شرکت نوکیا، از تاریخچه تا پایان برند نوکیا

0
7894
شرکت نوکیا، از تاریخچه تا پایان برند نوکیا

تاریخچه شرکت نوکیا

آشنایی با نوکیا؛ برند نوکیا مال کدام کشور است؟

نوکیا شرکت ارتباطی فنلاندی است که به صورت بین المللی در سراسر دنیا فعالیت میکند. مقر این شرکت در اسپو نزدیک به هلسینکی فنلاند است. در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۲ هزار نفر در ۱۰۰ کشور دنیا در نوکیا مشغول به کار هستند و این شرکت در حال تجارت با بیش از ۱۳۰ کشور بوده و درامدی بالغ بر ۲۳ میلیارد یورو دارد.

این شرکت بیش از ۱۰۰ سال کاغذ و چکمه های پلاستیکی تولید میکرده است و تنها از حدود ۱۰سال قبل به سوی فن و تکنیک تلفن سوق داده شده است. حدود یک دهه پیش این احتمال می رفت که نوکیا از راس تجارت جهانی کنار برود این مطلب در تجارت تلفن مساله جدیدی بود و اریکسون (Ericsson) قصد تصاحب آنرا داشت اما نوکیا کنار نرفت و هم اکنون موقعیت آن حتی از اریکسون هم بهتر است. اما این برند در ابتدا در چه حوزه ای فعال بود؟

این شرکت در ابتدا تحت فعالیت کاغذسازی آغاز به کار کرد و سپس به تولید لاستیک و کابل رسید. تا آنکه در دهه ۹۰ میلادی تمرکز خود را روی زیرساختهای ارتباطی در مقیاس وسیع، توسعه تکنولوژی و صدور مجوزها کرد. نوکیا نقش برجسته ای در توسعه صنعت تکنولوژی تلفنهای همراه داشت و در توسعه GSM، شبکه پرسرعت ۳G و استانداردهای LTE (و اخیرا شبکه ۵G) نقش داشته است و به داشتن بیشترین میزان فروشندگان گوشی هوشمند در سراسر دنیا معروف است.تاریخچه شرکت نوکیا

کمپانی نوکیا توسط کدام کمپانی خریداری شد

پس از مشارکت با مایکروسافت و کشمکشهایی که برای تصاحب بازار داشت، خط تجاری تلفن همراه این شرکت توسط سرمایه گذار سابق در سال ۲۰۱۴ خریداری شد. پس از این فروش نوکیا شروع به تمرکز بیشتر در تجارت زیرساختارهای ارتباط از راه دور و اینترنتی کرد و شرکت آلکاتل لوسنت نیز تصاحب کرد. این شرکت همچنین وارد تکنولوژی واقعیت مجازی و سلامت دیجیتال شده است و مالک سازمان تحقیقاتی علمی Bell Labs است. برند نوکیا با مجوز شرکت HMD Global دوباره به بازار موبایل و گوشی های هوشمند برگشته است.شرکت نوکیا توسط کدام کمپانی خریداری شد

گوشی نوکیا ساخت فنلاند

این شرکت یکی از افتخارات ملی فنلاند محسوب میشود و یکی موفق ترین تولیدکننده های گوشی در سراسر دنیاست. سال ۲۰۰۰ را شاید بتوان سال اوج این شرکت تلقی کرد که به تنهایی ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور و ۲۱ درصد از کل صادرات و ۷۰ درصد سهم بازار بورس اوراق بهادار هلسینکی را شامل میشد.

نوکیا یک شرکت فناوری بین المللی فنلاندی است که در ۱۲ می ۱۸۶۵ در حوالی رودخانه نوکیا بنیان گذاری شد. جنگلها، رودخانه ها و دریاچه های فراوانی در ان حوالی وجود داشت، این مساله افتخار ملی فنلاند محسوب می شود . بنا براین تحت چنین شرایطی صنعت کاغذ روی کار آمد . فردریک ادستوم(Fredrik Idestam) مهندس فنلاندی یکی از تاجران این صنعت شد. متاسفانه او تجربه کافی در این زمینه تجاری نداشت. بنابراین این تکنولوژی را از آلمانی ها فرا گرفت . او از یک کارخانه تولید کاغذ در آلمان دیدن کرد . مالک ان کارخانه این صنعت را برای مدت چند سالی توسعه و آنرا به عنوان یک راز بزرگ پنهان کرده بود . اما آدستوم کارگران را متقاعد به نشان دادن کارخانه کرد. آنها یک نمایشگاه واقعی را به مهندس فنلاندی ارائه کردند. زمانی که صاحب کارخانه این مساله را مشاهده کرد عاجز شد و مهمانش را بیرون کرد اما این مساله اهمیت نداشت زیرا آدستوم آنچه را که می خواست دیده بود.

زمانیکه آدستوم به فنلاند برگشت کارخانه تولید کاغذ خودش را بنا کرد . بعد از گذشت چند سال در سال ۱۸۶۷ او اختراعش یعنی خمیر چوب را در نمایشگاه چوب پاریس عرضه کرد ویک مدال برنز جایزه گرفت . بعد از این مساله همه نوکیا را می شناختند . بنابراین آدستوم به تمامی محصولات برچسب نوکیا زد . وزمانی که بعد از چند سال این شرکت شروع به ارائه محصولات جدیدی کرد آدستوم هنوز همین برچسب را روی همه محصولات می زد .

شرکت نوکیا، گوشی نوکیا ساخت فنلاند

در سال۱۸۹۸ ادوارد پولون شرکت لاستیک‌سازی فنلاندی خود را بنا نهاد. این شرکت بعدها به اسم تجارت لاستیکی نوکیا تغییر نام داد. حوزه‌ی فعالیت این شرکت تمام وسایل پلاستیکی را شامل می‌شد؛ از چکمه‌ های پلاستیکی گرفته تا تایر خودرو. هنوز هم چکمه‌ها و پوتین‌های نوکیا تولید می‌شود اما نه در بخش ارتباطات.در سال ۱۹۱۲ ،  Arvid Wickström بخش ساخت کابل را به این شرکت اضافه کرد. همین مسئله بعدها پایه و اساسی برای کسب و کار کابل‌های الکترونیکی این شرکت گردید. سال ۱۹۷۹ نوکیا با همکاری و سرمایه‌گزاری مشترک سازنده‌ی فنلاندی تلویزیون، تلفن‌های رادیویی را ساخت و در سال ۱۹۸۱ نوکیا با مدیریت کایرامو استاندارد NMT گوشی همراه را ارائه کرد که در روسیه و اروپای شمالی بسیار مورد توجه واقع شد. در سال ۱۹۸۷ نوکیا تولید اولین گوشی NMT (Mobira City man) را آغاز نمود.

در زمان جنگ جهانی دوم نیز نوکیا با متحد آلمان، یعنی روسیه ارتباط نزدیکی است و پس از جنگ مجبور به پرداخت غرامت به اتحاد جماهیر شوروی تا سال ۱۹۵۲ شد. بخشی از این غرامت ها شامل کابل های برق تولید شده توسط کارخانه کابل سازی فنلاندی بود. این شرکت مجبور بود دو برابر کابلی را که قادر به تولیدش بود را فراهم کند.

یکی از اتفاقات مهم دیگری که در شرکت نوکیا اتفاق افتاد این بود که در سال ۱۹۷۷ کاری کایرامو (Kari Kairamo) به ریاست نوکیا برگزیده شد. کایرامو با تجربه غرامتی که این شرکت در دوران پس از جنگ جهانی تجربه کرده بود، محتاط تر عمل کر. او در همکاریش با آمریکا تجربه زیادی کسب کرده بود و بر خلاف پیشینیانش به اتحادیه شوروی تکیه نکرد بلکه کاملاً غربی بود. او مایل بود مسائل را در طی جلسات غیر رسمی به صورت کاملاً اتفاقی اداره کند و ارتباطات شخصی برایش بسیار حائز اهمیت بودند . اودر مقایسه با پیشینیان اش در میان جمع مهربانتر بود. در طی دوره او بر روی تولید نیرو والکترونیک تاکید بیشتری می شد.شرکت نوکیا، در سال ۱۹۸۷ نوکیا تولید اولین گوشی( NMT Mobira City man ) را آغاز نمود.

همین موضوع سبب شد که نوکیا تلاش بیشتری برای بین المللی کردن برند خود کرد و در دوره ریاست این فرد چند محصول بزرگ دیگر همانند تلویزیون و کامپیوتر نیز به لیست محصولات نوکیا اضافه شد که خود می توانست بازار این کشور را وسعت بخشد.

در ادامه ویدیویی در این خصوص مشاهده خواهید کرد :

ارزش برند نوکیا

بر طبق گفته وبلاگ شرکت نوکیا ، ارزش این برند طی ۶ سال گذشته ارزش بیشتری پیدا کرده است. این برند فنلاندی گزارشی در خصوص ارزشمندترین برندهای شمال اروپا همانند ایکیا، H&M، لگو و … منتشر کرد و نوکیا مقام اول را در خصوص ارزشمندترین برندها کسب کرد. نوکیا  عنوان بهترین برند با بیشترین رشد را در میان برندهای دیگر در سال گذشته کسب کرده است. در واقع میزان فروش این برند خصوصا با  عرضه گوشی های هوشمند دارای اندروید، به افزایش ۷۰ درصدی در سال ۲۰۱۷ رسیده است. بر طبق یک گزارش، ارزش نام تجاری این برند و عملکرد آن در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سنجیده شده است.

در سال ۲۰۱۸، ارزش برند نوکیا از ۸.۴ میلیارد دلار شروع می شود. نمودار گرافیکی ای که در این گزارش منتشر شده است نشان میدهد که ارزش این برند در سال ۲۰۱۴، ۲ میلیارد دلار، و سال ۲۰۱۵، ۳ میلیارد دلار بوده ، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۷ به میزان ۴.۸ و در سال ۲۰۱۸ به عدد ۸.۴ میلیارد دلار رسیده است که نشان از دو برابر شده ارزش این برند در سال جاری دارد.

شرکت نوکیا، ارزش برند نوکیا

شاید فکر کنید که چه چیزی سبب افزایش ارزش نوکیا در این سالها شده است؟ یکی از این پاسخ ها قطعا اینترنت نسل پنجم یا ۵G و دیگری گوشی های هوشمند این شرکت است. به رسمیت شناختن نام تجاری یکی از دلایل قوی ای است که چرا نوکیا برای اولین بار توانسته خود را دربازار تلفن های همراه دوباره نشان دهد و دنیا نامش را به رسمیت شناخته و به موفقیت های بیشتری برسد. دقیقا مشابه با انچه اپل در مورد ساعتش انجام داد و توانست اپل واچ و هوم پاد را به دو تا از محصولات اصلی اپل تبدیل کند.

طبق یک گزارش دیگر نیز نوکیا در سال ۲۰۱۷ در لیست ارزش برندها از مقام ۳۳۵ ام به ۱۸۸ ام می رسد. این شرکت در سال ۲۰۱۷، پیشرفت قابل توجهی را در رتبه بندی ۵۰۰ برند تجاری کسب کرد. در سال ۲۰۱۶ این شرکت رتبه ۳۳۵ را در فهرست نام های تجاری با ارزش ۴.۴ میلیارد یورو را در اختیار داشت. همین مسئله برای نوکیا کافی بود تا از فروش خود در فنلاند مطمئن شود و برنامه های بیشتری برای سال بعد خود بچیند. رسیدن به مقام ۱۵۰ هم یکی از موفقیت های این شرکت است که قطعا به افزایش ارزش نام تجاری نوکیا در لیست مالی برند کمک کرده است.

بر طبق گزارش این موسسه مالی، با ارزش ترین برندهای جهان عبارتند از اپل، امازون، گوگل، سامسونگ و فیسبوک . در این لیست نامهای دیگری چون دیزنی، ویزا، فراری و … نیز به چشم میخورد. این یکی از خبرهای بزرگ برای نوکیا بود که توانست سهام این شرکت را به میزان ۱۰ درصد در بورس نیویورک و بورس اوراق بهادار هلسینکی افزایش دهد.

شرکت HMD Global نیز در سال ۲۰۱۷ اعلام کر که حدود ۶۸ میلیون دستگاه را به فروش رسانده که دارای نام تجاری این شرکت در جلو و پشت این گوشی است. با افزایش میزان حمل و نقل و فروش و فرا رسیدن دوران ۵G، ارزش نام تجاری نوکیا افزایش بیشتری نیز می یابد. به خصوص برای علاقه مندانی که گجت های سلامت این شرکت را دوست دارند نیز خبرهای خوبی در راه است که می تواند بر ارزش این برند نیز تاثیرگذار باشد.شرکت نوکیا، شرکت HMD Global نیز در سال ۲۰۱۷ اعلام کر که حدود ۶۸ میلیون دستگاه را به فروش رسانده

دلیل محبوبیت نوکیا

شاید یکی از دلایل محبوبیت این برند را بتوان رهبر بازار بودن دانست. نوکیا در شرایطی گوشی همراه عرضه کرد که رقیبی برای این کار وجود نداشت و مردم از این اینکه میدیدند برای صحبت کردن با تلفن نیاز به کنار تلفن سیمی ایستادن ندارند و میتوانند ان را با خود به هر جایی ببرند هیجان زده بودند. نوکیا از اولین تلفن دیجیتال دستی خود با نام نوکیا ۱۰۱۱ رونمایی کرد. این رونمایی باعث شد تا مدیرعامل این شرکت تصمیم به تمرکز بر روی بخش موبایل بگیرد. در پی این تصمیم، تجارت‌های لاستیک، کابل و لوازم الکترونیکی مصرفی نوکیا فروخته شد.

یکی از گوشی های محبوب این برند نوکیا ۵۱۱۰ بود. این گوشی بیشتر برای افراد اهل کسب و کار و به اصطلاح بیزینس‌من‌ها عرضه شده بود و یکی از محبوب ترین ها در زمان خود محسوب می شد. همچنین این گوشی اولین محصول نوکیا بود که بازی فوق محبوب اسنیک را معرفی کرد. قابلیت تعویض قاب نیز از جمله ویژگی های خاص این گوشی بود. نوکیا ۳۳۱۰ نیز گوشی خوش دست و راحت با طراحی بشدت سخت و محکم و البته سنگین بود. ۳۳۱۰ را یکی از خاص ترین گوشی های نوکیا می توان به حساب آورد که هیچ گاه از یادها نخواهد رفت. محبوبیت بازی اسنیک نوکیا نیز با همین مدل گوشی شدت گرفت. با رونق گرفتن بازار گوشی های دوربین دار؛ نوکیا گوشی N90 را با هدف در دست گرفتن بازار گوشی ها با قابلیت دوربین فیلم برداری عرضه کرد. ان ۹۰ اولین گوشی بود که دوربین چرخشی ۲ مگاپیکسلی را وارد بازار کرد.

نوکیا N70این مدل نیز از مدل های محبوب در ایران و خاور میانه بود که ظاهر کلاسیک  آن سلیقه های مختلف را پوش می داد و فروش خوبی نیز داشت. از مشخصات آن می توان به دوربین ۲ مگاپیکسلی و ۲۲ مگابایت حافظه داخلی اشاره کرد. برند نوکیا هنوز هم در ذهن مصرف کنندگان ارزش بالایی دارد، اما در نهایت قیمت و تمایز های سخت افزاری است که این روزها به شرکت ها کمک می کند تا ایستادگی کنند. یکی از مهم ترین و منحصر به فرد ترین بخش هایی که بر فروش نوکیا در گذشته تاثیر زیادی داشت، سخت افزار برجسته دوربین دستگاه های این شرکت بود و اکنون به نظر می رسد این شرکت بسیار هوشمندانه و عاقلانه همچنان در این جبهه (به خصوص با همکاری زایس) تمرکز کرده است. شاید این موضوع راهی اصلی و حتی تنها راه برای کنار گذاشتن رقبا باشد. نوکیا، با همکاری زایس، قبلا این کار را انجام داده است. برای مثال با وجود وضعیت سوال برانگیز اکوسیستم ویندوز فون، لومیا ۱۰۲۰ با تکنولوژی PureView خود، بسیاری از مصرف کننده ها را وسوسه کرد که به کیفیت دوربین توجه ویژه ای کنند. حتی قبل از سیستم عامل های فعلی گوشی های هوشمند، نوکیا PureView 808 با سیستم عامل سیمبین، جایگاه دوربین گوشی های موبایل را کاملا تکان داد.شرکت نوکیا، دلیل محبوبیت نوکیا

از دیگر دلایل محبوبیت این برند می توان به این اشاره کرد که نوکیا نام تجاری خود را در ذهن مشتریان برجسته ساخت. نوکیا در اوایل ساخت فرایند گوشی های خود متوجه نیاز مشتری شده بود و میدانست که بازی های موبایلی می تواند کاربران زیادی را جذب خود کند. بنابراین بازیهایی را برای قشر دوستدار گیم در گوشی های خود گنجاند. همچنین نوکیا دارای سیستم عامل متفاوتی بود. نوکیا از سیمبین استفاده میکرد که یک سیستم عامل متفاوت در دنیای گوشی های جاوا و … محسوب میشد. این سیستم در واقع از حافظه یا پردازنده کم سرعت استفاده میکرد اما در عوض قدرت باطری بالایی داشت.

یکی دیگر از این دلایل نیز این بود که این گوشی ها حس متفاوتی در هنگام استفاده به افراد می دادند. اپل نیز همین کار را اجرای سیستم عامل مختص خود برای گوشی های هوشمندش به انجام رسانده و سعی دارد با کمک سیستم آی او اس حس متفاوتی به برند خود دهد. نوکیا نیز با سیستم عامل سیمبین و طراحی صنعتی خاص خود تمایزی را ایجاد کرده بود. بسیاری از گوشی ها سنگین بودند ، اما وزن یک معیار پویا و قدرتمند بود. مردم با در دست گرفتن گوشیهای نوکیا، حس خوبی داشتند. این گوشی به راحتی خراشیده نمیشد و جنسی همانند تانک و استحکام آن داشت!

اگر سری به فروم های گوشی در سایتهای معتبر بزنید خواهید که بسیاری از مردم هنوز هم در مورد استحکام این گوشی ها و تجربه هایی که با انها داشته اند صحبت می کنند. این اولین باری که برندی پا به میدان رقابت گذاشت که کاملا با دیگر شرکت های الکترونیک پیش از این متفاوت بود. نمودار وفاداری این برند نیز نشان می دهد که در تمام این سالها نوکیا با وجود فراز و نشیب هایی که داشته ، توانسته با تولید گوشی های هوشمند به عرصه رقابت برگردد.

مدیران ارشد شرکت نوکیا

فردریک ادستومشرکت نوکیا، فردریک ادستوم

فردریک ( زاده ۲۸ اکتبر ۱۸۳۸ – درگذشته ۸ آوریل ۱۹۱۶) بنیان گذار، کارآفرین، بازرگان و مهندس معدن فنلاندی بود، که در سال ۱۸۶۵ شرکت نوکیا را تاسیس نمود. ادستوم نوکیا را در قالب یک کارخانه تولید کاغذ راه ‌اندازی کرد. او در ماه می سال ۱۸۶۵، مجوز تاسیس یک کارخانه چوب و کاغذ سازی در تامپر فنلاند را بدست اورد. این کارخانه در سال ۱۸۶۶ آغاز به کار کرد. در سال ۱۸۷۱، ادیستوم و لئو نوکیا را تاسیس کردند و عملیات شرکت را به شهر نوکیا در فنلاند منتقل کردند. او پس از سالها خدمات در این شرکت، در نهایت در سال ۱۹۱۶ درگذشت و در گورستان هتانیمی در هلسینکی دفن شد.

لئو میشلنشرکت نوکیا، لئو میشلن

لئو میشلن کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی فنلاندی بود، که در سال ۱۸۶۵ با مشارکت فردریک ادستام شرکت نوکیا را تاسیس نمود. وی همچنین بنیانگذار شرکت نوکیان تایرز نیز بود. او یکی از مدافعین پیشرو در استقلال قلمرو گرند داچی فنلاند و حقوق زنان و اقلیتها بود. او همچنین حزب لیبرال فنلاند را تاسیس کرد و یکی از بنیانگذاران بانک اتحادیه فنلاند و رئیس شورای شهر هلسینکی نیز بود. نوکیا توسط او و همکلاسی دوران قدیمی اش فردریک تاسیس شد.

ادوارد پولون

پولون، مدیر اجرایی و رهبر سیاسی فنلاند نیز یکی دیگر از مدیران شرکت نوکیا بود. او بنیانگذار کارخانه لاستیک سازی فنلاندی و مدیر هیئت مدیره و رئیس اصلی آن بود. در واقع تحت مدیریت او کارخانه لاستیک سازی پا به عرضه وجود نهاد . او سپس یک کارخانه چوب بری و کابل سازی را تاسیس کرد که در نهایت تبدیل به شرکت نوکیا شد و وارد عرضه الکترونیک شد. او در سال ۱۸۸۷ مدرک خود را از دانشگاه دریافت کرد و به عنوان وکیل در هلسینکی نیز مشغول به کار شد.

یورما اولیلاشرکت نوکیا، یورما اولیلا

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نوکیا ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۶ بود.. اولیلا متولد ۱۹۵۰ در فنلاند شخصیت استثنایی است که شرکت توانست تحت هدایت او مقام اول را در فناوری و بازار تلفن همراه جهان در سال ۱۹۹۸ کسب کند و پایدار نگه دارد. او نوکیا را از سازنده کاغذ و چکمه های لاستیکی به بزرگترین تولیدکننده تلفن همراه درجهان تبدیل کرد. او در سه رشته مدرک دکترا دارد: علوم سیاسی، اقتصاد، فناوریهای علمی، ضمن آنکه شیفته ادبیات نیز هست. او در سال ۱۹۸۵ از شعبه CITIGROUP در فنلاند که بزرگترین بانک جهانی آمریکایی محسوب می شود به عنوان مدیرعملیات بین المللی به نوکیا پیوست. یک سال بعد او نایب رئیس بخش تلفن همراه و عضو هیئت مدیره شد. از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ به عنوان مدیراجرایی شرکت و از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره نوکیا مشغول به کار بود. مشخصه ویژه سهم و کار او قطع حرکت سنتی نوکیا در کسب و کار و تمرکز شدید بر ارتباطات راه دور بود. به دلیل تحصیلات چندگانه، سبک مدیریتی او سیستمی و پایدار بوده است. اولیلا توانست بین فرهنگ رهبری مبتنی بر ارزش و مدیریت کارکنان مبتنی بر واقعیت موازنه برقرار کند.

راجیف سوریشرکت نوکیا، راجیف سوری

راجیف سوری، کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی هندی-سنگاپوری است، که در حال حاضر به ‌عنوان مدیر عامل اجرایی شرکت نوکیا فعالیت می‌نماید. وی پیش از این در فاصله سال ‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ مدیرعاملی شرکت نوکیا سولوشنز اند نتورکس را بر عهده داشت. سوری در ۱۰ اکتبر ۱۹۶۷ متولد شد. او شهروند سنگاپوری است و در اسپو، فنلاند مستقر است. راجیو سوری دارای مدرک لیسانس مهندسی (الکترونیک و ارتباطات) از موسسه فناوری مانپیال است. راجیف در بیش از ۲۰ سال تجربه بین المللی، نقش خود را در استراتژی و M & A، بازاریابی محصول، فروش، مدیریت رهبری بزرگ، رهبری واحد منطقه ای و تجاری ایفا کرده است و در خاورمیانه، آسیا، آفریقا و اروپا زندگی می کند. او قبل از پیوستن به نوکیا در سال ۱۹۹۵ برای شرکت های چند ملیتی همانند مایکروسافت موبایل در هند و نیجریه کار کرد. سوری پس از سیمبین برزفورد ویله به عنوان مدیر عامل شرکت NSN در اکتبر ۲۰۰۹ پس از پیوستن شبکه های نوکیا و شبکه زیمنس پیوست. او یک متخصص گردشگری در محافل تکنولوژی جهانی است. او در ۲۹ آوریل ۲۰۱۴، به عنوان مدیر عامل شرکت نوکیا منصوب شد. سوری یکی از معدود مدیرانی است که بدون داشتن هیچ گونه مدرک MBA به مدارج بالایی دست یافته است.

ریستو کالوی سیلاسماشرکت نوکیا، ریستو کالوی سیلاسما

او متولد ۱۷ آوریل ۱۹۶۶ در فنلاند، رئیس، بنیانگذار و مدیر عامل پیشین شرکت F-Secure (با نام پیشین Data Fellows)، یک شرکت نرم افزاری امنیتی ضد ویروس و کامپیوتر است که در هلسینکی فنلاند مستقر است. او همچنین بزرگترین سهامدار F-Secure است که سهام او حدود ۴۰ درصد از این شرکت را تشکیل می دهد. او اکنون عضو هیئت مدیره نوکیا از سال ۲۰۰۸ و رئیس این شرکت از سال ۲۰۱۲ است. او همچنین مدیر عامل موقت نوکیا از ۳ سپتامبر ۲۰۱۳ تا ۲۹ آوریل ۲۰۱۴ بوده است.

او در اواسط سال ۲۰۱۲ که به عنوان رئیس نوکیا منصوب شد، با تحولات خود این شرکت را در رده یکی از موفق ترین شرکت ها قرار داده است. از طریق سه معاملات که او مذاکره کرد – خرید مالکیت کامل NSN، فروش بخش گوشی مایکروسافت و اخیرا مالکیت  Alcatel-Lucent – را کسب کرده است و نوکیا را از یک شرکت ورشکسته به یک رهبر جهانی تکنولوژی پیشرفته تبدیل شده است. مدیریت او در ارزش شرکت نوکیا نیز متبلور شده است که تقریبا در دو سال گذشته پنج برابر شده است. ارزش شرکت در زمان رهبری او از سال ۲۰۱۵ به بیش از ۲۰ میلیارد یورو رسیده است.

تحول نوکیا در این زمینه مربوط به تغییراتی بود که سیلاسما خصوصا در انتخاب هیئت مدیره خود انتخاب کرد. از هئیت مدیره قبلی تنها تیمو ایهاموتیلا باقی مانده بود، اما سیلاسما اعتقاد داشت که برای تغییر نوکیا حتی اتم کوچکترین اجزای شرکت باید تغییر کنند تا این شرکت ۱۵۰ ساله دوباره سرپا شود. او به عنوان ناجی و فرشته کسب و کار نوکیا نیز شناخته می شود و در چندین استارتاپ تکنولوژی دیگر همانند Wolt، Enevo، Frosmo و … نیز هیئت مدیره است. او در مصاحبه ای اعلام کرده بود که با ارزش ها انگیزش می یابد، نه بیشتر شدن نرخ بازگشت سرمایه.

استفان الوپشرکت نوکیا، استفان الوپ

استفان الوپ را باید به عنوان اولین مدیر غیر فنلاندی نوکیا شناخت. الوپ کانادیی که متولد دسامبر ۱۹۶۳ است، به دلیل مدیریت شرکت تلکام استرالیایی Telstra شناخته می شود. او اخیرا به عنوان معاون اجرایی بخش کسب و کار دستگاه های مایکروسافت از ۱۷ ژوئن ۲۰۱۵ مشغول به کار بوده است. در گذشته او به عنوان اولین مدیر عامل غیر فنلاندی نیز مشغول به کار بوده و بعدها به عنوان معاون اجرایی دستگاه ها و خدمات و مدیر بخش کسب وکار مایکروسافت استخدام شد.

او در سپتامبر ۲۰۱۰ ، به عنوان مدیرعامل نوکیا منصوب شد. در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ نوکیا اعلام کرد که قرارداد این شرکت با الوپ ۶ میلیون دلار بوده است. او در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ که مدیریت نوکیا را بر عهده داشت طرحهای مختلفی برای ورود به بازار گوشی های هوشمند نوشت و همکاری ای را با مایکروسافت و ویندوزفون شروع کرد. او برای برخی از تصمیماتش مورد انتقاد قرار گرفت و باعث شد که این شرکت با خسارات مالی زیادی روبرو شود. در طول دوران مدیریت او قیمت سهام نوکیا ۶۲ درصد کاهش یافت و سهم بازار آن به نصف و سهم بازار گوشی های هوشمند آن از ۳۳% به ۳ درصد رسید و شرکت از خسارات ۴.۹ میلیارد یورویی رنج می برد. او حتی با وجود ارائه طرح هایی چون burning Platform نیز نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. در سال ۲۰۱۱ الوپ اعلام کرد که حدود ۱۱ هزار کارمند باید به عنوان بخشی از برنامه بازسازی کسب و کار نوکیا کنار گذاشته شوند و در سال ۲۰۱۲ نیز اعلام کرد که ده هزار کارمند این شرکت به دلیل کاهش بودجه باید اخراج شوند. تمام این تصمیمات در نهایت گریبان خودش را گرفت و از شرکت کناره گیری کرد و سال ۲۰۱۶ وارد شرکت Telstra که بزرگترین شرکت ارتباطی استرالیاست شد.

منابع انسانی شرکت نوکیا

نوکیا در سال ۲۰۱۷ دارای ۱۰۲ هزار کارمند در سراسر دنیا بوده است. این شرکت برای مدیریت منابع انسانی خود برنامه های زیادی دارد. نوکیا برای حفظ محیط موفق، سالم و کارا و اثرگذار با کارمندان خود برای رسیدن به هدف اصلی خود همکاری می کند. انگیزه، تشویق و حفظ رضایت کارکنان و رفاه در کار برای نوکیا بسیار ضروری است. به عنوان یک تولید کننده کالا ، نوکیا با کارمندان خود در تیم های رسمی و غیر رسمی همکاری می کند تا ایده های جدید بتوانند در تمام محیط شرکت به راحتی مبادله شوند.

نوکیا برای تشویق کارمندان خود سیستم های مختلف منابع انسانی شامل سیستم پرداخت، آموزش و توسعه کارمندان و مزایای محدود را به کار گرفته است. پاداش جبران خدمت کارمندان نه تنها برای حفظ یک محیط کار سالم ضروری است، بلکه هدف نوکیا نیز برآوردن ساختار توانمندی کارمندان است. نوکیا کارکنان خود را برای عملکرد خوب، توسعه شایستگی و موفقیت شرکت پاداش می دهد و عملکرد و سهم بیشتری را با پاداش های بالاتر برای آنها به ارمغان می آورد. هر کارمند با توجه به موقعیت خود در شرکت یک وام پایه سالانه دریافت می کند. نوکیا در برنامه ای به نام Connecting people Bonus Programe پاداش هایی را همراه با دستمزد پایه سالانه به کارمندان می دهد. همچنین انگیزه های کوتاه مدتی نیز برای هر یک از اعضای تیم به صورت پروژه ای وجود دارد. همچنین کارمندان این شرکت می توانند سهام نوکیا را نیز بخرند. برای اطمینان از یک محیط کاری سالم، نوکیا همچنین مزایای سلامت و حقوق بازنشستگی نیز به کارمندان خود ارائه می دهد که سبب رشد حرفه ای و شخصی کارمندان نوکیا برای برآوردن توانمندی خود می شود.منابع انسانی شرکت نوکیا

بیشتر بخوانید: نوکیا یا هوآوی؛ از کدام برند، گوشی میان رده بخریم؟

نوکیا تلاش می کند تا این کار را با تشویق کارمندان به منظور توسعه توانایی های خود و به روز کردن تکنولوژی برای حداکثر عملکرد انجام دهد. یک برنامه توسعه شخصی توسط کارکنان ایجاد شده و انها نیز تشویق می شوند تا از انواع راهکارها و روش های یادگیری در دسترس استفاده کنند. همچنین یادگیری در محل کار بسیار مورد توجه واقع شده است تا امکانات بالقوه را به حداکثر برساند. کارمندان با تجربه با مهارت بالا و با تجربه از نوکیا از کارمندان دیگر با دانش و تجربه خود پشتیبانی می کنند.

در زمینه منابع انسانی، شرکت نوکیا توجه به ارزشهای سازمانی، بازبودن فضای کار، توسعه شغلی، مدیریت عملکرد، تنوع و موازنه بین کار و زندگی را عوامل بسیار مهم در جذب، نگهداری و انگیزش کارکنان می داند. نوکیا درعملکرد و رضایت شغلی وکیفیت زندگی کارکنان به موازنه بین محتوای کار وعلائق و نیازهای کارکنان می اندیشد.

این فرصت برای تمام کارمندان این شرکت وجود دارد تا ایده ها و اهداف خود را با نوآوران و رهبران صنعت به اشتراک بگذارند. همچنین یک شبکه جهانی از مراکز اموزشی وجود دارد که کارمندان برای فعالیت های آموزشی برای دسترسی به استانداردهای مناسب آموزش و توسعه دسترسی دارند. نوکیا آموزش های مدیریتی فراهم می کند که بر توسعه مدیران در مدیریت و مهارت های رهبری متمرکز است. این برنامه ها برای مدیران جدید و همچنین برای مدیران ارشد جهت افزایش تجربه خود در مدیریت است. راه دیگر نوکیا، برنامه های توسعه شخصی در بازار کار داخلی است. این به کارمندان اجازه می دهد تا از طریق تغییر موقعیت خود در شرکت نسبت به بهبود صلاحیت های خود تشویق شوند. فرصت های شغلی جدید داخلی از طریق اینترانت به گوش بقیه کارمندان می رسد و نوکیا فرصتی را برای کارمندان خود برای مدیریت حرفه ای خود ارائه می دهند.شرکت نوکیا،نوکیا درعملکرد و رضایت شغلی وکیفیت زندگی کارکنان به موازنه بین محتوای کار وعلائق و نیازهای کارکنان می اندیشد

ولیلا مدیرعامل شرکت در زمینه اثرات مثبت و موثر تنوع نیروی انسانی در شرکت می گوید: ما به سمت دنیای متحرک  می رویم که در آن انسانها درهر جا و هر زمان توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات نامحدود را خواهند داشت. این بدان معناست که بازار ما  تمام دنیا است، بنابراین تنوع نیروی انسانی، عرصه مهمی از کسب وکار ماست. بهترین افراد را می توان از ملیتهای متنوع و زمینه های فرهنگی متفاوت برگزید. ما باید تنوع بازار را در سازمان خود متجلی و منعکس کنیم تا مطمئن شویم که نیازهای همه مشتریانمان را درک می کنیم. برای موفقیت در بازار متنوع، خلاقیت عامل کلیدی است. تیم های متنوع خلاق تر هستند و راه حلهای بهتری برای مسائل پیدا می کنند تا تیم های یکدست وهمگن. شرکت نوکیا نشستی سالانه به صورت جهانی برای کارکنان خود ترتیب می دهد که به عنوان «به شما گوش فرامی دهیم» (LISTENING TO YOU) معروف است و شرکت از این راه بازخورد خوبی از کارکنان به دست می آورد. همچنین سیستم «از منابع انسانی بپرسید» (ASK HR) در شرکت برقرار است که پرسشهای مکتوب کارکنان درزمینه منابع انسانی، همواره پاسخ داده می شود.

برنامه های کارایی عملکرد کارمندان این شرکت نیز در نوع خود بی نظیر است. آنها دارای یک سیستم عملکرد به نام سرمایه گذاری  روی مردم یا Investing in People هستند که به طور دقیق به روند استراتژیک شرکت و برنامه ریزی کمک می کند و شامل بحث های رسمی دوسالانه میان کارمندان و مدیران می شود. در این رویدادها کارمندان تشویق می شوند که فعال باشند. به این ترتیب کارمندان همیشه آنچه که انتظار دارند را درک میکنند که چگونه دستاوردهای فردی از استراتژی های نوکیا پشتیبانی می کنند و چگونه به این تلاش پاداش تعلق گرفته می شود. نوکیا میان زندگی شخصی و حرفه ای کارمند خود به درستی تعادل برقرار می کند وبرنامه و دستورالعمل هایی را برای پشتیبانی از امکانات کارمندان برای حفظ تعادل کار و زندگی با توجه به نیازها تامین می کند. این راه حل های تعادل کاری و زندگی می تواند بر اساس کشور بر اساس نیازهای محلی، قانونی، وضعیت بازار کار و شیوه های رایج تغییر می کند. یکی از خدماتی که نوکیا برای کارمندان خود فراهم می کند Teleworking و mobile Working است.شرکت نوکیا

اهداف سازمانی برند نوکیا

اهداف شرکت نوکیا متمرکز بر سه فعالیت عمده برای گسترش ارتباطات راه دور است. این اهداف عبارتند از:

۱ – گسترش شبکه تلفن همراه و شبکه ارتباطی ( اخیرا نوکیا در این زمینه گام هایی برداشته است و به دلیل اینکه پیشگام در فناوری ۵G است، حتی به کمک دیگر شرکتها همانند تی موبایل برای گسترش این شبکه آمده است.)

۲ – حوزه چند رسانه ای (شامل تصویر، موسیقی، بازی)

۳ – تحرک گسترده در حوزه شرکتها: شبکه ها. شرکت نوکیا در سال ۱۹۹۳، «راه نوکیا» (THE NOKIA WAY) را به عنوان بیانیه استراتژی و ارزشهای خود ارائه کرد. این بیانیه هر سال بازنگری می شود. پایه های این استراتژی عبارت است از مسئولیت اقتصادی، مسئولیت زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی.

اما ماموریت این شرکت چه بود؟ شرکت نوکیا در سال ۱۹۹۳ شعار ارتباط انسانها با یکدیگر یا ( CONNECTING People) را برگزید. این شعار بیانگر سهم نوکیا برای خلق ارتباطات بدون سیم بین مردم است. نوکیا امیدوار است با ارتباط دادن افراد به یکدیگر، نیاز اساسی انسان برای برقراری ارتباطات اجتماعی را پاسخ دهد و بین مردم و اطلاعات موردنیاز آنها پلی برقرار سازد. یورما اولیلا مدیرعامل شرکت می گوید: «مأموریت ما مرتبط کردن انسانها با یکدیگر است. این بیش از یک عبارت تبلیغاتی است. این نشان می دهد ما چه می کنیم و چه نفعی به مشتریانمان می رسانیم. که هستیم و چه چیزی ارائه می دهیم. این قطب نمای ماست. ما از آن به عنوان موتور محرک کسب وکار خود درجهت ارائه ارزش به مشتریانمان استفاده می کنیم».اهداف سازمانی شرکت نوکیا

محصولات نوکیا

گوشیهای نوکیا یکی از محبوب ترین گوشیها در تمام دنیا هستند . نوکیا تنها در ایالت متحده بعد از موتورولا دومین جایگاه را به خود اختصاص داد . اما این مساله اهمیت چندانی ندارد زیرا نوکیا امروزه ۳۸% از بازار جهانی گوشی تلفن همراه را در اختیار دارد.

تولیدات نوکیا تنها به گوشیهای همراه ختم نمی شوند : اکثر محصولاتش به همراه یکسری وسایل اضافی می با شند . نوکیا اولین شرکتی بود که چنین قطعات طراحی شده را به عنوان قابهای قابل تعویض ارائه می کرد تولید کنندگان دیگر بعد از نوکیا اقدام به این کار کردند .

همچنین این شرکت دارای نوع آوری ها ی دیگری نیز می باشد برای مثال آخرین نوع آوری آن ۵۱۴۰ اولین گوشی GSM با قابلیت صحبت کردن تنها با یک حرکت است .بنابراین حقیقتاً نوکیا در راس ارتباطات تلفنی قرار داشت و حضور آن در بازار همچنان پررنگتر می شد. همچنین این برند دارای محصولاتی همانند دوربین های واقعیت مجازی، تبلت، محصولات سلامت و … است که در زیر به تفصیل بیان می شود.

  • تبلت نوکیا به نام Nokia N1
  • دوربین واقعیت مجازی نوکیا به نام Nokia OZO
  • محصولات سلامت همانند Nokia Steel، Nokia Steel HR ، Nokia Body/Body+/Body Cardio ، Nokia Go ، Nokia Sleep ،  Nokia BPM/BPM+ ، Nokia Thermo ، Nokia Home
  • محصولات شبکه نوکیا که بر روی داده های بین المللی تمرکز دارد، شامل Nokia Flexi، Nokia AirFrame و Nokia Reefshark .
  • محصولات کمپانی HMD Global ( این شرکت یکی از شرکتهای فرعی برند نوکیاست که قراردادی را با نوکیا برای استفاده از این برند در تامین گوشی های خود بسته است. این محصولات عبارتند از نوکیا ۸ سیروکو، نوکیا ۸، نوکیا ۷ پلاس، نوکیا ۷، نوکیا ۶، نوکیا ۵ ، نوکیا ۳، نوکیا ۲ و نوکیا۱ . گوشی جدید این شرکت نیز عبارتند از نوکیا ۸۱۱۰، نوکیا ۱۵۰، نوکیا ۳۳۱۰، نوکیا۱۰۵، نوکیا۱۳۰.
  • گوشی های نسل اول اینترنت ۱G (1982-1990).
  • گوشی های نسل دوم اینترنت ۲G (1992 – ۱۹۹۹)
  • گوشی های سری ۱۰۰۰ .(۱۹۹۶-۲۰۱۰) این گوشی ها یکی از تاثیرگذارترین گوشی های شرکت نوکیا است که مشتریان کشورهای در حال توسعه را هدف قرار داده است و مشتریان برای مصارفی چون برقراری تماس و ارسال پیامک از ان استفاده می کردند.محصولات شرکت نوکیا
  • گوشی های سری ۲۰۰۰ ( سال ۱۹۹۴ – ۲۰۱۰). این گوشی ها دارای ویژگی های پیشرفته تری نسبت به سری ۱۰۰ بودند و دارای مزیتهایی چون جی پی اس، بلوتوث و دوربین و … هستند.
  • گوشی های سری ۳۰۰۰ (۱۹۹۷–۲۰۰۹, ۲۰۱۷). این گوشیهای میان رده بازار جوان را هدف قرار گرفته است و ترکیبی از سری تجاری ۶۰۰۰ و سری زنانه ۷۰۰۰ است.
  • گوشی های سری ۴۰۰۰ تا ۹۰۰۰
  • گوشی های سری C – سری C نوکیا بیشتر بر روی ویژگی های شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری متمرکز شده است و از سیستم عامل سیمبین پشتیبانی می کرد.
  • گوشی های سری E . این گوشی ها بااهداف تجاری ساخته شده بودند.
  • گوشی های سری N . دارای ویژگی های چون اتصالات اینترنت و مالتی مدیاست.
  • گوشی های سری X . دارای مخاطب جوان با تمرکز بر موسیقی و سرگرمی است.
  • گوشی های سری آشا و سری لومیا

در ادامه ویدیویی در این خصوص مشاهده خواهید کرد :

خدمات نوکیا

خدمات نوکیا شامل خدمات مشتریان ، اپلیکیشن های تصویرسازی، اپلیکیشن های مسیریابی، نرم افزارها و برنامه های دسکتاپی همانند Nokia Software Recovery Tool و … ، سرویس های گردآوری داده، ابزارهای توسعه دهنده، وبسایت، ویدئو گیم، امنیت، و از دیگر محصولات این شرکت مودم های ADSL، محصولات GPS، محصولات WLAN، تلویزیون های دیجیتال، محصولات ارتباطی ارتش، کابل تلفن، مینی کامپیوتر، کامپیوترهای شخصی، مینی لپ تاپ، صفحه نمایش کامپیوتر ، خازن، ماشین آلات الکتریکی و … است.

سهم بازار برند نوکیا

میزان فروش گوشی های هوشمند نوکیا در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ به ۴٫۵ میلیون واحد رسیده است که در مقایسه با رقم ۴ میلیونی سه ماهه اول ۲۰۱۸ رشد خوبی داشته است. به طور کلی سهم بازار گوشی های برند نوکیا در سال ۲۰۱۸ بهبود یافته است. بر اساس گزارش های منتشر شده از فروش گوشی های هوشمند در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ نوکیا بعد از مدت ها توانست در جمع برترین گوشی های موبایل قرار گیرد. در این رده بندی نوکیا توانست در کنار برند لنوو نهمین برند پرفروش گوشی های هوشمند در سراسر جهان خواهد شد. حجم فروش ان به میزان ۴ میلیون دستگاه در سال جاری رسیده است. در سه ماهه چهارم ۲۰۱۷ گوشی های هوشمند نوکیا ۱ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته اند. با کمی محاسبه می توان دریافت که این سهم بازار، تقریبا به معنای فروش ۴٫۱۵ میلیون گوشی هوشمند در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ است. در واقع این موفقیت خوبی برای نوکیا محسوب می شود و توانسته در سال اول رشد مداومی را در این بازار تجربه کند. سال ۲۰۱۷، اولین سال بازگشت نوکیا به دنیای گوشی های موبایل بود.سهم بازار برند نوکیا

برند نوکیا به کدام شرکت واگذار شد

اچ ام دی گلوبال به عنوان شرکتی که مجوز برند نوکیا و پتنت های این شرکت را در اختیار گرفته و همچنین شامل بسیاری از کارمندان سابق نوکیا می شود، در این سال اولین گوشی هوشمند اندرویدی نوکیا را با بازار عرضه کرد. نوکیا طی ۲۰ سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کرده است و بزرگترین صادرکننده گوشی به چین محسوب می شود. چین دارای بزرگترین بازار تلفن همراه درجهان است. درحال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون نفر مشترک دارد. پیش بینی آن است که تا سال ۲۰۱۰ این رقم به ۶۵۰ میلیون نفر برسد.

دستاوردها و شکستهای نوکیا

دستاوردها:

  • یکی از دستاوردهایی که نوکیا طی این سالها داشت، اولین تماس GSM جهان در سال ۱۹۹۱ در هلسینکی بود که توسط شبکه‌ای که نوکیا آن‌ را تامین کرده بود انجام شد. این تماس توسط نخست ‌وزیر وقت فنلاند، آقای Harri Holkeri  به‌کمک یک گوشی نوکیا ایجاد شده بود.
  • وسیله تحلیل‌گر پالس، طراحی شده در سال ۱۹۶۲، اولین وسیله الکترونیکی ساخته شده توسط نوکیا بود.
  • نوکیا در سال ۱۹۸۱ از اولین شبکه ارتباطی و رومینگ بین‌المللی رونمایی کرد.
  • نوکیا از اولین تلفن مخصوص ماشین در سال ۱۹۸۲ رونمایی کرد. در همین سال نوکیا از اولین سوئیچ دیجیتال تلفن با نام Nokia DX 200 رونمایی به عمل آورد.
  • در سال ۱۹۸۴ نوکیا اولین گوشی تلفن دستی خودرو با نام Mobira Talkman را روانه بازار کرد. قیمت امروزی این دستگاه در آن زمان، چیزی در حدود ۴۵۶۰ یورو بود.
  • نوکیا به عنوان تولیدکننده تکنولوژی مخابراتی رادیویی موبایل ارتش نیز شناخته می‌ شد و در بحران شدید اقتصادی اوایل دهه ۱۹۹۰ قسمت ارتباطات راه دور و تلفن‌ همراه عامل پیروزی شرکت نوکیا بود. در می ‌۱۹۹۲ شرکت تصمیم به سرمایه‌گذاری عمده در ارتباطات تلفنی گرفت.دستاوردها و شکستهای شرکت نوکیا
  • نوکیا از اولین تلفن دیجیتال دستی خود با نام نوکیا ۱۰۱۱ در سال ۱۹۹۲ رونمایی کرد.
  • سال ۱۹۹۸ سال موفقیت نوکیا بود و توانست بیشترین سهم فروش تلفنهای همراه را از آن خود کند.
  • گردش مالی و حجم معاملات نوکیا در سالهای ۹۸ تا ۲۰۰۱ با ۵ برابر افزایش همراه شد. در واقع حجم معاملات این شرکت از ۶٫۵ میلیارد یورو به ۳۱ میلیارد یورو افزایش یافت.
  • اولین تلفن لمسی نوکیا ۷۷۱۰ بود که در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد.
  • در ماه می سال ۲۰۰۷، تلفن همراه ۱۱۰۰ نوکیا، لقب پرفروش‌ترین گوشی تلفن در تمام دوران را کسب کرد و در همان سال نیز به عنوان پرفروش‌ترین محصول الکترونیکی از سمت مصرف‌کنندگان معرفی شد.
  • نوکیا در سال ۲۰۰۶ ، در لیست مجله فورچون به عنوان قابل تحسین ترین شرکت ها در رده بیستم ایستاد. در حالی که مقام اول در زمینه شبکه های ارتباطی را کسب کرده بود و چهارمین رده را در شرکت های غیر آمریکایی.
  • درحال حاضر نوکیا یکی از بزرگترین تولید کننده دوربین های دیجیتال نیز به شمار می‌رود، زیرا با توجه به دوربین های ویژه موبایل توانسته است گوی سبقت را از تولید کنندگان قدیمی دوربین ها برباید.

شکستها:

  • نوکیا در دورانی که اندروید در حال اوج گیری بود از استفاده از اندروید سر باز زد و بسیار دیر در سال ۲۰۱۱ (زمانی که رقبای اندرویدی بازار را از کف نوکیا ربوده بودند) اقدام به استفاده از سیستم عامل ویندوزفون کرد. اشتباهی که نوکیا را برای همیشه به قعر دره فرستاد.
  • شکست نوکیا از زمانی آغاز شد که در اوج قدرت قرار گرفت و تصور کرد که بازار تا همیشه در اختیارش خواهد ماند. اما در سال های اخیر و با وقوع جهانی سازی و ورود رقبای جهانی به همه بازارها، بازار بسیار متغیر و بی ثبات شده است.شکستهای شرکت نوکیا
  • برای اولین‌بار سهم بازار نوکیا در سال ۲۰۰۴ با کاهش روبرو شد. اگرچه در این سال باز هم شاهد رهبری این شرکت در بازار تلفن ‌های همراه بودیم اما سهم ۴۰ درصدی این شرکت در سال‌های گذشته به ۳۵ درصد رسیده بود.
  • نوکیا برای حل معضل اقتصادی پیش‌ آمده برای بخش موبایلش، در سال ۲۰۰۹ تصمیم به حذف ۱۷۰۰ شغل گرفت.
  • در نهایت پس از مدت‌ها شایعات، نوکیا در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۵٫۴۴ میلیارد یورو توسط مایکروسافت خریداری شد و بالاخره پس از مدت ۱۸ ماه، سوددهی به این شرکت بازگشت.

در ادامه ویدیویی در این خصوص مشاهده خواهید کرد :

نقاط ضعف و قوت برند نوکیا

ضعف ها:

  • در سال ۲۰۰۸ که سیستم عامل اندروید معرفی شد و به سرعت جای خود را در میان تولید کنندگان آسیایی پیدا کرد، شرکت های سامسونگ، سونی اریکسون و Htc با معرفی گوشی های تمام لمسی هوشمند در صدد رقابت با اپل بر آمدند. اما در این زمان نوکیا کجا بود و چه می کرد؟ نوکیا در توسعه سیستم عامل خود سستی نشان داد و همین یکی از نقاط ضعف این برند بود. با افزایش اقبال عمومی به سیستم عامل اندروید و توفیق تولید کنندگان اندرویدی در تولید گوشی های با امکانات و طراحی مناسب، دوران افول نوکیا آغاز شد. درست زمانی که روند بازار موبایل به سمت ارائه گوشی های تمام لمسی با سیستم عامل هوشمند یکپارچه بود، نوکیا از این امر غفلت کرد و بسیار دیر به این تغییر پاسخ داد.
  • همچنین سالهای آخر دهه ۲۰۰۰ نوکیا هنوز سرگرم تقویت دوربین و قابلیت های سخت افزاری گوشی خود بود و از امکانات سخت افزاری قوی در موبایل های خود استفاده می کرد اما مشکلات نرم افزاری و سیستم عامل ناکارآمد گریبان نوکیا را گرفته بود.
  • با بهتر شدن نسل به نسل آیفون و توفیق روزافزون اپل در برندینگ و بازاریابی، نوکیا سهم خود از بازار محصولات رده بالا و هوشمند را از دست داد. از سوی دیگر رقبای تازه نفس شرق آسیایی نیز به پا خواسته بودند و با ارائه محصولاتی با قیمت مناسب و امکانات عالی توانستند بازار محصولات میان رده را چنگ از نوکیا درآورند. بدین منوال نوکیا در سال ۲۰۱۲ عنوان بزرگترین تولید کننده موبایل را به سامسونگ واگذار کرد.نقاط ضعف و قوت برند نوکیا
  • نوکیا به واکنش های بازار به موقع پاسخ نداد
  • ارائه محصولات انقلابی و نوآورانه را فراموش کرد.
  • پیش بینی درستی از آینده بازار نداشت و برای این راه متغیر اماده نبود.
  • تصمیم این برند برای استفاده از سیستم‌ عامل ویندوز به‌جای اندروید موجب کم شدن از جذابیت این دستگاه‌ ها در نظر مشتریان شد. در حالی که توسعه سیستم‌ های عامل منبع باز از قبیل اندروید و معرفی اپلیکیشن ها به ‌شدت بازار گوشیهای موبایل را تحت تأثیر قرار داده است.

نقاط قوت:

  • وجود کارکنان ماهر، تعهد عمومی به رشد و توسعه و سرمایه گذاری های موثر در تحقیق و توسعه. ( در سال ۲۰۱۶ جمعی از کارمندان سابق شرکت نوکیا با همکاری چینی‌ ها شرکتی به نام global  HMD را در فنلاند تأسیس کردند و با خرید حق استفاده نام تجاری نوکیا از مایکروسافت سعی کردند این نام را زنده کنند.)
  • پیشگام بودن در محصولات مخابراتی و ارتباطی و مقام اول شدن در این موضوع در سال ۲۰۰۶
  • نوکیا یک پیشگام در بازار موبایل های هوشمند بود. در حقیقت او بود که معنای اسمارت فون را با سری ۶۰ سیمبین خود در سال ۲۰۰۲ به دنیا فهماند. اما پس از آن، روند رشد سیستم عامل بسیار کند دنبال شد. طی پنج سال سیمبین تغییر چندانی نکرد و امکان خاصی به آن اضافه نشد.
  • حضور در نمایشگاه های فناوری دنیا و عرضه گوشی های مختلف طی سال های اخیر و رسیدن به رشد قابل توجه و گرفتن سهم بازار بیشتر. شرکت اچ ‌ام ‌دی گلوبال با محصولات مختلف در نمایشگاه MWC 2018 حاضر شد و از جدیدترین گوشی‌های هوشمند برند نوکیا رونمایی کرد. این سازنده فنلاندی در ابتدا به معرفی فیچرفون نوکیا ۸۱۱۰ پرداخت که از نسل چهارم ارتباطات پشتیبانی می‌کند و به دنبال آن، نسخه جدید نوکیا ۶ را معرفی کرد که از پردازنده قدرتمندتری بهره می ‌برد و دوربین با لنز زایس دارد.نقاط قوت شرکت نوکیا

نوکیا در ایران

نمایندگی نوکیا در راستای خدمت رسانی مناسب به کاربران تبلت و موبایل خود، واحد تخصصی تعمیرات محصولات نوکیا را راه اندازی نموده است. این واحد با در اختیار داشتن ابزارآلات امروزه توانایی تعمیر هرگونه ایراد سخت افزاری و نرم افزاری نوکیا را دارا می باشد. تعمیرکاران نمایندگی نوکیا با استفاده از این تجهیزات توانایی افزایش سرعت تعمیرات در کنار دقت بالا را دارا می باشند.

آدرس دفتر تهران :

خیابان انقلاب، مابین نجات الهی و میدان فردوسی نبش نوین چرم و کافه آگر، ساختمان ایرفرانس پلاک ۸۱۶ طبقه ۳ واحد ۱۲ و ۱۳ –  کد پستی: ۱۱۳۱۸۵۶۵۳۵ – شماره تماس :

۶۶۷۶۰۹۱۶ – ۶۶۷۶۰۳۱۴ – ۰۹۱۹۳۳۹۰۷۳۹ – ۰۹۱۰۸۵۱۸۵۸۵

سایت مای نوکیا نیز با این هدف که تبدیل به مرجع تخصصی محصولات نوکیا شود، از اسفند ۹۵ فعالیت خودش را شروع کرده است. پوشش کامل اخبار شرکت نوکیا و بررسی محصولات آن دغدغه اصلی گردانندگان این مجموعه است. نوکیا بعد از چندین سال دوری از بازار تلفن های همراه مجددا به این عرصه پا گذاشته است و به تدریج شاهد حضور مدل های جدید آن در بازار جهانی و البته ایران هستیم. تمامی محصولاتی که در فروشگاه مای نوکیا به فروش می‌رسند دارای ۷ روز ضمانت تعویض و ۶ ماه گارانتی هستند. همچنین دفتر مای نوکیا از شنبه تا چهارشنبه به استثنای روزهای تعطیل از صبح ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۸ برای فروش حضوری فعال خواهد بود. آدرس: تهران، جنت آباد شمالی، بالاتر از نیایش، نبش بهارستان ۲۳ (گل مکانی) پلاک ۳۳۸ واحد ۹

تلفن: ۴۴۸۱۱۰۹۲-۰۲۱شرکت نوکیا در ایران

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید