کروناویروس چگونه بدن را گروگان می‌گیرد؟

0
8166

چگونه کروناویروس بدن انسان را گروگان گرفته و دریچه‌هایی برای ورود بیشتر بیماری باز کرده تا سلول‌های بیشتری را آلوده کند؟

به گزارش کالاسودا و به نقل از elemental  و  دیلی میل، محققان در تنسی آمریکا از طریق دومین ابررایانه سریع جهان، ترکیبات ژنتیکی کووید 19 را آنالیز کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که کروناویروس با ربودن سیستم renin–angiotensin گیرنده ACE2 ایجاد کرده و باعث می‌شود تا بیماری وارد بدن شده و سلول‌ها را درگیر خود کند.

بدین ترتیب کووید قبل از آلوده سازی اندام‌های حیاتی و بینی به این گیرنده‌ها متصل می‌شود.

این محققان به سرپرستی پروفسور دانیل یاکوبسن 40 هزار ژن را از 17 هزار نمونه ژنتیکی کروناویروس بررسی کردند.

سپس داده‌ها را وارد دومین ابررایانه سریع جهان کرده و 2.5 میلیارد ترکیب ژنتیکی را در یک هفته  تجزیه و تحلیل کردند تا نحوه آلوده کردن بدن را دریابند.

تیم تحقیقاتی از لابراتوار ملی Oak Ridge در تنسی متوجه شدند که ویروس ابتدا و اغلب از طریق گیرنده‌های ACE-2 بینی را آلوده می‌کند.

سپس با نفوذ به بدن به سلول‌های دارای گیرنده ACE-2 حمله می‌کند. این گیرنده‌ها در روده، کلیه و قلب هستند و به همین دلیل آسیب قلبی، کلیوی و دردهای شکمی در بیماران کرونایی فراوان دیده می‌شود.

سپس با فریب دادن، بدن را مجبور به تولید بیشتر گیرنده ACE-2 می‌کند و در این میان به جایی که گیرنده کمتر است، یعنی ریه حمله کرده و آن را مجبور به تولید این گیرنده کرده و به اصطلاح گفته می‌شود ریه‌ها را درگیر می‌کند.

بدین ترتیب با گروگانگیری بدن را مجبور به تولید سریع السیر کرده و به سرعت تکثیر می‌شود و ارتشی از ذرات ویروسی به قسمتهای بیشتری از بدن ارسال می‌شود.

یکی از کارهای جانبی این فرایند حیله گرانه این است که در توانایی بدن در کنترل سطح ماده شیمیایی موسوم به Bradykinin که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند؛ اختلال ایجاد می‌کند.

این امر منجر به تجمع فاجعه بار این ماده شیمیایی شده و باعث ایجاد طوفان موسوم به برادی کینین می‌شود و خطر التهاب، لخته شدن خون، سکته مغزی و آسیب مغزی را افرایش می‌دهد که این امر در بیماران با وضعیت وخیم دیده می‌شود.

به همین خاطر محققان لابراتوار Oak برخی داروهای کاهنده برادی کینین شامل Danazol، Stanozol و Ecalantide را توصیه می‌کنند.

محققان پس از تجریه و تحلیل نتایج متوجه شدند که کروناویروس{کووید 19} در سیستم renin-angiotensin یا RAS که سطح برادی کینین را کنترل می‌کند، اختلال ایجاد می‌کند.

طوفان برادی کینین علائم غیر معمول ایجاد می‌کند و به دلیل جمع شدن برادی کینین در بدن، دیواره‌های محافظ اطراف رگ‌های خونی را دچار نشتی کرده و این نشتی سلول‌های ایمنی در ریه‌ها را درگیر کرده و با التهاب باعث کشندگی می‌شود و این زمانی است که تنفس را دشوار کرده و بیمار قادر به تنفس معمولی نیست.

سیستم RAS وظیقه حفظ درستی ضربان قلب و فشار خون را نیز دارد.

به همین دلیل است که یک پنجم بیماران کووید 19 بدون سابقه بیماری قلبی، دچار آسیب قلبی می‌شوند.

به گفته پروفسور یاکوبسن عروق خونی نشتی هستند که علائم کووید 19 را در مغز و اعصاب تحریک کرده که همین امر باعث شده است تا دانشمندان متحیر شوند.

نشتی در رگ‌های خونی در جمجمه و سلول‌های مغزی باعث سرگیجه، تشنج، هذیان و سکته مغزی می‌شود.

سدهای خونی مغز مانند فیلتر عمل کرده و فقط به مواد مغذی اجازه عبور داده و جلوی سموم و عوامل بیماری زا را گرفته و از بدن خارج می‌کنند.

اما زمانی که این سد شکسته شود، قادر به نفوذ به مغز شده و باعث التهاب و آسیب مغزی می‌شوند.

در اینجا برادی کینین بیش از حد باعث می‌شود تا سد مذکور دچار مشکل شده و نفوذپذیری افزایش یابد.

علائم عصبی مشاهده شده در بیماران کرونایی ناشی از وجود بیش از حد برادی کینین است.

در اینجا داروهای مهارکننده ACE برای بیماران با فشارخون بالا تجویز می‌شود.

سرفه خشک، خستگی و از بین رفتن چشایی و بویایی در همین راستا قابل توضیح است.

پروفسور یاکوبسن با تئوری برادی کینین همچنین دلیل مرگ بیشتر در مردان کرونایی را توضیح می‌دهد.

به گفته وی در کروموزوم ایکس {مردانه} میزان پروتئین کمتری در مقایسه با زنان برای ممانعت از سیستم RAS وجود دارد. سطح این پروتئین در زنان دو برابر مردان است و به همین دلیل مرگ و میر مردان کرونایی دوبرابر زنان است.

توصیه نهایی پروفسور یاکوبسن به همکاران تحقیق بیشتر روی داروهای مسدود کننده برادی کینین است.

آنها معتقدند با جلوگیری از طوفان برادی کینین می‌توان جلوی مرگ کرونایی را گرفت.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها