گوگل در تشخیص سرطان پستان موفق‌تر از پزشکان

0
147

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی گوگل اغلب در تشخیص سرطان پستان بهتر از پزشکان واقعی عمل می‌کند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از theverge، طبق گزارش نیویورک تایمز و براساس یک مقاله تحقیقاتی که امروز در Nature منتشر شد، گوگل در حال توسعه هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان در شناسایی سرطان پستان است. این مدل که تصاویر اشعه ایکس موسوم به ماموگرافی را اسکن می‌کند، با کاهش تعداد منفی‌های کاذب به 9.4 درصد در تشخیص سرطان پستان جهش امیدوارکننده‌ای ایجاد کرده است.

امروزه سرطان پستان دومین علت مرگ‌ومیر در زنان و بعد از سرطان ریه قرار دارد. تشخیص سریع این بیماری می‌تواند بهترین شانس برای درمان آن باشد. بااین‌حال، درحالی‌که ماموگرافی رایج‌ترین ابزار تشخیص است این تست ممکن است با خطا رو به رو شده و برخی موارد را شناسایی نکند.

در این تحقیق که توسط گوگل اجرا شد، محققان بیش از 25000 زن در انگلستان و 3000 زن در ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند. براساس پست وبلاگ گوگل، این تیم ابتدا از هوش مصنوعی برای اسکن تصاویر با اشعه ایکس استفاده کرده و سپس با شناسایی تغییر در پستان‌های 28000 زن، به دنبال علائم سرطان پستان بود.

در نهایت، آن‌ها توانستند منفی‌های کاذب را 9.4 درصد و مثبت کاذب را 5.7 درصد برای زنان در آمریکا کاهش دهند.

در انگلیس، رادیولوژیست معمولاً نتایج را دو بار بررسی می‌کنند، این روش منفی‌های کاذب را 2.7 درصد و مثبت کاذب را 1.2 درصد کاهش می‌دهد. کریستوفر کلی، دانشمند گوگل که هم‌زمان نویسنده مقاله نیز است، به Wired گفت: “این مدل بهتر از یک رادیولوژیست شخصی در انگلیس و ایالات متحده است.”

البته این سیستم کامل و بی‌نقص نیست

درحالی‌که محققان دریافتند که هوش مصنوعی در بیشتر موارد در تشخیص سرطان پستان از پزشکان بهتر عمل کرده است، در مواردی نیز وجود داشته است که پزشکان عملکرد بهتری داشتند.

بااین‌حال، گوگل امیدوار است که این سیستم درنهایت در تنظیمات بالینی و پزشکی قابل استفاده باشد.

گوگل اعلام کرده این سیستم به هیچ وجه قصد این را ندارد تا جای پزشکان را بگیرد؛ هر کدام از این دو قدرت خاص خود را دارند و مکمل یکدیگرند. در برخی موارد پزشک بهتر عمل خواهد کرد و در برخی موارد دیگر هوش مصنوعی سرتر است. همکاری این دو با هم می‌تواند نتایج کلی را ارتقا بخشیده و آن را تقویت کنند.

این پروژه بخشی از تلاش‌های متداوم گوگل برای گسترش فعالیت‌هایش درحوزه مراقبت‌های بهداشتی است که با موفقیت‌های چشمگیری رو به رو شده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها