آموزش تنظیمات مودم برای تبدیل ADSL به VDSL

0
8759
تبدیل ADSL های ایرانی به VDSL

اینترنت های ثابت در ایران که تا کنون همگی ADSL (ای دی اس ال) بوده اند قرار است به VDSL (وی دی اس ال) تبدیل شوند. تبدیل ADSL به VDSL می تواند تا چند برابر سرعت اینترنت شما را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، اینترنت های پر سرعت در ایران همگی بر مبنای ADSL (ای دی اس ال) هستند که براساس رقابت با دنیا حالا به مبنای VDSL (وی دی اس ال) تبدیل می شود.

ADSL (ای دی اس ال)چیست؟

ADSL (ای دی اس ال) زیر شاخه‌ تکنولوژی DSL محسوب می شود. تکنولوژی ADSL (ای دی اس ال) نسبتاً جدید بوده و به کاربران اجازه می‌دهد که علاوه بر انتقال صوت از طریق خطوط تلفن، به انتقال داده آن هم با نرخ زیاد نیز دست یابند. در ایران بیش از 600 شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت وجود دارد که ADSL (ای دی اس ال) به مشترکان خود ارایه می دهند. فناوری ADSL (ای دی اس ال) از میانه های دهه 80 در ایران فراگیر شد و در اختیار منازل و کاربری های شخصی قرار گرفت. مودم های ارایه دهنده ADSL (ای دی اس ال) نیز همگام با جهان در ایران در حال پیشرفت است.

VDSL (وی دی اس ال)چیست؟

اما حالا قرار شده که این تکنولوژی سرعت 4 برابری در قالب VDSL (وی دی اس ال) به مشترکان ADSL (ای دی اس ال) ارایه دهد. عملکرد VDSL (وی دی اس ال)، در اغلب موارد مشابه ADSL (ای دی اس ال) است. البته این سیستم بروزتر از ADSL (ای دی اس ال) بوده که تفاوت هایی در زمینه سرعت دانلود با سیستم قدیمی تر یعنی ADSL (ای دی اس ال) دارد.

VDSL (وی دی اس ال) این روزها در کشورهای پیشرفته در منازل و کاربری های شخصی مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به پهنای باند بیشتر در آن کشورها، VDSL (وی دی اس ال) کارایی بیشتری نسبت به ADSL (ای دی اس ال) دارد. مودم VDSL (وی دی اس ال) همان مودم ADSL (ای دی اس ال) است که با یک ترفند کوچک به جای ADSL (ای دی اس ال) اینترنتVDSL (وی دی اس ال) در اختیار شما قرار می دهد.

تفاوت های ADSL با VDSL

VDSL (وی دی اس ال) که پیشرفته تر از ADSL (ای دی اس ال) محسوب می شود، در چند مورد با آن تفاوت دارد.

سرعت دانلود در استاندارد VDSL ، ۵۲ (وی دی اس ال)مگابیت دانلود و ۱۶ مگابیت آپلود و در حالت VDSL۲، ۱۰۰ (وی دی اس ال)مگابیت دانلود و تا ۲۲ مگابیت آپلود که در هر دوحالت بصورت نامتقارن است. همچنین ارائه سرویس از کافوهای نوری نزدیک به مشترک که باعث افزایش کیفیت سرویس و سرعت می‌شود.

استفاده از بستر سیم‌های مسی مشترک و بدون نیاز به تعویض و یا سیم کشی دوباره و امکان ارائه خدمات ارزش افزوده مختلف به مشترکین مانند خطوط تلفن SIP (تلفن بر بستر اینترنت)، ویدئو کنفرانس ، IP-Tv از دیگر تفاوت های VDSL (وی دی اس ال) با ADSL (ای دی اس ال) است.

در خصوص ارایه این سیستم به مشترکان ایرانی شب گذشته وزیر ارتباطات در توئیتی اعلام کرد که سرعت اینترنت ثابت در ایران 4 برابر می شود. محمدجواد آذری جهرمی شب گذشته‬ در توئیت خود اعلام کرد: «از فردا امکان تبدیل ADSL (ای دی اس ال) خانگی به سرویس‌های پرسرعت VDSL (وی دی اس ال) فراهم می‌شه ،۴ برابر سرعت فعلی، ‏خوبه به نظرتون؟»

بیشتر بخوانید: آموزش مخفی کردن مودم وای فای برای جلوگیری از هک شدن

 

تعرفه اینترنت VDSL (وی دی اس ال) در ایران 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در مورد تعرفه اینترنت VDSL (وی دی اس ال) در ایران نیز سخن گفت و اعلام کرده که تعرفه‌ی VDLS براساس مصوبه‌ی ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات برنامه‌ریزی می‌شود. قیمت سرویس‌ها در این مصوبه براساس سرعت‌ها تنظیم شده است. همان‌گونه که قیمت سرویس‌های خانگی امروز در دسترس کاربران قرار دارد، قیمت سرویس‌های سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر هم طبق مصوبه‌ی مذکور قابل دسترس خواهد بود و تغییری نخواهد داشت.

آیا برای راه اندازی VDSL نیاز به تجهیزات خاصی داریم؟

نگران نباشید نیازی نیست که برای تبدیل ADSL به VDSL هزینه زیادی کنید. چراکه برای راه اندازی VDSL نیاز به تجهیزات خاصی نیست. تنها اگر مودم شما قدیمی است باید اقدام به خرید مبدل VDSL نمایید تا بتوانید از این سرویس استفاده کنید.

آموزش تنظیمات مودم برای تبدیل ADSL (ای دی اس ال) به VDSL (وی دی اس ال)

اگر شما جزو کاربرانی بودید که موفق به دریافت اینترنت VDSL (وی دی اس ال) شدید نیاز به تغییر مودم ندارید و با چند ترفند می توانید از همان مودم قبلی با اینترنت VDSL (وی دی اس ال) استفاده کنید. در زیر ویدئوی آموزشی برای انجام این اقدام قرار داده شده که با کلیک بر روی آن می توانید نحوه تبدیل مودم ADSL (ای دی اس ال) به VDSL (وی دی اس ال) را آموزش ببینید.

 

هزینه تبدیل به اینترنت VDSL چقدر است؟

مدیرعامل شرکت مخابرات اعلام کرده است که تبدیل سرویس ADSL به VDSL هزینه ای ندارد و تمام سیم کشی ها و تنظیمات لازم هم توسط مخابرات انجام می شود و کاربران باید فقط هزینه حجم اینترنت مصرفی را بپردازند. همانطور که مدیرعامل مخابرات فرمودند که این تبدیل ADSL به VDSL برای مشترکان هزینه‌ای در پی ندارد:

«ما برای این کار هزینه‌ای از مشترک دریافت نمی‌کنیم؛ به این معنا که کابل کشی رایگان است و مودم «ای دی اس ال» را تحویل می‌گیریم و مودم «وی دی اس ال» تحویل می‌دهیم.»

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها