چرا زمین سریع‌تر می‌چرخد و روزها کوتاه‌تر شده است؟

0
131

در طی دو سال گذشته، زمان بیش از هر چیز دیگری مبهم شده و روزها کوتاه‌تر شده و زمین سریع‌تر می‌چرخد. در 29 ژوئن (8تیر)، نیمه شب 1.59 میلی ثانیه زودتر به پایان رسید.

به گزارش کالاسودا و به نقل از engadget، این کوتاه‌ترین روز در بیش از نیم قرن گذشته بود، حداقل از زمانی که دانشمندان در دهه 1960 سرعت چرخش زمین را با ساعت‌های اتمی ردیابی کردند.

در سال 2020، این سیاره شاهد 28 روز کوتاه در تاریخ ثبت شده در آن زمان بود و همین هفته گذشته، در 26 جولای(4 مرداد)، روز 1.5 میلی ثانیه کمتر از حد معمول طول کشید.

لئونید زوتوف، محقق دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو، به سی‌بی‌اس نیوز گفت: از سال 2016 زمین شروع به شتاب گرفتن کرد. زمین امسال نسبت به سال‌های 2021 و 2020 سریع‌تر می‌چرخد.

روزها از زمان شکل گیری زمین بسیار طولانی تر شده اند. همانطور که گاردین اشاره می‌کند، حدود 1.4 میلیارد سال پیش، یک چرخش زمین کمتر از 19 ساعت طول می‌کشید.

روزها به طور متوسط ​​هر سال حدود یک 74000 ثانیه طولانی تر شده اند.

اما چرخش زمین می‌تواند به صورت روزانه در نوسان باشد.

عوامل متعددی بر چرخش زمین تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند روزها کوتاه‌تر شود. عواملی مانند زلزله، بادهای قوی تر، ذوب شدن و یخ زدن مجدد یخ‌ها و آب و هوا.

برای محاسبه نوسانات در طول روز، از سال 1972، گهگاهی ثانیه‌های کبیسه ای به وجود  آمدند که یک ثانیه به زمان هماهنگ جهانی اضافه می‌شود.

اگر روند کنونی کوتاهی روزهای ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد که یک ثانیه کبیسه منفی برای همسو نگه داشتن ساعت‌ها با چرخش سیاره مورد نیاز باشد

ثانیه‌های کبیسه باعث خرابی سیستم‌های بسیار دقیق می‌شود. یک ثانیه کبیسه منفی می‌تواند منجر به هرج و مرج بیشتر شود.

اولگ اوبلوخوف و احمد بیاگووی، مهندسان متا در یک پست وبلاگی نوشتند:

«با تغییر الگوی چرخش زمین، احتمال اینکه در آینده به یک ثانیه جهش منفی برسیم بسیار زیاد است. تأثیر یک ثانیه کبیسه منفی هرگز در مقیاس بزرگ آزمایش نشده است، اما می‌تواند تأثیر مخربی بر نرم افزار متکی بر تایمر یا زمان بندی داشته باشد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها