چقدر باید نگران سوختگی تصویر در نمایشگرهای OLED باشیم؟

0
471

نمایشگرهای OLED زیبا، اما گران هستند. در برخی موارد این پانل‌ها دچار مشکلاتی مانند سوختگی تصویر یا Screen burn-in  می‌شوند. حال این سؤال مطرح می‌شود که این موضوع چقدر رایج است و آیا باید نگران آن باشیم؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از howtogeek، از آنجا که مواد به کار رفته در ساخت پانل‌های OLED ارگانیک هستند، با گذشت زمان تخریب می‌شوند. OLED یک فناوری از خود ساطع کننده است و نیازی به نور پس زمینه ندارد.

مشکل سوختگی تصویر یا Screen burn-in (احتباس تصویر یا همان Image Retention) به تخریب تدریجی پیکسل‌ها و سوختن آن‌ها اشاره دارد و ممکن است برای هر نوع صفحه نمایشی رخ دهد.

روش‌هایی که مانع از سوختگی تصویر در OLED می‌شود

تنوع عادات تماشای تلویزیون

اگر نگران سوختگی تصویر نمایشگر هستید، ممکن از خرید نمایشگر OLED خودداری کنید. با این حال روش‌های زیادی وجود دارد که مانع از بروز این مشکل می‌شود.

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که عادات تماشای تلویزیون را تغییر دهید. این باعث می‌شود که پیکسل‌ها به طور مساوی‌تری فرسایش پیدا کنند. به طور مثال اگر در تمام روز از یک کانال استفاده می‌کنید؛ OLED انتخاب بدی است.

OLED های کنونی کمتر در معرض سوختگی تصویر هستند

LG Display تنها شرکت تولید کننده پنل های OLED است. تلویزیون سونی یا پاناسونیک نیز از پنل OLED ساخت LG Display استفاه می‌کنند.

نمایشگرهای قدیمی OLED از پیکسل‌های جداگانه و رنگی استفاده می‌کنند. LG Display تصمیم گرفته از شبکه‌ای از LED های سفید استفاده کند که با سرعت یکسان فرسوده می‌شوند. سپس از فیلترهای رنگی برای ایجاد چهار زیرپیکسل جداگانه‌ی قرمز، سبز، آبی و سفید استفاده می‌کند.

نرم افزار

همچنین برخی از راه حلهای مبتنی بر نرم افزار برای حل این مشکل وجود دارد، هرچند که این روش‌ها به جای تولیدکننده پنل، به عهده هر سازنده تلویزیون است. به طور مثال ال جی در مناطق خاصی از صفحه نمایش که پیکسل‌های ثابت دارند، مانند آرم‌ها یا HUD در بازی‌های ویدیویی، روشنایی را محدود می‌کند.

چرا OLED نخریم؟

نمایشگرهای OLED از نظر فناوری عالی به نظر می‌رسند. بسیاری از بازرسان اظهار داشتند که آخرین نسل نمایشگرهای OLED ال جی بهترین تلویزیون‌هایی است که می‌توان با کیفیت بالای تصویر خریداری کرد.

اما OLED برای همه مناسب نیست. اگر مشکلات قیمتی و احتباس تصویر را کنار بگذاریم؛ این پنل‌ها به اندازه نمونه‌های LED روشن نمی‌شوند. تلویزیون های OLED FVHD نمایش تصاویر روشن، روشنایی و درخشندگی آن‌ها را کاهش می‌دهتد. برای یک اتاق تاریک و مشابه سینما، OLED انتخاب خوبی نیست.

کلام آخر….

مشکل سوختگی تصویر در پانل‌ها به طور کامل از بین نمی‌رود. اما به لطف پیشرفت در ساخت و پیشرفت نرم افزاری، به اندازه گذشته دردسر ساز نیست. اگر به دنبال تلویزیون جدید در سال 2020 هستید، به خصوص برای انجام بازی‌های جدید، OLED بهترین انتخاب برای شما است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها