چطور گوشی اندروید گم شده یا دزدیده شده تان را دوباره پیدا کنید

0
445
چطور گوشی اندروید گم شده یا دزدیده شده تان را دوباره پیدا کنید

این اتفاقی است که ممکن است ظرف چند ثانیه برای هرکسی رخ دهد؛ کافی است موبایلتان را روی پیشخوان مغازه جا بگذارید و بعد از چند دقیقه وقتی برگردید، ممکن است دیگر خبری از موبایلتان نباشد.  ولی راه هایی وجود دارد که شما ازطریق آنها می توانید گوشی اندروید گمشده یا دزدیده شده تان را دوباره دراختیار بگیرید. در هرصورت این تجربه پراسترسی است. نه فقط به خاطر قطع شدن ارتباط شما با سایرین، بلکه به خاطر اطلاعاتی که در موبایلتان دارید.

درصورت رویارویی با چنین شرایطی نگران نشوید. ابزارهایی در گوشی های اندرویدی تعبیه شده که با کمک آنهامی توانید گوشی تان را قفل کرده و آنرا ردیابی کنید ولی قبل از هرچیز باید چند کار انجام دهید:

آماده باشید

برای صفحه گوشی تان قفل بگذارید

برای موبایلتان یک پسورد و قفل اثرانگشت بگذارید. کار دیگری که باید انجام دهید این است که از گزینه تشخیص چهره روی گوشی اندرویدی تان استفاده نکنید. تکنولوژی به کار رفته برای تشخیص چهره دراکثر گوشی های اندرویدی می تواند به سادگی و با استفاده از تصویری از چهره شما فریب داده شود.

درمرحله بعد، یک پسورد و قفل اثر انگشت دربخش تنظیمات گوشی تعریف کنید. شاید اسکن کردن اثر انگشت ویا وارد کردن یک رمز هرزمان که می خواهید از گوشی استفاده کنید کار سختی باشد ولی اگر به این فکر کنید که در صورت دزدیده شدن موبایلتان، کسی بتواند به عکسها، اپلیکیشن های بانکی، ایمیل و سایر اطلاعات شخصی تان دسترسی پیدا کند، باعث می شود که این سختی را به جان بخرید

ابزار گوگل برای پیدا کردن موبایل

هرزمان که با گوگل اکانتتان به یک دستگاه اندرویدی وارد شوید، ابزار Find my device«گوشی مرا پیدا کن» فعال می شود. با بهره گیری از این ابزار می توانید گوشی تان را ردیابی کرده، از راه دور قفل کنید و یا از راه دور اطلاعات آن را پاک کنید. برای مطمئن شدن از فعال بودن این گزینه، به بخش Security & Location گوشی رفته و Find My Device را چک کنید که فعال باشد. اگر گوشی شما این گزینه را ندارد ، به گوگل رفته و در بخش Security، قسمت Find my Device را فعال کنید.

این گزینه باید فعال باشد و اگر اینطور نیست، آن را روی حالت فعال قرار دهید

ابزار «موبایل مرا پیدا کن» در سامسونگ

اگر با یک گوشی گلکسی، وارد اکانت سامسونگ شده اید، کار خوبی کرده اید. البته ضرری ندارد که فعال بودن این ابزار را چک کنید.

اگر گوشی سامسونگ دارید، علاوه بر ابزار گوگل برای یافتن موبایل، باید سرویس «موبایل مرا پیدا کن» سامسونگ را هم فعال کنید. این سرویس نه تنها به شما در ردیابی موبایل گم شده تان کمک می کند، بلکه ابزارهایی دراختیار شما می گذارد که «موبایل مرا پیدا کن» گوگل آنها راندارد.با بهره گیری از سرویس سامسونگ، شما می توانید کارهایی مثل بک آپ گرفتن از اطلاعاتتان از راه دور را انجام دهید و ببینید که آیا کسی سیم کارت را از گوشی خارج کرده است یا نه. ولی برای این کار حتما باید یک اکانت سامسونگ داشته باشید.

برای فعال کردن این گزینه در گوشی های سامسونگ، اپلیکیشن سامسونگ را باز کرده و به Biometrics and security بروید و Find My Mobile را فعال کنید. اگر در setup ابتدایی گوشی، وارد اکانت سامسونگ شده اید، پس گزینه «موبایل مرا پیدا کن» فعال شده است ودر غیر این صورت چند ثانیه طول می کشد تا بتوانید وارد اکانت سامسونگ شده و «موبایل مرا پیدا کن» را فعال کنید.

قفل کردن موبایل از راه دور و ردیابی موبایل گم شده

استفاده از Find My device

برای استفاده از این سرویس، باید یک نکته را در ذهن داشته باشید: مراجعه به سایت android.com/find .اگر موبایلتان را گم کرده اید، این وبسایت برایتان خیلی کاربردی خواهد بود. البته باید مطمئن باشید که با همان گوگل اکانتی که در گوشی اندرویدی تان وارد شده، در این وب سایت وارد می شوید.

به کامپیوتر دسترسی ندارید؟ شما می توانید از یک دستگاه اندرویدی دیگر استفاده کنید و اپلیکیشن Find My Device را از جای دیگری به جز پلی استور دانلود کنید. بلافاصله بعد از ورود به سایت یا اپلیکیشن، گوگل برای اعلام موقعیت گوشی شما تلاش خواهد کرد.

یک هشدار هم برای تلفن شما ارسال می شود تا به هرکسی که گوشی دراختیارش است، اعلام کند که این گوشی تحت ردیابی است. از منوی سمت چپ سایت «دستگاه مرا پیدا کن» استفاده کنید تا صدایی از طریق گوشی تان پخش کنید (به ویژه وقتی که گوشی را در داخل خانه تان گم کرده اید). از همین منو می توانید گوشی تان را قفل کرده و یا اطلاعات آن را پاک کنید.

با انتخاب گزینه Secure Device می توانید موبایلتان را قفل کنید و پیغامی به انتخاب خودتان، روی صفحه موبایلتان به نمایش بگذارید و از اکانت گوگلتان خارج شوید. اصلا نگران نباشید. درصورت قفل بودن گوشی هم می توانید موقعیت آن را ردیابی کنید. اگر از گوگل پی، برای پرداخت قبوض استفاده می کنید، قفل کردن موبایتان مانع از آن می شود که کسی بتواند با استفاده از موبایلتان خریدی انجام دهد.

اگر گزینه Erase Device را انتخاب کنید، دیگر قادر نخواهید بود که موبایل را ردیابی کنید.

اگر سارق موبایلتان را خاموش کند، دیگر قادر نخواهید بود تا آن را ردیابی کنید؛ مگر آنکه دوباره روشن شده و به اینترنت متصل شود. گوگل هر زمان که بتواند موقعیت گوشی تان را شناسایی کند برایتان ایمیلی ارسال می کند

کاربران سامسونگ

مالکان سامسونگ گلکسی، این شانس را دارند که بتوانند از سرویسهای گوگل یا سامسونگ برای تعیین موقعیت دستگاه گم شده شان بهره ببرند ولی استفاده از سرویس سامسونگ توصیه می شود. چرا که چندین قابلیت کامل ترنسبت به نسخه مشابه سرویس در گوگل دارد.

برای ردیابی دستگاه گم شده با سرویس سامسونگ، باید به سایت findmymobile.samsung.com بروید. این یک اپلیکیشن نیست و به همین خاطر باید با بهره گیری از مرورگر موبایل با یک موبایل یا کامپیوتر دیگر وارد این سایت شوید.

با اکانت سامسونگتان وارد شوید و دستگاه گم شده را از روی منوی سمت چپ صفحه انتخاب کنید. یک نقشه ظاهر می شود و موقعیت فعلی موبایل شما روی آن به نمایش درمی آید. یک منو با گزینه های مختلف هم درسمت راست صفحه ظاهر می شود.

اول گوشی تان را قفل کنید؛ با این کار پیغامی شخصی روی صفحه مانیتور به نمایش درآمده و هرگونه اپلیکیشن های پرداختی سامسونگ موبایلتان به حال تعلیق درمی آید و درعین حال مانع از خاموش شدن موبایلتان می شوید.

سپس از گوشی تان یک بک آپ کامل بگیرید. اگر موقعیت گوشی شما درحال تغییر کردن است، از گزینه ردیابی موقعیت (Track location) استفاده کنید.

استفاده از این گزینه به شما کمک می کند تا هر 15 دقیقه یک بار موقعیت موبایلتان را رد یابی کنید. در نهایت گزینه Extend Battery life را انتخاب کنید. با این کار اکثر فعالیتهای موبایلتان غیرفعال می شود تا باتری موبایل هدر نرود

با دزدها روبرو نشوید

اگر موبایل شما دزدیده شده و شما می توانید موقعیت آن را ردیابی کنید، اصلا شخصا به دنبال پس گرفتن آن نباشید. این کار ممکن است منجر به درگیری یا آسیب دیدن شما شود و هرچقدر هم که موبایلتان مهم باشد، ارزش درگیری را ندارد. بنابراین با پلیس تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید و آدرس و موقعیت موبایلتان را دراختیار پلیس قرار دهید.

تماس با بیمه

اگر مطمئن شدید که موبایلتان هرگز پیدا نخواهد شد و اگر گوشی موبایلتان بیمه دارد، با بیمه تماس گرفته و گزارش گم شدن یا سرقت شدن موبایلتان را اعلام کنید. بدین ترتیب گوشی شما در بلک لیست قرار گرفته و فرد دیگری قادر به استفاده از آن نخواهد بود. البته با این تماس مسئول از شما خواهد خواست تا تمام سرویسهای روی گوشی تان را غیرفعال کنید وبدین ترتیب مانع از استفاده افراد دیگر از موبایلتان خواهید شد.

ولی به یاد داشته باشید که اگر هنوز درجستجوی گوشی گمشده تان هستید، با این کارارتباطتان با این گوشی موبایل قطع خواهد شد.

امیدواریم که هرگز این اتفاق تلخ گم شدن موبایل برایتان پیش نیاید و مجبور به استفاده از این راه ها نشوید.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید