چرا مهندسان جدید با خلاقیت واقعی فاصله دارند؟

0
451

تفکر تحلیلی می‌تواند ذهن را بسته نگه داشته و درون یک جعبه قفل می‌کند. تحقیقات جدید دانشگاه استنفورد و سانتا کلارا نشان می‌دهد که ذهن مهندسان امروزی فاقد یک جزء اصلی هستند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از زد دی نت، مهندسان چنان در تفکر تحلیلی فرو می‌روند که جایی برای خلاقیت واقعی باقی نمی‌گذارد. سه نویسنده از دانشگاه استنفورد و یک نویسنده دیگر از دانشگاه سانتا کلارا مقاله‌ای را نگارش کردند و خطرات فکر و اندیشه ناب یک مهندس را به چالش کشیده‌اند.

این محققان اعلام کردند؛ مهندسان با مهارتهای مهم تجزیه و تحلیلی وارد نیروی کار می‌شوند، اما ممکن است در هنگام حل مسئله خلاقانه، نتوانند خارج از محدوده فکری خود قدم بردارند و با ذهن باز آن را حل کنند. این محققان نحوه آموزش و تربیت مهندسان در دانشگاه را مقصر می‌دانند.

از نظر این محققان دو نوع تفکر وجود دارد: تفکر همگرا و واگرا

دسته اول کسانی هستند که مهندسان ارتباط بهتری با آنها دارند. این افراد لیستی از مراحلی که باید برای حل یک مشکل انجام دهند را تهیه کرده و آن مراحل را انجام می‌دهید. در واقع انتظار یک جواب قطعی را دارند و فکر می‌کنند با این راه حل‌ها از پیش تعریف شده به یک جواب قطعی می‌رسند.

در مقابل افراد با تفکر واگرا، به روشهای مختلفی برای تفکر در مورد یک مسئله نیاز دارند و بسیاری از راه حلهای بالقوه را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

مهارت‌های تفکر واگرا تا حد زیادی در دوره‌های مهندسی نادیده گرفته می‌شود. دانشجویان مهندسی در حل مسائل شخصی و کاربردی از یك سری فرمول‌ها و قوانین برای رسیدن به پاسخ درست استفاده می‌کنند و این امر باعث می‌شود ذهن بسته‌ای داشته باشند.

محققان دو مطالعه را بر روی دانشجویان مهندسی و فارغ التحصیلان مهندسی انجام دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند كه صرف داشتن نگرش آگاهانه ممکن است به ایده‌های جدیدتر منجر شود. اگرچه مهندسان در تجزیه و تحلیل و قضاوت به مهارت لازم دارند، اما باید یک نگرش آگاهانه، باز، کنجکاو و مهربانانه را در وجود خود پرورش دهند.

شاید اگر در دنیای دیجیتال، نگرش‌های آگاهانه بیشتری دیده می‌شد شرکت‌های مانند فیسبوک و گوگل حریم خصوصی کاربران را به خطر نمی‌انداختند. باز بودن افکار و مهربانی یک جزء مهمی در قلب خود جای داده است و آن توجه به افکار و احساسات دیگران است. جزئی که در بیشتر شرکت‌های فناوری نادیده گرفته می‌شود.

البته برای تغییر تفکرات این مهندسان و شرکت‌های فناوری کمی دیر شده است؛ اما می‌توان با تغییر آموزش و استفاده از راه حل‌های جدید نسل بهتری از مهندسان را تربیت کرد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها