگرهایی به قطر میکرون

در ادامه این تحقیقات اکنون دانشمندان دانشگاه تگزاس آرلینگتون ادعا می کنند پوستی طراحی کرده اند که حساسیت بیشتری به لمس دارد. پوست‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر می‌توانند به ربات‌ها و اندام‌های مصنوعی مانند انسان حس لامسه بدهند. این پوست هوشمند ترکیبی از میلیون‌ها حسگر انعطاف‌پذیر است. این حسگرها از نانومیله‌های اکسید روی به قطر ۰.۲ میکرون تشکیل شده ‌اند. نتایج این پژوهش در مجله “IEEE Sensors Journal” منتشر شد و توضیحاتی در این خصوص داده شده است.

توضیحاتی از این قبیل که هرکدام از این حسگرها به هیچ‌ گونه ولتاژ خارجی نیاز ندارند و با نیروی خود فعالیت می‌کنند. بسیاری از این سنسورها با لایه‌ای الاستیک از پلیمید پوشانده شده‌اند که مقاوم به مواد شیمیایی و رطوبت است و این پوست را مقاوم، انعطاف‌پذیر و ضدآب می‌کند. زمانی‌که حتی جزئی‌ترین فشار به پلی میدها وارد شود، حسگرهای نانومیله ‌ای این فشار را به صورت خم شدن نشان می ‌دهند. این حسگر بسیار حساس، به تغییرات دمایی نیز حساس است. این حسگر می ‌تواند در اندام ‌های رباتیک مورد استفاده قرار گیرد.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید