بلک فرایدی  (Black Friday)؛ خاص ترین روز سال از دید بسیاری از مردم جهان

0
626
بلک فرایدی (Black Friday) ؛ خاص ترین روز سال از دید بیشتر مردم جهان

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه یک رویداد خاص در سراسر جهان محسوب می شود که در بسیاری از فروشگاه ها، تخفیف های استثنایی برای کاربران در نظر گرفته می شود. در چند سال اخیر، بلک فرایدی یا جمعه سیاه در کشور ما نیز با ماهیتی متفاوت برگزار می شود.
بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه روز جمعه پس از روز شکرگزاری یا آخرین جمعه ماه نوامبر است. از سال 1952 به بعد، هر ساله این مراسم گسترده تر شد و در این روز کاربران می توانند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار عالی دریافت کنند. در این رویداد فروشگاه های مورد نظر از ساعات ابتدایی روز آغاز به کار می کنند و بسیاری از مردم شب قبل از آغاز بلک فرایدی (Black Friday) جلوی فروشگاه مورد نظر صف می بندند تا جزو اولین نفرات در میان خریداران این رویداد جهانی باشند و بتوانند محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند.

نحوه شکل گیری کلمه بلک فرایدی  (Black Friday)چه بود؟

نحوه شکل گیری کلمه بلک فرایدی (Black Friday) چه بود؟

این کلمه با محوریت رسوایی بازار طلا شکل گرفت. در سال 1869 زمانی که بازسازی آمریکا پس از جنگ های داخلی آغاز شد، دو شخص که زمین های بسیاری داشتند، از طریق خریدهای عمده، انحصار موقت طلا را به دست گرفته و سود قابل توجهی به دست آوردند. دولت آمریکا نیز در کنترل قیمت های کاذب ایجاد شده شکست خورد و ضررهای غیر قابل جبرانی به کاربران وارد شد. به همین دلیل روز 24 سپتامبر را بلک فرایدی (Black Friday) اعلام کردند.
بلک فرایدی (Black Friday) به معنای امروزی را باید حاصل ترازنامه های حسابدارانی دانست که از رنگ های قرمز و مشکی برای محاسبه سود و ضرر استفاده می کردند و معمولا در روز پس از عید شکرگزاری سود بسیار خوبی به دست می آوردند. رنگ استفاده شده توسط حسابداران مشکی بود که سود را برای کمپانی ها و فروشگاه ها به همراه داشت. نکته جالب توجه در مورد این روز مربوط به سال 1961 می شود؛ جایی که پلیس فیلادلفیا به دلیل ترافیک شدید، مشکلات بسیاری را مشاهده کرد و به دلیل حضور اتومبیل های زیاد لقب بلک فرایدی را برای این روز گذاشتند.
بلک فرایدی (Black Friday) در برخی ازایالت های آمریکا تعطیل رسمی محسوب می شود اما به طور کلی در تمام کشورها و شهرها تعطیل نیست. در این روز شرکت ها و صاحبان کسب و کار معمولا ایرادی از کارمندان خود نمی گیرند و کارمندان به راحتی می توانند محل کار خود را در آن روز ترک کنند تا به خریدهای خود برسند. در حال حاضر کانادا، سنگاپور، بریتانیا، برزیل، مکزیک، هند، فرانسه و بسیاری از کشورهای سراسر جهان حضوری فعال در این رویداد دارند.

بلک فرایدی (Black Friday) در بازار ایران

بلک فرایدی(Black Friday) تقریبا از سال 1394 در ایران به صورت فعلی توسط دیجی کالاو بامیلو شکل گرفت. مردم ایران معمولا این روز را به عنوان حراجمعه می شناسند و معمولا ثانیه‌شمار فروشگاه‌های آنلاین ایرانی راس ساعت 00:00 جمعه صفر شده و بلک فرایدی شروع می شود. اگر خوش بینانه بگوییم در بلک فرایدی (Black Friday)  تعداد محدودی از لوازم به فروش می رسد، البته در حال حاضر به دلیل مشکلات وب سایت ها در این روز سایت ها با مشکلاتی رو به رو می شوند. سال گذشته این اتفاق برای دو وب سایت پرفروش ایرانی افتاد و بسیاری از کاربران را نسبت به حراجمعه ایرانی بدبین کرد.
بلک فرایدی (Black Friday) در بازار ایران

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها