اسامی وی‌پی‌ان‌ها و اپلیکیشن‌های Ad-Blocking جاسوسی در آیفون و اندروید

0
323

این وی‌پی‌ان ها و اپلیکیشن های Ad-Blocking در گوشی‌های اندروید و آیفون جاسوسی می‌کنند؛ بهتر است هر چه سریع‌تر آن‌ها را حذف کنید.

به گزارش کالاسودا و به نقل از lifehacker، یک تحقیق اخیر توسط Buzzfeed نشان داد که چندین برنامه محبوب VPN و adblocking در اندروید و iOS به طور مخفیانه داده‌های کاربر را جمع آوری کرده و آن را به Sensor Tower، یک سرویس تجزیه و تحلیل داده‌های متقاطع برای توسعه دهندگان برنامه ارسال می‌کنند. برنامه‌های مورد نظر عبارتند از:

  • Adblock Focus (اندروید و iOS)
  • Free and Unlimited VPN (اندروید)
  • Luna VPN (اندروید و iOS)
  • Mobile Data (اندروید)

این برنامه‌ها با دستیابی به دسترسی ریشه (روت) و پرونده‌ها و پوشه‌های دستگاه، می‌توانند داده‌های کاربر را ردیابی کنند؛ کاری که هم اپل و هم گوگل اجازه نمی‌دهند برنامه‌ها بطور عادی انجام دهند، اما توسعه دهندگان این برنامه برای حل این محدودیت توانسته‌اند اپل و گوگل را دور بزنند.

بسیاری از این برنامه‌ها از نوتیفیکیشن های گمراه کننده وعده داده شده استفاده می‌کنند. به طور مثال Luna VPN که به انسداد رایگان تبلیغات یوتیوب می‌پردازد؛ اگر کاربر پس از نصب برنامه، فایل‌های اضافی را از وب سایت شخص ثالث بارگیری کند؛ این برنامه برای ارائه‌ی”ویژگی‌های اضافی” به منظور عملکرد بهتر یک سری مجوزهای دیگر از جمله دسترسی روت را درخواست می‌کند و با دسترسی به این مجوز تمام داده کاربر را جمع آوری می‌کند.

هم اپل و هم گوگل این برنامه‌های جاسوسی را از فروشگاه‌های مربوطه خود حذف کرده‌اند و در پاسخ به یافته‌های Buzzfeed در حال تحقیقات بیشتری در این زمینه هستند.

بنابراین بهتر است تمام کاربران اندروید و iOS برنامه‌های ذکر شده در بالا را حذف کنند، به ویژه اگر هرکدام از این اپلیکیشن ها را از منابع شخص ثالث دیگری به جای App Store یا Google Play دانلود کرده‌اند.

اگر برنامه‌های VPN یا adblocking دیگری نصب کرده‌اید و مطمئن نیستید که چه کسی آنها را ساخته است، سریع در وب جستجو کنید؛ در صورتی که توسعه دهنده این برنامه‌ها Sensor Tower باشد، برنامه را حذف کنید.

این مشکل یک یادآوری و هشدار جدی به کاربران در مورد ارائه مجوزها به اپلیکیشن‌ها است. در ابتدا باید مطمئن شوید برنامه‌ای که نصب کرده‌اید بی خطر است؛ اگر برنامه دسترسی به روت را درخواست کرد به هیچ عنوان این مجوز را ندهید. با دسترسی برنامه به روت، همه پرونده‌ها، پوشه‌ها و برنامه‌های شما در اختیار برنامه قرار می‌گیرد.

حتی اگر اپلیکیشن درخواست مجوزهای “عادی” کند، تا جای امکان این دسترسی را ندهید. یک اپلیکیشن VPN نیازی به دسترسی به مخاطبین یا دوربین شما ندارد و یک مسدودکننده آگهی نیاز به دسترسی به پوشه‌های پرونده شما ندارد.

به مجوزهایی که یک برنامه در حین نصب از شما درخواست می‌کند توجه کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهید. اگر هر یک از آنها غیر ضروری یا مشکوک به نظر رسید، درخواست را رد کنید و آن اپلیکیشن را حذف کنید.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها