چرا سرعت وایفای کمتر از سرعت تبلیغ شده‌ی آن است؟

0
105

شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که سرعت واقعی وایفای شما بسیار کمتر از سرعت تئوری و تبلیغ شده‌ی آن است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، قبل از اینکه بخواهیم در مورد اینکه چرا سرعت وایفای شما کمتر از مقدار وعده داده شده آن است صحبت کنیم، بیایید دامنه این مقاله را محدود کنیم.

ما از شرایطی شروع می‌کنیم که اتصال اینترنت شما مطابق انتظار عمل می‌کند؛ تست‌های سرعت خوب هستند، سیگنال Wi-Fi شما قوی است ؛اما سرعت آن مظابق با سرعت تبلیغ شده نیست.

در ابتدا بهتر است بدانید که سرعت‌های تبلیغ شده روی جعبه و اسناد روتر، حداکثر سرعت تئوری است که روتر می‌تواند در شرایط عالی داشته باشد.

فرض کنید یک روتر دارید که با عنوان AC1900 برچسب گذاری شده است. این ترکیب حرف و عدد نشان‌دهنده تولید Wi-Fi (AC نسل 5 است) و حداکثر پهنای باندی است که روتر می‌تواند در شرایط ایده‌آل حفظ کند که در این مثال، 1900 مگابیت بر ثانیه در تمام باندها/رادیوهای روتر است.

بنابراین زمانی که از دستگاه‌های متعددی مانند آیفون، Xbox One یا هر دستگاه دیگری در شبکه Wi-Fi خود استفاده می‌کنید سرعت وایفای در این دستگاه‌ها کمتر خواهد شد.

به عنوان مثال، در روتر AC1900، پهنای باند بین یک باند 2.4 گیگاهرتزی که حداکثر سرعت 600 مگابیت بر ثانیه است و یک باند 5 گیگاهرتز که حداکثر 1300 مگابیت در ثانیه است، تقسیم می‌شود. دستگاه شما روی یک باند قرار می‌گیرد و نمی‌تواند از ظرفیت کامل روتر استفاده کند.

با این حال حداکثر سرعت برای یک باند نیز تا حد زیادی تئوری است. دستگاهی که از Wi-Fi 5 (802.11ac) روی باند 5 گیگاهرتز استفاده می‌کند، از نظر تئوری می‌تواند تا 1300 مگابیت در ثانیه سرعت داشته باشد، اما در عمل، تنها کسری از آن را دریافت می‌کند.

شما تنها می‌توانید از 50 تا 80 درصد سرعت “تبلیغ شده” را داشته باشید. روترهای جدیدتر با دستگاه‌های جدیدتر کارآمدتر هستند و دستگاه‌های قدیمی‌تر و روترهای قدیمی‌تر با هم بیشتر سازگار هستند.

آنچه اهمیت دارد، توانایی روتر شما برای پشتیبانی از چندین دستگاه است. بنابراین داشتن روتری که بتواند یک خانواده پرجمعیت را اداره کند بسیار مفیدتر از داشتن روتری است که بتواند کل ظرفیت پهنای باند پهنای باند آنها را به یک دستگاه برساند. هیچ کس نیازی به اتصال گیگابیتی ندارد، آن‌ها به یک اتصال نیاز دارند که به درستی در همه گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های موجود در خانه تخصیص داده شود.

اگر سرعت اینترنت شما کم‌تر از میزان واقعی است؛ ممکن است مشکل از دستگاه‌های Wi-Fi شما باشد.

بنابران بهتر است دستگاه روتر خود را ارتقا دهید.

بیشتر کاربران به پهنای باند بیشتری نیاز ندارند، آن‌ها به مدیریت دستگاه و تخصیص پهنای باند بهتر نیاز دارند و یک روتر نسل جدید که با سخت افزار آن‌ها سازگار است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها