چیزهایی که پس از دو سال هنوز از کروناویروس نمی‌دانیم

0
141

متخصصان بیماری‌های عفونی بسیاری از ناشناخته‌های کروناویروس را کشف کرده و به سرعت می‌توانند جهش‌هایی مانند دلتا و اومیکرون را شناسایی کنند؛ اما هنوز برخی سؤالات و ابهامات بدون جواب مانده‌ است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از cnet، با شیوع همه گیری COVID-19 و با توجه به اطلاعاتی که دانشمندان از گذشته داشتند؛ به سرعت واکس‌هایی برای این بیماری ساخته شد که برخی از این واکسن‌ها ماند فایزر خطر بستری شدن یا مرگ ناشی از COVID-19 را تا 89 درصد کاهش می‌دهد.

اما،  بعد از دو سال، هنوز سوالاتی وجود دارد که بی پاسخ مانده است.

ناشناخته‌ها و ابهامات همه گیری کروناویروس

چرا برخی از مردم بیشتر از دیگران بیمار می‌شوند؟

این ویروس باعث ایجاد علائمی مانند سردرد، تب و حالت تهوع و استفراغ و حتی از دست دادن چشایی یا بویایی می شود. در این میان هنوز پاسخی در مورد اینکه چرا برخی این بیماری را با شدت بالاتری تجربه می‌کنند و برخی به نوع خفیف آن مبتلا می‌شوند وجود ندارد.

جیجی گرونوال، محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جان هاپکینز، به CNET گفت که سن بیماران بزرگترین عامل روی شدت بیماری است. اما در این میان افراد 29 ساله و یا حتی کودکانی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر این برخی از علائم کروناویروس برای طولانی مدت باقی می‌ماند و دلیل آن مشخص نیست. به طور مثال علائمی مانند خستگی، مشکلات تنفسی، بی خوابی، مشکل در تمرکز، اضطراب و افسردگی.

بنابراین ابعاد زیادی از این بیماری هنوز ناشناخته است.

طبق گفته‌ی محققان ایمنی واکسن بعد از شش ماه کاهش می‌یابد و بهتر است دوز یادآور تزریق شود.

برخی از واکسن‌ها در برابر سویه‌ی اومیکرون ایمنی کمتری دارند؛ اما به هر حال افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند به احتمال کم به علائم شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ منجر خواهند شد.

سویه‌های جدید دلتا و اومیکرون

انواع آلفا، بتا و گاما در ابتدا ظاهر شده و کنترل شدند؛ اما سویه‌های دلتا و اومیکرون هنوز هم وجود دارند.

سویه‌ی اومیکرون شدت کمتری از نظر بیماری دارد؛ اما بسیار مسری‌تر است.

مقامات بهداشتی هشدار می‌دهند که هرچه این همه‌گیری طولانی‌تر باشد و سرعت واکسینه شدن کمتر شود؛ ویروس زمان بیشتری برای انتشار و جهش خواهد داشت.

منشأ COVID-19

کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که COVID-19 چگونه به وجود آمده است. نظریه اصلی و غالب این است که این بیماری از حیوان به انسان جهش کرده است. اولین علائم در افرادی که در بازار عمده فروشی غذاهای دریایی Huanan چین زندگی می‌کردند؛ گزارش شد.

در این میان برخی ادعا می‌کند این ویروس ساخته‌ی دست بشر بوده و در آزمایشگاه به یک محقق سرایت کرده و سپس به دیگران منتقل شده است. اما هیچ مدرک محکمی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.

از آنجایی که چین بعد از شیوع به سرعت بازار هوانان را تعطیل کرد؛ محققان نمی‌توانند در مورد منشأ این بیماری و حیوان ناقل آن تحقیق کنند.

برای کشف بیشتر در مورد COVID-19، رئیس جمهور جو بایدن به جامعه اطلاعاتی فدرال دستور داده تا به منظور بررسی بیشتر منشأ این ویروس تلاش‌های خود را دو برابر کنند.

 

 

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها