زد تی ای ؛ برندی نوپا که به سرعت تبدیل به ستاره شد

0
1486

تاریخچه زد تی ای

شرکت زد تی ای، یک شرکت چندملیتی چینی است که در زمینه ارائه تجهیزات مخابراتی فعالیت می‌کند و مقر اصلی آن در شنژن قرار دارد.
زدتی‌ای، چهارمین شرکت بزرگ سازنده تلفن همراه است. و از نظر درآمد، پنجمین شرکت بزرگ در زمینه ساخت تجهیزات مخابراتی است
این شرکت خصوصی نیست و به شکل سهامی عام فعالیت می کند. شرکت زد تی ای در سال ۱۹۸۵ بنیان گذاری شد.  محصولات این شرمت شامل انواع تلفن همراه، سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات به فراهم‌کنندگان و بنگاه‌های خدمات مخابراتی است.

دلایل محبوبیت برند

 Image result for zte brand
زد تی ای نیز مثل بسیاری از شرکت های چینی فعال در حوزه فناوری به لحاظ نو آوری و خلاقیت محبوب است . درواقع این شرکت در مدت زمانی کوتاه موفق شد با کشورهای مختلف مثل ایالات متحده و کشورهای اروپایی ارتباط برقرار کرده و ارتباطی زیرساختی فراهم کند.
شاید بتوان قیمت مناسب و ادعای کم را مهم ترین دلیل محبوبیت این برند دانست.
 

ارزش برند

 
درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۴ برابر با ۸۱٫۴۷۱ میلیارد یوان  بود و سود سود ناخالص  ۳٫۵۳۸ میلیارد یوان (۲۰۱۴) داشت . سود خالص این شرکت برابر با  ۲٫۶۳۴ میلیارد یوان  بود و مجموع دارایی این شرکت نیز ۱۰۶٫۲۱۴ میلیارد یوان  است. اما متاسفانه با توجه به حواشی پیش آمده برای برند زد تی ای در سایه تحریم ها نمی توان با اطمینان ارزش این برند را تخمین زد. در بخش موفقیت ها و شکست ها به این موارد اشاره خواهیم کرد.
 

منابع انسانی

 
آن چه در چین بسیار متداول است، استفاده از منابع انسانی پر شمار است. بنابراین برند زد تی ای نیز از این قاعده مستثنی نیست و بالغ بر ۷۰ هزار نفر در این شرکت کار می کنند.
Image result for zte brand
 

محصولات زد تی ای

 
شرکت چینی زد تی ای، شرکتی جوان است که در حوزه های مختلفی فعالیت می کند.این فعالیت ها به طور خلاصه شامل موارد زیر است:
 
انواع سخت افزار ،انواع نرم افزار
 
انواع موبایل
 Image result for zte brand
BLADE V9
AVID 4
BLADE X
AXON M
BLADE FORCE
MAJESTY PRO
BLADE VANTAGE
MAVEN 3
و ….
 
موبایل زد تی ای تمپو گو با مشخصات سیستم عامل : اندروید ۸.۰ اوریو ابعاد صفحه : ۵.۰ اینچ حافظه داخلی : ۸ گیگابایت باتری : لیتیوم یونی ۲،۲۰۰ میلی‌آمپر سیم کارت : میکرو سیم کارت دوربین : ۵ مگاپیکسل ابعاد گوشی : ۹.۲ × ۷۲ × ۱۴۵.۵ میلی‌متری از جمله مهم ترین محصولات زد تی ای است .
Related image

زد تی ای  بلید وی ۷ پلاس

Related image
سیستم عامل : اندروید ۶.۰ (مارشمالو) ابعاد صفحه : ۵.۲ اینچ حافظه داخلی : ۱۶ گیگابایت باتری : لیتیوم یونی ۲۵۴۰ میلی آمپر سیم کارت : دو سیم کارت (سیم کارت نانو) دوربین : ۱۳ مگاپیکسل ابعاد گوشی : ۸ × ۷۲.۵ × ۱۴۶ میلی‌متر وزن : ۱۳۶ گرم
زد تی ای  نوبیا زد ۱۷
Image result for zte nubia z17
سیستم عامل : اندروید ۷.۱.۱ (نوقا) ابعاد صفحه : ۵.۵ اینچ حافظه داخلی : ۶۴/۱۲۸ گیگابایت باتری : لیتیوم پلیمری ۳۲۰۰ میلی آمپر سیم کارت : دو سیم کارت (سیم کارت نانو) دوربین : ۱۲+۲۳ مگاپیکسل ابعاد گوشی : ۷.۶ × ۷۲.۴ × ۱۵۲.۶ میلی‌متر
 
 
 

تبلت

ZPAD 8
OPTIK 2
LIGHT TAB 300
V9
و….
 
 

شکست ها

شاید مهم ترین شکست زد تی ای طی سال های فعالیتش، مشکلی بود که با وزارت بازرگانی آمریکا پیدا کرد. اما ماجرا از کجا شروع شد؟
وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد این وزارتخانه دریافته است که شرکت ZTE که پیش از این به دلیل فروش تجهیزات مخابراتی به ایران و کره شمالی جریمه شده بود، به کارمندانی که در این عمل غیرقانونی مشارکت داشته‌اند پاداش کامل پرداخت کرده و توبیخ‌نامه‌ای برای آنها صادر نکرده و درباره شیوه‌های عملکرد خود به مقامات آمریکایی دروغ گفته است.
Image result for zte brand
 
دولت آمریکا شرکت چینی ZTE را به دلیل نقض شرایط توافق مربوط به نقض تحریم‌های ایرانی مجازات کرد و خرید فناوری آمریکایی را به مدت هفت سال برای این سازنده تجهیزات مخابراتی ممنوع کرد.
 
از سوی دیگر، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد این وزارتخانه دریافته است که شرکت ZTE که پیش از این به دلیل فروش تجهیزات مخابراتی به ایران و کره شمالی جریمه شده بود، به کارمندانی که در این عمل غیرقانونی مشارکت داشته‌اند پاداش کامل پرداخت کرده و توبیخ‌نامه‌ای برای آنها صادر نکرده و درباره شیوه‌های عملکرد خود به مقامات آمریکایی دروغ گفته است.
 
ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، در بیانیه‌ای اظهار کرد: شرکت ZTE به جای توبیخ کارمندان و مدیریت ارشد متخلف، به آنها پاداش داده است و این رفتار نمی‌تواند نادیده گرفته شود.
 
مجازات ZTE به تنش‌های میان آمریکا و چین بر سر تجارت میان دو اقتصاد بزرگ جهان می‌افزاید. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، تهدید کرده برای واردات چینی به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار به دلیل نقض حقوق مالکیت معنوی تعرفه سنگین وضع کند، در حالی که پکن وعده داده است هرگونه اقدامی از سوی آمریکا را تلافی کرده و برای همه کالاهای آمریکایی از سویا تا هواپیما تعرفه وضع می‌کند. ترامپ روز دوشنبه چین و روسیه را به کاهش ارزش ارز خود متهم کرد و جبهه جدیدی را در ادعاهای خود مبنی بر این‌که دولت‌های خارجی از آمریکا بهره‌برداری می‌کنند، گشود.
 
وزارت بازرگانی چین سریعا به ممنوعیت وضع شده علیه ZTE واکنش نشان داد و اعلام کرد برای حمایت از منافع شرکت‌های چینی تدابیر لازم را در پیش خواهد گرفت. گفته می‌شود که این شرکت مستقر در شنزن با صدها شرکت آمریکایی همکاری داشته و در اشتغالزایی این کشور مشارکت کرده است.
 

برای خود ZTE جدیدترین اقدام آمریکا به معنای آن است که یکی از بزرگترین سازندگان تلفن هوشمند و تجهیزات ارتباطی دنیا دیگر قادر نخواهد بود از تامین کنندگان آمریکایی فناوری شامل قطعات مهم برای محصولاتش خریداری کند. شرکت ZTE از شرکت‌های کوآلکام و اینتل تراشه و از شرکت آکاسیا و لومنتون هلدینگ قطعات اپتیکال خریداری می‌کند. ممنوعیت هفت ساله دوره حساسی را دربرمی‌گیرد که طی آن تامین‌کنندگان و شرکت‌های مخابراتی دنیا سرگرم توسعه و عرضه فناوری بیسیم نسل پنجم هستند.
 
انتشار خبر تحریم شدن ZTE از سوی آمریکا باعث شد ارزش سهام این شرکت به شدت سقوط کند و معاملات سهام ZTE در هنگ کنگ متوقف شد. ارزش سهام تامین‌کنندگان این شرکت نیز در آسیا و آمریکا سقوط کرد.
این شرکت به خصوص به دلیل ممنوعیت خرید پردازنده‌ها و مودم‌های کوآلکام که قطعه اصلی در تلفن‌های هوشمند به شمار می‌روند، با گزینه‌های دشواری روبه‌روست.
 
Image result for zte brandشرکت هواوی چین این تراشه‌ها را برای استفاده در گوشی‌های خود تولید می‌کند، در حالی که مدیا تک که بزرگترین رقیب کوآلکام به‌شمار می‌رود، این تراشه‌ها را عرضه می‌کند و ZTE ممکن است ناچار شود از یک رقیب خریداری کند یا تراشه‌های خود را از یک شرکت تایوانی دریافت کند که محصولاتش معمولا از نظر عملکرد ضعیف‌تر از رقیب آمریکایی‌اش است.
 
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، گروه ZTE اعلام کرد از تحریم‌ها مطلع بوده و سرگرم ارزیابی تاثیر آن است و همزمان با گروه‌های مربوط رایزنی می‌کند.
 
وزارت بازرگانی آمریکا پس از گزارش‌هایی که در سال ۲۰۱۲ از سوی رویترز منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت ZTE قراردادهایی به ارزش میلیون‌ها دلار برای صادرات سخت‌افزار و نرم‌افزار بعضی از شرکت‌های فناوری معروف آمریکا به شرکت مخابرات ایران و واحد کنسرسیومی که این شرکت را کنترل می‌کند امضا کرده است، این شرکت چینی را برای نقض کنترل صادرات تحت تحقیقات قرار داد.
 
شرکت ZTE در مارس سال میلادی گذشته تحت یک توافق با مقامات آمریکایی، موافقت کرد اقرار کند با ارسال فناوری ساخت آمریکا به ایران و دروغ گفتن به بازرسان، قانون تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است. قرار شد این شرکت مجموعا ۸۹۲ میلیون دلار جریمه و زیان پرداخت کند و اگر شرایط توافق را نقض کند، ۳۰۰ میلیون دلار دیگر جریمه پرداخت کند. این بزرگترین جریمه کیفری صادر شده در پرونده مربوط به کنترل صادرات آمریکا بود.
 

فشار نمایندگان کنگره بر زد تی ای

Image result for ‫فشار نمایندگان کنگره بر زد تی ای‬‎گروهی از نمایندگان جمهوریخواه آمریکایی از دولت ترامپ درخواست کردند تحقیقاتی را از یک شرکت نامبرده نشده که تصور می رود به شکل مشابه شرکت ZTE چین قوانین تحریم های ایران را نقض کرده است، انجام دهد.
رابرت پیتنگر، نماینده جمهوریخواه از کارولینای شمالی و مایک راجرز از آلاباما به همراه هشت نماینده دیگر کنگره در نامه ای به ویلبور راس، وزیر بازرگانی خواستار تحقیقات از شرکت نامبرده نشده ای شدند که شرکت ZTE اعلام کرده بود کنترلهای صادراتی آمریکا را دور زده است.
 
شرکت ZTE در اسنادی که در وب سایت وزارت بازرگانی آمریکا منتشر شده بود، از رقیب خود به عنوان F۷ یاد کرده بود.
این نمایندگان در نامه خود عنوان کردند گزارش های خبری مشابهت هایی را میان این شرکت که در اسناد توصیف شده و شرکت هواوی تکنولوژیز نشان می دهند.
 

هواوی چه می گوید؟

Image result for ‫فشار نمایندگان کنگره بر زد تی ای‬‎
در این بین هواوی  نیز در بیانیه ای اعلام کرد  شرکت های چینی همه قوانین از جمله قوانین کنترل صادرات و تحریم ها و مقررات سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا را رعایت کرده است.
 
تحقیقات عمیق‌تر ممکن است تلاش های دونالد ترامپ برای بهبود روابط با چین را پیچیده کند. رییس جمهور آمریکا در زمان مبارزات انتخاباتی سال گذشته چین را به دستکاری ارزش ارز خود و صدمه زدن به تولیدکنندگان آمریکایی متهم کرده بود. ترامپ که هفته گذشته با شی جین پینگ، رییس جمهور چین دیدار کرده بود، این دیدار را فوق العاده توصیف کرده بود.
 
وزارت بازرگانی آمریکا سال گذشته شواهد کافی تهیه کرد تا ZTE را به فهرست شرکتهای تحت تحریم اضافه کند و اسناد مربوط به این پرونده را در وب سایت خود ارسال کرد. در این اسناد که به تاریخ اوت سال ۲۰۱۱ بود، ZTE نحوه فعالیت در ایران و سایر کشورهای تحت تحریم را توضیح داده و به F۷ به عنوان مدل چنین فعالیت هایی اشاره کرده بود.
 
روابط آمریکا با هواوی پرتنش بوده است. دولت آمریکا نسبت به اینکه ارسال فناوری آمریکایی از سوی هواوی به کشورهای تحت تحریم شامل ایران مظنون بوده است. وزارت بازرگانی آمریکا در ژوئن به مرکز فعالیت های آمریکایی هوا در پلانوی تگزاس یک احضاریه ارسال کرد. این شرکت در آن زمان اعلام کرد با قوانین کنترل صادرات آمریکا همکاری می‌کند.
 
کمیته اطلاعات کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۲ شرکت های هواوی و ZTE را به عنوان ریسک های امنیت ملی معرفی کردند.
 

زیان میلیاردی صادرکنندگان آمریکایی از ممنوعیت فروش

از اعلام ممنوعیت فروش به این شرکت از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، فعالیت‌های اصلی خود را متوقف کرد، سال میلادی گذشته بیش از ۲.۳ میلیارد دلار به ۲۱۱ صادرکننده آمریکایی پول پرداخت کرد.
 
یک مقام شرکت ZTE اعلام کرد این شرکت به هر یک از شرکت‌های کوالکام، برادکام، اینتل و تگزاس اینسترومنت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.
 
شرکت ZTE به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان تجهیزات مخابراتی دنیا، برای تامین قطعات به شرکت‌های آمریکایی مانند کوالکام و اینتل متکی است.
Image result for ‫تجهیزات مخابراتی‬‎
 
این مقام که به دلیل ادامه مذاکرات رسمی میان مقامات دولتی چین و آمریکا، حاضر نبود نامش فاش شود، گفت: گستردگی تاثیر ممنوعیت وزارت بازرگانی آمریکا برای صادرکنندگان آمریکایی قابل توجه است.
 
این شرکت در مارس سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار جریمه بابت صادرات فناوری آمریکا به ایران و کره شمالی و نقض تحریم‌های آمریکا پرداخت کرده بود.
 
وزارت بازرگانی آمریکا آوریل امسال اعلام کرد ZTE از شرایط توافقی که سال گذشته منعقد شده بود، تخطی کرده و صادرات به ZTE را برای شرکت‌های آمریکایی به مدت هفت سال ممنوع کرد. در نتیجه ZTE اوایل ماه جاری فعالیت‌های عملیاتی اصلی خود را به حال تعلیق درآورد.
 
ممنوعیت وزارت بازرگانی برای فروش کالاهای صادرکنندگان آمریکایی به ZTE در جریان سفر اخیر هیات بازرگانی آمریکا به پکن مورد بحث قرار گرفت.
 
چین از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا درخواست کرده از تهدید وضع تعرفه برای واردات چینی دست کشیده و تحت بازبینی‌های امنیتی آمریکا، با سرمایه‌گذاری‌های چینی برخورد یکسانی داشته باشد و ممنوعیت فروش به ZTE را مورد بازنگری قرار دهد.
 
به گفته یک منبع آگاه، درخواست رسمی ZTE به وزارت بازرگانی آمریکا برای تعلیق مجازاتش نادیده گرفته شد. دستور ممنوعیت فروش زیان جبران ناپذیری را به این شرکت و شرکایش و همچنین میلیون‌ها مصرف‌کننده از جمله کاربران تلفن همراه و اپراتورهای شبکه وارد می‌کند.
 
تحلیلگران برآورد کرده‌اند که شرکت‌های آمریکایی ۲۵ تا ۳۰ درصد از قطعات بکار رفته در تجهیزات ZTE را تامین کرده اند که شامل تلفن‌های هوشمند و تجهیزاتی برای ساخت شبکه‌های مخابراتی است.
Image result for zte qualcomm
بر اساس گزارش رویترز، ممنوعیت آمریکا مانع از این می‌شود که ZTE از پردازنده‌های کوالکام و دستگاه‌های اندرویدی با نرم افزار خدمات موبایل گوگل استفاده کند. همچنین امکان فراهم کردن خدماتی مانند تعمیرات زیرساخت را برای مشتریان در کشورها و مناطق دیگری که ZTE در آنجا فعالیت دارد، دشوار می‌کند. شرکت ZTE به ۱۰۰ میلیون نفر در هند، ۳۰۰ میلیون نفر در اندونزی و ۲۹ میلیون نفر در ایتالیا خدمات فراهم می‌کند.
 

تحلیلگران چه می گویند؟

 
Image result for ‫ادیسون لی تحلیلگر‬‎دو تن از تحلیل‌گران جفریز به‌نام‌های ادیسون لی و تیموتی چائو گفتند:
 
به‌نظر ما، با پایان یافتن تحریم‌ها، قیمت کنونی سهام زدتی‌ای هم تغییر خواهد کرد. با فرض اینکه شرکت هفته آینده بتواند دوباره سر کارش برگردد، بازار هم روی جنبه‌های درآمد آن متمرکز خواهد شد.
 
نمایندگان شرکت زدتی‌ای روز دوشنبه طی ملاقاتی با مقامات وزارت بازرگانی آمریکا به‌دنبال راهی برای پیشبرد اهداف خود بودند.
 

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:

Image result for ‫تیموتی چائو تحلیل گر‬‎
زمانی که شیوه نظارتی اعمال شود و ۴۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت شود، همه موارد به روال سابق برمی‌گردد. جریمه زدتی‌ای سنگین‌ترین جریمه‌ای بود که وزارت بازرگانی برای این دست موارد به‌کار برده بود. چنین اقداماتی، خطاکاران آینده را نیز مشخص خواهد کرد و این اطمینان را به‌وجود خواهد آورد که وزارت بازرگانی می‌تواند از آمریکا در برابر خطرات محافظت کند.
 
کابینه ترامپ در آوریل، تحریمی ۷ ساله برای صادرات به زدتی‌ای تنظیم کرد. دلیل تحریم، دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره شمالی توسط این شرکت بود. تحریم برای شرکت آنقدر سنگین بود که ZTE اعلام کرد در حال بستن شرکت است.
 
ترامپ در ماه می نظرش را تغییر داد و گفت که به‌دلیل روابط خوبی که با رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، دارد، درمورد جریمه و تحریم تجدیدنظر می‌کند. کابینه ترامپ در اواخر ماه می، جریمه‌ای ۱.۳ میلیارد دلاری برای ZTE درنظر گرفت و خواستار تغییر هیأت مدیره و همچنین اعمال تضمین‌های امنیتی برای آمریکا شد تا از تحریم‌ شرکت چینی دست بردارد.
 
البته اینکه جنگ تجاری بین آمریکا و چین چگونه پیش خواهد رفت، هنوز سوالاتی مطرح است. گروهی از قانون‌گذاران دوحزبی آمریکا، هنوز نگران خطراتی احتمالی زدتی‌ای برای امنیت ملی آمریکا هستند و معتقدند که آمریکا باید جریمه‌ی سنگین‌تری برای آنها در نظر بگیرد. چهارشنبه روز آغاز مذاکرات برای قانون‌گذاری درخصوص زدتی‌ای بود تا روند ازسرگیری فعالیت‌های شرکت بررسی شود.
 
خرید NXP توسط کوالکام یکی از بزرگترین معاملات در دنیای نیمه‌هادی‌ها شناخته می‌شود، اما این معامله با جریمه‌های در نظر گرفته شده برای شرکت ZTE توسط آمریکا گره خورده و چینی‌ها از آن به عنوان اهرمی برای رفع این جریمه‌ها استفاده می‌کنند.
 
به گزارش بلومبرگ به نظر می‌رسد تایید معامله کوالکام برای خرید شرکت آلمانی NXP به قیمت ۴۴ میلیارد دلار در چین در گرو نجات شرکت چینی ZTE از جریمه‌های آمریکا است . مرجع تصمیم‌گیرنده در زمینه قوانین ضد انحصار چین ادغام NXP که از اواخر سال ۲۰۱۶ در جریان قرار گرفته را هنوز تایید نکرده است. جالب است که در این مدت و در جریان ماجرای خرید کوالکام توسط برودکام (که به دستور رییس جمهور آمریکا متوقف شد) یکی از معیارهای مهم در تعیین ارزش کوالکام تایید این خرید بوده است. شرکت چینی زدتی‌ای به علت محدودیت‌های هفت ساله در نظر گرفته شده توسط دولت آمریکا در خرید تجهیزات مورد نیازش از شرکت‌های آمریکایی دچار مشکل شده است. این شرکت پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۷ جریمه‌ای ۸۹۲ میلیون دلاری را بابت نقض تحریم‌های ایران و کره‌شمالی پرداخت نموده بود، اما پرداخت این جریمه هم نتوانسته بود نظر آمریکایی‌ها را جلب کند. رگولاتوری دولت فدرال ادعا می‌کند زدتی‌ای درباره قراردادهای خود صداقت نداشته است. البته شرکت چینی این اتهامات را قبول ندارد و آن‌ها را ناعادلانه و غیرقابل پذیرش می‌داد. زدتی‌ای می‌گوید تخلفات جدید که به این شرکت نسبت داده می‌شود به صورت عمدی و با خواست این شرکت صورت نپذیرفته است و آن‌ها خودشان نیز موضوع را به آمریکا گزارش داده بودند.
رییس جمهور آمریکا اخیرا تایید کرده که درحال تلاش برای رسیدن به توافق با شرکت زدتی‌ای و جایگزینی محدودیت‌ها با جریمه ۱.۳ میلیارد دلاری و البته تغییرات اساسی در مدیریت این شرکت چینی است. البته تلاش او برای رسیدن به چنین توافقی در کنگره مخالفان زیادی دارد و ممکن است با رای نمایندگان به طرح پیشنهادی یکی از سناتورهای دموکرات وی از پیگیری موضوع بازداشته شود.
 
بر اساس گزارش مجله اینسایدر تحقیقات اداره امور خارجه تنظیم بازار وزارت بازرگانی چین به طور کامل به پایان رسیده و تنها مسئله‌ای که اعلام نتیجه را به تاخیر انداخته اطمینان دولت چین از رفع محدودیت‌ها علیه شرکت زدتی‌ای است. در این مورد نه کواکام می‌تواند تضمینی دهد و نه رییس جمهور آمریکا، بنابراین به نظر می‌رسد عدم تایید معامله کوالکام و NXP همچنان ادامه پیدا کند.
 
از آن‌جایی که چین همچنان بزرگ‌ترین واردکننده قطعات نیمه‌هادی در جهان است، خرید NXP توسط کوالکام (که هر دو سهم بازار بزرگی در چین دارند) باید به تایید رگولاتوری چین نیز برسد. به دلایل مشابه این معامله قبلا در بلوک‌های سیاسی دیگر مانند اتحادیه اروپا نیز مورد بررسی قرار گرفته است و چینی‌ها آخرین مرجعی هستند که انجام معامله در انتظار چراغ سبز آن‌ها باقی مانده است. این خرید برای کوالکام بسیار پراهمیت است چرا که فناوری‌ها و پتنت‌های NXP می‌تواند برگ برنده‌ای این شرکت در رقابت با سایر شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و ساخت پردازنده‌ها باشد.
شروع مذاکرات سامسونگ با ZTE از زمان وضع تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت چینی شروع شد. زدتی‌ای قانون منع فروش تجهیزات ساخت آمریکا به ایران و کره‌ی شمالی را زیر پا گذاشت و به همین دلیل مشمول تحریم‌های آمریکا شد. این قانون، فروش هر محصول دارای قطعات ساخت آمریکا را به این دو کشور ممنوع می‌کند. تحریم‌ها شامل ممنوعیت فروش هرگونه تجهیزات ساخت آمریکا به مدت هفت سال به زدتی‌ای می‌شود.
 
دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای عنوان کرد که اقدامات جهت بازگرداندن زدتی‌ای به روند قبلی باید انجام شود. البته شرکت چینی صرف‌ نظر از این اظهارات، با قدرت به دنبال جایگزینی برای تأمین تجهیزات است. از طرفی سامسونگ هم اعلام کرده که هیچ تضمینی در مورد امضای قرارداد با زدتی‌ای وجود ندارد و این شرکت با تمامی تولیدکنندگان به یک نحو برخورد خواهد کرد.
 

دستاوردها

گروه مخابراتی و تلفن همراه ZTE چین بدنبال راه حلی برای ممنوعیت آمریکا برای فروش قطعات و نرم افزار آمریکایی به این شرکت است.
پس از آنکه زد تی ای به جریمه‌ و شرایط تعیین شده از سوی آمریکایی‌ها گردن نهاد، حال شاهد افزایش سهام این کمپانی چینی هستیم.
 
سهام شرکت زدتی‌ای بعد از توافق با کابینه دونالد ترامپ افزایش قیمت پیدا کرد. طبق توافق‌های بعمل آمده، شرکت می‌تواند فعالیت‌ها و مشارکت‌های خود را با تولیدکنندگان آمریکایی از سر گیرد. چنین موردی می‌تواند تا حدودی، تنش‌های میان دو غول بزرگ اقتصاد دنیا یعنی آمریکا و چین را کاهش دهد.
Image result for zte brand
شرکت چینی که ساخت قطعات موبایل و مخابراتی را دردست دارد، توافقی را با وزارت بازرگانی ایالات متحده به‌امضا رسانده‌اند که طی آن، این شرکت با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار، تحریم‌های آمریکا را از دوش خود برمی‌دارد. قبلا این شرکت به‌دلیل معاملات غیرقانونی با کره شمالی و ایران هدف تحریم‌های کابینه ترامپ قرار گرفته بود. طبق گفته منبعی معتبر، جریمه ۴۰۰ میلیون دلاری باید در عرض یک روز پرداخت می‌شود.
شرکت ZTE در بیانیه ای به بورس هنگ کنگ اعلام کرد ZTE از تجربه گذشته خود درباره پایبندی به کنترل صادرات درس گرفته و اهمیت زیادی برای حفظ پایبندی به کنترل صادرات قائل خواهد شد.
 
این شرکت در ادامه خاطرنشان کرد: ZTE با طرف‌های مربوط در تماس بوده و بدنبال راه حلی برای دستور آمریکا برای ممنوعیت فروش به این شرکت است.
 
مقامات آمریکایی هفته گذشته فروش محصولات شرکت‌های آمریکایی به ZTE را به مدت هفت سال ممنوع و اعلام کردند این شرکت چینی توافق مربوط به نقض تحریم‌ها را شکسته است. این ممنوعیت زنجیره تامین ZTE را با چالش جدی مواجه کرده و بقای این شرکت را به خطر انداخته است.
 
بر اساس گزارش رویترز، این شرکت اعلام کرده یک کمیته مدیریت پایبندی به کنترل صادرات تحت نظر مدیرعامل خود تشکیل داده است.
 
وزارت بازرگانی آمریکا پس از گزارش‌هایی که در سال ۲۰۱۲ از سوی رویترز منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت ZTE قراردادهایی به ارزش میلیون‌ها دلار برای صادرات سخت‌افزار و نرم‌افزار بعضی از شرکت‌های فناوری معروف آمریکا به شرکت مخابرات ایران و واحد کنسرسیومی که این شرکت را کنترل می‌کند امضا کرده است، این شرکت چینی را برای نقض کنترل صادرات تحت تحقیقات قرار داد.
 
شرکت ZTE در مارس سال میلادی گذشته تحت یک توافق با مقامات آمریکایی، موافقت کرد اقرار کند با ارسال فناوری ساخت آمریکا به ایران و دروغ گفتن به بازرسان، قانون تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است. قرار شد این شرکت مجموعا ۸۹۲ میلیون دلار جریمه و زیان پرداخت کند و اگر شرایط توافق را نقض کند، ۳۰۰ میلیون دلار دیگر جریمه پرداخت کند. این بزرگترین جریمه کیفری صادر شده در پرونده مربوط به کنترل صادرات آمریکا بود.
 

چراغ سبز آمریکا برای از سرگیری فعالیت ZTE

Image result for zte brand
دولت ترامپ همزمان با بررسی لغو ممنوعیت هفت ساله فروش به شرکت ZTE، به این شرکت مخابراتی چینی موقتا اجازه داد بخشی از فعالیت‌های تجاری خود را ازسربگیرد.
 
به گزارش ایسنا، اجازه دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا به ZTE از دوم ژوییه تا اول اوت معتبر است. معلوم نیست دستور دائمی مقامات آمریکایی چه زمانی صادر خواهد شد. یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت: انتظار می‌رود شرکت ZTE تا اول اوت به درخواست‌های آمریکا عمل کند.
 
ارزش سهام شرکت ZTE بدنبال انتشار این خبر در بازار شنزن ۱۰ درصد صعود کرد که بزرگترین رشد در بیش از یک سال گذشته بود.
 
با این اجازه موقتی، شرکت ZTE که دومین سازنده بزرگ تجهیزات مخابراتی چین است، می‌توانند از شبکه‌های فعلی یا تجهیزات تحت قراردادهایی که پیش از ۱۵ آوریل امضا شده‌اند حمایت کند. آمریکا ۱۵ آوریل شرکت ZTE را به دلیل نقض مفاد توافق مربوط به نقض تحریم‌های ایران و کره شمالی تحریم کرد و این تحریم باعث شد فعالیت‌های این شرکت چینی متوقف شود.
 
دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد به عنوان یک لطف شخصی برای شی جین پینگ، رییس جمهور چین، در خصوص مجازات شرکت ZTE تجدیدنظر خواهد کرد. دولت ترامپ اعلام کرد به شرکت ZTE اجازه خواهد داد پس از پرداخت ۱.۳ میلیارد دلار جریمه و تغییر مدیریت خود و فراهم کردن تضامینی برای عدم تکرار تخلفاتش، به فعالیتش ادامه دهد.
 
تغییر نظر دولت ترامپ درباره مجازات شرکت ZTE این نگرانی را برانگیخت که ممکن است این قضیه در مذاکرات تجاری چین و آمریکا برای رفع اختلافات تعرفه‌ای مورد بهره برداری قرار گرفته باشد. این مذاکرات به بن بست رسیده و آمریکا قرار است روز جمعه روی واردات ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه وضع کند و ممکن است ۱۶ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی نیز مشمول تعرفه سنگین شوند.
 
شرکت ZTE با اخراج کل اعضای هیات مدیره و انتصاب رییس هیات مدیره جدید در هفته گذشته، گام بزرگی برای عمل به شرایط کاخ سفید برداشت. یک مقام وزارت بازرگانی آمریکا ۲۲ ژوئن اعلام کرد شرکت ZTE با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار، به رفع مانع مالی نزدیک شده است.
 
مدیریت جدید شرکت ZTE با چالش اعتمادسازی نزد شرکت‌های تلفن و مشتریان سازمانی خود مواجه است. این شرکت بدلیل فلج شدن فعالیتش با حداقل سه میلیارد دلار زیان متحمل خواهد شد.
 

مذاکره با سامسونگ

Image result for zte and samsung
 
شروع مذاکرات سامسونگ با ZTE از زمان وضع تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت چینی شروع شد. زدتی‌ای قانون منع فروش تجهیزات ساخت آمریکا به ایران و کره‌ی شمالی را زیر پا گذاشت و به همین دلیل مشمول تحریم‌های آمریکا شد. این قانون، فروش هر محصول دارای قطعات ساخت آمریکا را به این دو کشور ممنوع می‌کند. تحریم‌ها شامل ممنوعیت فروش هرگونه تجهیزات ساخت آمریکا به مدت هفت سال به زدتی‌ای می‌شود.
البته شرکت چینی صرف‌ نظر از این اظهارات، با قدرت به دنبال جایگزینی برای تأمین تجهیزات است. از طرفی سامسونگ هم اعلام کرده که هیچ تضمینی در مورد امضای قرارداد با زدتی‌ای وجود ندارد و این شرکت با تمامی تولیدکنندگان به یک نحو برخورد خواهد کرد.
 
به‌هرحال اقدامات سامسونگ فشارها را بر پیشگام بازار پردازنده‌ی موبایل یعنی کوالکام افزایش خواهد داد. این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که ممنوعیت فروش تجهیزات به ZTE، سود آن‌ها را در سه‌ماهه‌ی بعدی به نسبت سه سنت در هر سهم  کاهش خواهد داد.
 
طبق آخرین تحقیقات انجام‌شده توسط شرکت آماری Counterpoint، سامسونگ سریع‌ترین رشد را در میان شرکت‌های تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی موبایل داشته است. البته این شرکت فاصله‌ی زیادی با پیشگامان این بازار یعنی کوالکام و اپل دارد و این رشد، تنها مدیون استفاده از پردازنده‌های اکسینوس در گوشی‌های ساخت خود سامسونگ بوده است. این آمارها همچنین رشد ۲۷ درصدی سامسونگ در تحویل محصول بخش LSI را در سال گذشته اعلام کرده‌اند.
 
علاوه بر سامسونگ، هواوی نیز به‌عنوان رقیبی خطرناک برای کوالکام محسوب می‌شود. این شرکت از پردازنده‌های اختصاصی خود با نام های‌سیلیکون در گوشی‌های پرچم‌دارش استفاده می‌کند.
 
 

پردازنده‌های اتومبیل

سامسونگ از فرصت تحریم شرکت زد تی ای  استفاده کرده و به دنبال عقد قرارداد برای فروش پردازنده‌ی اکسینوس به این شرکت است.
 
یکی از مدیران سامسونگ در مصاحبه‌ای عنوان کرد که این شرکت در حال مذاکره با تولیدکنندگان متعدد گوشی موبایل از جمله زدتی‌ای است. این مذاکرات به‌منظور فروش پردازنده‌ی موبایل به این شرکت‌ها در حال جریان است. خبر منتشر شده نشان‌دهنده‌ی عزم جدی سامسونگ برای رقابت با غول پردازنده‌ی موبایل یعنی کوالکام است.
 
در حال حاضر، غول کره‌ای دنیای فناوری اکثر سود خود را از فروش چیپ‌های حافظه‌ی رم کسب می‌کند. این شرکت در سال‌های اخیر به طراحی و تولید مدارهای منطقی مانند پردازنده‌های موبایل، سنسورهای تصویری و چیپ‌هایی برای خودروهای خودران نیز روی آورده است.
 
برند اکسینوس، مختص پردازنده‌های پرچم‌دار سامسونگ در گوشی‌های موبایل است. این پردازنده در گوشی‌های هوشمند این شرکت استفاده می‌شود. البته تنها یک مشتری خارجی برای این پردازنده‌ها وجود دارد و آن هم شرکت چینی میزو است.
 
با کاهش سرعت پیشرفت بازار گوشی‌ هوشمند، سامسونگ بخشی از تمرکز خود را روی تولید چیپ‌های منطقی برای شبکه‌ی مخابراتی نسل پنجم یا ۵G و همچنین چیپست‌های مخصوص خودرو گذاشته است.
 
کانگ در این مورد می‌گوید سامسونگ در حال مذاکره جهت تأمین پردازنده‌ی خودروهای خودران برای تعدادی از شرکت‌های خودروسازی است. البته او از عنوان کردن نام این کارخانه‌ها خودداری کرد. البته این شرکت در ژانویه‌ی سال جاری نام آئودی را به‌عنوان یکی از مشتریان پردازنده‌های اکسینوس اعلام کرده بود.
 
کمپانی زد تی ای  و مخصوصا دپارتمان طراحی و توسعه موبایل آن در حال حاضر در شرایط نامساعدی قرار دارند. این سازنده در حال حاضر اجازه ندارد از پردازنده‌های کوالکام در محصولات هوشمند خود استفاده کند و همچنین شایعه شده است که امتیاز استفاده از اندروید را هم به زودی از دست خواهد داد. بدین ترتیب می‌توان صراحتا اعلام کرد که کسب و کار گوشی‌های هوشمند زد تی ای تازه‌ای از یک گوشی هوشمند آن منتشر شده است.
 
کمپانی زد تی ای  اخیرا طرح یک گوشی هوشمند تازه را تسلیم دفتر ثبت SIPO کرده است. در این طرح نوین شاهد یک گوشی هوشمند با دو بریدگی حاشیه در قسمت بالا و پایین پنل نمایش هستیم. البته پیش از این هم شاهد انتشار تصاویر رندر شده گوشی دیگری از زد  تی ای  به نام Iceberg بودیم که دو بریدگی حاشیه تقریبا هم اندازه در قسمت‌های بالا و پایین صفحه نمایش آن دیده می‌شد. با توجه به این طرح‌های تازه به نظر می‌رسد که زد تی ای چینی واقعا به طراحی بریدگی حاشیه علاقه مند شده است و قصد دارد نسخه‌های مختلفی از آن را در آینده توسعه دهد. البته بریدگی حاشیه طرفداران خاص خودش را از سال گذشته تا به حال جذب کرده است و از طرفی مخالفان بسیاری هم دارد. اقدام زد تی ای در جهت تعبیه بریدگی حاشیه دوگانه در دو طرف بریدگی هم می‌تواند راهکار جالب توجهی باشد چراکه همه ترندها نقطه ضعف دارند و سازندگان مختلف می‌توانند بعد از محبوب شدن این ترندها با اعمال تغییرات اندک و اصلاح تقاط ضعف‌شان از آن‌ها به نفع خودشان بهره ببرند.
با توجه به تازه‌ترین طراحی زد تی ای متوجه برخی تفاوت‌ها میان‌شان می‌شویم. طراحی تازه ZTE برخلاف Iceberg که بریدگی پهنی بالای صفحه داشت، مانند اسنشال فون اندی رابین طراحی شده است. در بریدگی بالای صفحه این گوشی تنها حسگر سلفی قرار گرفته و اندازه‌اش هم نسبتا کوچک است. در طرف دیگر هم شاهد بریدگی حاشیه کمی بزرگتر هستیم که ظاهرا دکمه فیزیکی خانه / حسگر اثرانگشت در آن تعبیه شده است.
 
طراحی‌های ثبت شده معمولا راه درازی تا به تحقق پیوستن در پیش دارند. همچنین با در نظر داشتن تحریم‌های اعمال شده علیه ZTE و روابط ناپایدارش با دولت آمریکا، انتظار می‌رود که توسعه یکی از این طراحی‌های جالب توجه حداقل تا نیمه سال ۲۰۱۹ به طول بینجامد.
 
زد تی ای به‌عنوان بزرگ‌ترین کمپانی‌های تکنولوژی چین شناخته می‌شود. این کمپانی به خاطر محصولات خود شهرت خاصی در چین و خارج از مرزهای این کشور به دست آورده است. به‌تازگی نیز گویا پا را فراتر گذاشته و اسپانسر مسابقات کوپا دل ری شده است.
 
 
کمپانی زد تی ایی به‌تازگی گوشی نوبیا زد ۱۱ مینی (Nubia Z11 Mini) را معرفی کرده و انتظار می‌رود که سری جدید گوشی‌های نوبیا و اکسون نیز در ماه‌های آینده معرفی شوند؛ البته این تنها فعالیت‌های کمپانی چینی نبوده و در اقدامی جالب، مسئولین کمپانی اعلام کردند که به اسپانسری مسابقات کوپا دل ری در آمده‌اند.
 
فوتبال به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیا تبدیل شده و کمتر کسی است که به این ورزش علاقه نداشته باشد. کمتر علاقه‌مندی به فوتبال است که مسابقات لالیگا یا کوپا دل ری را دنبال نکند. زد تی ایی نیز اسپانسر تیم باشگاهی سلویا بوده و پس از اینکه این تیم توانست به فینال مسابقات کوپا دل ری راه پیدا کند، مسئولین کمپانی چینی در اقدامی جالب اعلام کردند که قرار است اسپانسر رسمی این مسابقه شوند؛ مسابقه‌ای که سلویا بازی سرنوشت‌سازی را با بارسلونا خواهد داشت. آن‌طور که مشخص است لوگوی زد تی ای قرار است بر روی لباس رسمی سلویا هک شود.
 
مانند صنعت موبایل، فوتبال نیز دارای رقبای قدرتمند بوده و همچنین طرفداران وفاداری دارد و همین امر سبب شده تا زد تی ای به فکر اسپانسری کوپا دل ری بیفتد. ما برای هر دو تیم سلویا و بارسلونا آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم یک مسابقه خوب که دارای سطح بالایی از همکاری تیمی، مهارت و اخلاق ورزشی است از هر دو تیم مشاهده کنیم. – جکی ژانگ مدیر عامل زد تی ای
 
جالب است بدانید که فروش زد تی ای در اسپانیا از دسامبر سال ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ در حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که اسپانسری تیم سلویا نیز بر روی این موفقیت، تاثیر مثبتی گذاشته باشد. مسابقه‌ی فینال کوپا دل ری نیز قرار است در بیست و دوم مه (دوم خرداد) برگزار شود.
Related image
 
 
نمایندگی ها
 
 
66171502-66171506         مرکز خدمات مشتریان مدیا پردازش       خیابان جمهوری – تقاطع حافظ – پاساژ چارسو – طبقه منفی یک – واحد A5 و A6                تهران
۰۴۴-۲۲۵۶۷۳۲       اروم تکنیک            خیابان خیام جنوبی، پاساژ خیام، واحد ۱۴              ارومیه
۰۳۱-۳۲۲۴۳۰۹۹-۳۲۲۳۶۵۵۸                تاپ سرویس همراه  پل فردوسی، ابتدای خیابان فردوسی، همراه من     اصفهان
۰۴۱-۳۵۵۷۷۱۰۲     پارس آریاتل ۲         خیابان شریعتی جنوبی،کوچه ارک،بازار موبایل،طبقه ۱ واحد ۱۰۴     تبریز
۰۱۳-۳۳۳۴۴۷۵۰     گیوا همراه               چهار راه میکائیل، ساختمان گیوا همراه  رشت
۰۲-۳۳۳۲۴۲۲۶       موبایل اریکه           خیابان سعدی وسط، کوچه امیر حسن موسوی، ساختمان پارسا، پلاک ۱۱ واحد ۹              زنجان
۰۱۱-۳۳۳۶۷۶۷۳     شاهین موبایل          خیابان فردوسی، پاساژ موبایل فردوسی، طبقه ۱ واحد ۲۹    ساری
۰۷۱-۳۲۲۶۳۰۷۰     موبایل استخری       میدان اطلس             شیراز
۰۱۱-۴۲۲۰۴۴۲۴     موبایل دریا              خیابان بابل، انتهای کوچه تیر قائم شهر
۰۱۷۳۲۳۲۳۵۳۳      فروشگاه امارات      خیابان ولیعصر، مقابل عدالت ۳۹           گرگان
۰۵۱-۸۴۱۷۰۰۰       موسسه فراز همراه  خیابان بهشت، مجتمع تجاری هشت بهشت، طبقه اول، واحد ۱۰۶        مشهد
۰۸۱-۳۲۵۳۳۴۲۷     پاپ موبایل              خیابان بوعلی، مرکز خرید پایتخت، واحد۲۶         همدان
۰۳۵-۳۶۲۸۳۲۳۴     پارس موبایل           خیابان کاشانی، بازار امیر، طبقه اول، پارس موبایل             یزد
۸۶۳۲۲۱۱۱۵۵         موبایل توکل            خیابان شهید رجایی،روبروی بانک سپه اراک
۰۳۴۳۲۴۵۰۹۵۸      موبایل میعاد            خیابان شهید نامجو،بعد از کوچه شماره ۵              کرمان
۸۳۳۸۲۵۳۳۸۷         موبایل طاها             میدان ایثار ۲۰۰ متر به سمت میدان امام حسین ع پشت عوارض خودرو شهرداری            کرمانشاه
۰۳۸۳۲۲۶۳۹۲۵      موبایل هادی            خیابان ۱۲ محرم،بازار بزرگ میلاد ،فاز دوم طبقه اول پلاک H32      شهرکرد
۳۷۷۰۲۰۰۰             نگین همراه سرویس                تقاطع عمار یاسر،نبش خیابان طالقانی(اذر)،طبقه بالای انصار              قم
۰۱۱-۴۴۱۵۱۸۱۱     خدمات مهرگان        سبزه میدان – مجتمع اداری میرداماد – طبقه دوم – واحد ۷    آمل
۰۶۱۳۱۲۲                سرزمین رایانه        خیابان قنادان زاده (مولوی) بین طالقانی و غفاری – ساختمان سرزمین رایانه      اهواز
۰۳۱-۵۵۴۴۵۲۷۳