چک الکترونیک در راه است

0
347
چک الکترونیک در راه است

چک الکترونیکی به عنوان یک نوع چک به زودی رونمایی می شود و تا آذر 98 زیر ساخت های آن آماده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، قانون چک در کشور تغییر یافته و یکی از موارد تغییر آن راه اندازی چک الکترونیکی است. طبق این قانون، بانک مرکزی موظف است تا قبل از آذر 98 سازوکارهای لازم را در رابطه با چک‌های الکترونیکی، که عمدتاً در حوزه حقوق تجارت و تجارت بین‌الملل کارایی خواهند داشت، در شبکه بانکی کشور تدوین کند.

نکته‌ای که اهمیت دارد این است که از آذرماه سال 1399 صدور چک منوط به طی کردن پروسه خاصی است، بدین ترتیب که علاوه بر درج مندرجات چک باید شماره یکتای 16 رقمی آن در سامانه بانک مرکزی به ثبت برسد تا از دید قانون‌گذار دارای اعتبار باشد. این در حالی است که در چک‌های الکترونیکی تمام مراحل صرفاً از همان ابتدا از طریق سامانه بانک مرکزی انجام می‌گیرد و ما برگه چک را مشاهده نمی‌کنیم.

چک الکترونیکی روش پرداختی الکترونیکی است که به واسطه انجام تراکنش پرداخت از طریق اتاق های پایاپای اتوماتیک(AHC) مورد استفاده مشتریان قرار می گیرد. اطلاعات این تراکنش صورت گرفته شامل مبلغ و اطلاعات بانک پشتیبانی صاحب حساب است. همان اطلاعاتی که روی چک های کاغذی نوشته می شود، به صورت خودکار قابل تبدیل به چک های الکترونیکی است.

در واقع چک الکترونیکی یک ابزار نوین پرداخت است که متشکل از امنیت، سرعت و دقت و فرآیند بازدهی تمام تراکنش های الکترونیکی توأم با زیر ساخت قانونی گسترش یافته صحیح و جایگزین خوبی برای چک های کاغذی در تجارت است. چک های الکترونیک با همان چارچوب قانونی چک های کاغذی پایه ریزی می شوند و قابلیت پیوند به اطلاعات نا محدود و معاوضه سریع بین سایر بخش ها را دارد و می تواند در هر تراکنش مشابه چک های کاغذی امروزی استفاده شوند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها