همه چیز در مورد برند اپل

0
3266

تاریخچه شرکت اپل

شرکت اپل که یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری دنیاست، در اول اوریل ۱۹۷۶ بنیان گذاری شد و امسال چهل و دومین سال ورود خود به عرضه فناوری را جشن گرفت. شاید موسس آن ۴۲ سال پیش فکر نمیکرد که اپل در حال حاضر ارزشمندترین برند دنیا شده و به غولی در این عرصه تبدیل شود. این شرکت در حال حاضر در زمینه های مختلفی از جمله تولید لوازم الکترونیکی، رایانه شخصی، نرم افزار، سرور و … فعالیت دارد. اما داستان خلق این برند چه بود؟ همه چیز از سال ۱۹۷۶ میلادی شروع شد، زمانی که دو اخراجی دانشگاه به نام‌ های استیو جابز و استیون وزنیاک به همراه دوستی با نام رونالد وین شرکتی با نام Apple Computer را تاسیس کردند. همکاری بین جابز و وزنیاک به سال ۱۹۷۱ برمی‌گشت زمانی که این دو از طریق دوستی مشترک به نام رونالد وین با یکدیگر آشنا شدند. این دو استیو یکدیگر را یکی از کلابهای کامپیوتری کالیفرنیا ملاقات کردند و هدف مشترک آنها ساده کردن رایانه برای همه بود. پس از ان بود که این دو تصمیم گرفتند کسب و کاری را مدیریت کنند و دستگاهی به نام بلوباکس را طراحی کردند که امکان ارتباط و تماس تلفنی از راه دور از طریق شبکه اپراتور AT&T را ایجاد میکرد. جابز این اتفاق را معجزه خواند چرا که دو نوجوان تنها با هزینه ۱۰۰ دلاری قادر به ساخت دستگاهی شدند که میتوانست زیرساخت ۱۰۰ میلیارد دلاری مخابرات کل دنیا را کنترل کند. بلوباکس توانست نظر بسیاری از افراد به خصوص مجرمان را به سمت خود جلب کند و جابز و وزنیاک موفق به فروش تعداد زیادی از این دستگاه‌ها شدند و ۶۰۰۰ دلار پول بدست آوردند. البته این دو پس از تحقیقات گسترده‌ی پلیس دست از فروش این دستگاه‌ها برداشتند!

سال ۱۹۷۴ سالی بود که وزنیاک به تازگی در سفر هند برگشت و در شرکت Homebrew مشغول به کار شد. وزنیاک ابتدا به جابز که در آن زمان در حال کار در آتاری بود، در انجام کارها کمک می‌کرد اما این دو پس از مدتی شروع به کار بر روی کامپیوتر شخصی کردند. این کامپیوتر اپل یک نام داشت و در سال ۱۹۷۶ آماده شد و این شرکت در سال ۱۹۷۷ اقدام به طراحی لوگوی خود کرد. کامپبوتر اپل ۲، در ژوئن سال ۱۹۷۷ میلادی با قیمت ۱۲۹۵ دلار روانه‌ی بازار شد. این کامپیوتر دارای منبع انرژی، صفحه کلیدی استاندارد، حافظه داخلی و گرافیک رنگی بود. سیستم مکینتاش نیز سال ۱۹۸۴ وارد بازار شد و دارای پردازنده موتورولا و صفحه نمایش ۹ اینچی بود. مکینتاش به قدری پرطرفدار بود و باعث شد اپل در کمتر از ۴ ماه ۷۰ هزار دستگاه از این کامپیوتر را به فروش برساند که رقمی شگفت‌انگیز در زمان خود به شمار می‌رفت. در کنار مشخصات فنی و ظاهر مناسب، نحوه‌ی تبلیغ این دستگاه به فروش آن کمک بسیاری ‌کرد. پس از آن روند موفقیت های اپل شروع شد و در نهایت در سال ۲۰۰۷ اپل وارد حوزه گوشیهای هوشمند شد و با معرفی ایفون ۳.۵ اینچی خود تحولی عظیم در بازار گوشیهای هوشند به وجود آورد.

تاریخچه ی اپل شامل ۴۱ سال تلاش مداوم و نوآوری است اما نام این برند از کجا آمد؟ نام گذاری اپل بعدها باعث به وجود آمدن مسایلی شد؛ اما ریشه ی نام گذاری شرکت با نام اپل، بسیار معصومانه بوده است. وزنیاک در دسامبرسال ۱۹۸۴ با مجله ی بایت مصاحبه ای کرد و در آن گفت که پروژه اپل برای مدت های مدیدی بود که ذهن جابز را به خود مشغول داشته بود و جابز مخصوصا زمانی که به طبیعت پناه می برد بسیار بیشتر به حل مساله های پیش آمده در مورد طراحی و ساخت محصولات خود فکر می کرده است؛ ایده نیز بسیار اتفاقی به ذهن او خطور کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم نام سیب را برای شرکت انتخاب کنیم (داستان سقوط سیب بر روی سر نیوتون و کشف قانون جاذبه). از طرفی ذات طبیعی و میوه بودن سیب ما را در انتخابمان مصمم تر کرد. هر دو با هم در مورد نام اپل برای شرکت به توافق رسیدیم.

بر اساس زندگی نامه استیو جابز، نام اپل توسط جابز و بر اساس خاطراتی که او از مزرعه سیب به خاطر داشت، مطرح شده بود.  به نظر استیو جابز این نام الهام بخش ترین نامی بود که می شد برای شرکت انتخاب شود. نام اپل همچنین با حرف A آغاز می شود و چون A اولین حرف زبان انگلیسی است، آشناترین حرف برای هر گوشی است. با نگاهی به اولین لوگوی شرکت اپل، می توان نقش نیوتون و درخت سیب و الهامی که بر تصمیم وی سایه انداخته است، را در طراحی اولیه لوگوی اپل دید. پس از مدتی که از تاسیس شرکت گذشت، لوگوی شرکت ساده تر طراحی شد.  به نظر می توان معنای نهفته در لوگوی اولیه اپل را دلیلی محکم برای دیگر طراحی های لوگوی اپل دانست. اپل را می توان نوآورترین شرکت در تمام تاریخ دانست. اپل هیچ گاه از خلق و نوآوری باز نمی ایستد.  اپل ۱، اپل ۲ و اپل ۳   هر کدام نوآوری های خارق العاده ای بودند که در زمان خود، خوش درخشیدند. دو استیو شرکتی را بنا کردند که مرزهای تکنولوژی را در نوردید و نامی بزرگ را خلق کردند.  همین نوآوری های بی وقفه بود که باعث می شد دوستداران اپل هر روز منتظر باشند تا ببینید اپل چه خلاقیتی را در محصول جدید خود به خرج می دهد.

ارزش برند

حدود ۶ ماه قبل بود که موسسه اینتر برند عناوین با ارزش ترین برندهای جهانی را منتشر کرد و اپل برای پنجمین سال متوالی موفق شد عنوان با ارزش ترین برند جهان را از آن خود کند. بر اساس جدیدترین گزارشی که اینتربرند به ‌منظور معرفی بارزش‌ترین برند‌های سال ۲۰۱۷ منتشر کرده است، اپل با ارزش ۱۸۴ میلیارد دلاری و سه درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، موفق شده همچنان به رتبه‌ی اول تکیه بزند. گوگل پس از اپل در رتبه دوم لیست ۲۰۱۷ قرار داشت. اینتر برند معمولا ارزش کلی کمپانی ها را بر اساس سه فاکتور مورد بررسی قرار می دهد: عملکرد مالی، تاثیر برند بر انتخاب های مشتریان، میزان قدرت برند. از ده برند برتر فهرست اینتربرند، هفت برند در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کنند و جالب است بدانید بیشترین رشد مربوط به فیس‌بوک و آمازون و کمترین رشد نیز مربوط به اپل بوده است. ارزش برند اپل در مقایسه با سایر رقبایی که در رتبه‌های پایین قرار دارند، با شتاب بسیار کمتری رشد کرده است.

مدل تجاری اپل و محصولاتش، یک اکوسیستم پیوسته و مجتمع را به نمایش می کشند. نرم افزار و سخت افزار توسعه یافته از سوی این شرکت نه تنها با یک طراحی زیبا به هم متصل می شوند، بلکه از هماهنگی بسیار بالایی برخوردارند که تجربه والایی را در اختیار کاربر قرار می دهد. موسسه InterBrand در سال گذشته، ادعا کرده که اکوسیستم اپل نقش مهمی در افزایش ارزش برند این کمپانی دارد. اما اکثر تحلیلگران کیفیت بالای محصولات ارائه شده از سوی این کمپانی را در کنار اکوسیستم یکپارچه اپل در سال های گذشته، علت ارزش بالای این برند می دانند. کمپانی اپل، سال هاست که با ارائه محصولات سخت افزاری و نرم افزاری با کیفیت و لوکس خود، توانسته نظر کاربران زیادی را به سوی خود جلب کند.

دلیل محبوبیت برند

یکی از دلایل محبوبیت دستگاه های اپل، ساده بودن کار با آنهاست. همانطور که جابز در زمره اهدافش ساده سازی کار با کامپیوتر توسط انسانها را یکی از اصول خود قرار داده بود، شرکت او نیز در این مهم موفق بود و دستگاه هایی تولید کرد که کار با آنها نیاز به پیچیدگی زیادی ندارد. مهندسین اپل هنگام طراحی محصولات خود را جای کاربر گذاشته و از نگاه او تجربه کار با آن دستگاه را طراحی می کنند. همه این دستگاه ها در عین خلاقانه بودن، تجربه کاری ساده ای دارند و یادگیری آنها آسان است. دلیل بعدی این است که اپل محصولاتش را با نیاز مخاطب به روز میکند که نمونه ان را در جدیدترین گوشی این شرکت و نیاز به امنیت و قرار دادن Face ID روی محصولات آن دیدیم. همچنین اپل دارای خدمات پس از فروش و تجربه کار در فروشگاه فیزیکی با محصول را دارد. درست است که کار با این دستگاه ها ساده است اما شاید کاربری پس از استفاده با سوال مواجه شود. مراکز ارتباط با مشتری و خدمات پس از فروش گسترده این برند، خیال مشتری را از این بابت راحت کرده که میتواند به راحتی از این خدمات استفاده کند. در ثانی بسیاری از فناوری هایی که اپل در محصولات خود قرار میدهد در بازار اولین هستند و بسیاری از کاربران نیز جذب همین نواوری ها و اولین بودن ها میشوند. البته این‌ که بگوییم اپل در تمامی فناوری‌ ها اولین بوده، کمی اغراق آمیز است اما دست ‌کم می ‌توانیم به ‌این موضوع اشاره کنیم که اپل اولین کمپانی است که از یک فناوری بهترین استفاده را می ‌کند و پس از آن سایر کمپانیها یاد می ‌گیرند فناوری جدید چه کاربردی دارد. امنیت محصولات و خصوصا سیستم عامل ios از دیگر دلایلی است که بسیاری از کاربران از جمله ایرانی ها را سمت خرید آیفونهای مختلف میکشاند.

منابع انسانی شرکت اپل

اپل در سال ۲۰۱۷ دارای ۱۲۳ هزار کارمند بوده است که نشان از این دارد که یکی از بزرگترین شرکتهای جهان در زمینه جذب کارمند است. موفقیت یک شرکت تنها وابسته به محصولات نیست، بلکه منابع انسانی به منزله ارزشمندترین دارایی یک کسب و کار هستند. گاهی اوقات منابع انسانی دلیل پیشرفت و قدرت یک برند هستند و اپل نمونه ای از این دست شرکتهاست. استعدادهای بی نظیر و رویکرد مدیریت این استعدادها یکی از قوی ترین دلایل رهبر بازار شدن اپل در حوزه محصولات الکترونیک است. استخدام درست، توجه به پاداش ها و تشویق کارمندان یکی از  رویکردهای اصلی در شرکت اپل و در صدر اهداف استراتژی منابع انسانی این شرکت قرار دارد. اپل کارمندانی با انگیزه بالا که کار با کیفیت انجام میدهد، استخدام کرده و با دستمزدهای نجومی خود نیز زحمات آنها را جبران میکند. اپل از بسیاری جهات شرکتی متفاوت است، حتی از این جهت که در مسیر پیشرفت شغلی کارمندان خود، کار  را به انها واگذار کرده و میخواهد با دانش و کسب اطلاعات، خودشان به موفقیت و رشد برسند. در واقع به جای اینکه برای انها برنامه های اموزشی و توسعه استعداد برگزار کند، از آنها میخواهد که خودشان این مسیر را طی کنند. البته برنامه های اموزشی نیز در لیست برنامه های منابع انسانی این شرکت وجود دارد و برنامه های یادگیری زیادی برای کارمندان ترتیب داده میشود. یکی دیگر از برنامه های اپل، حفظ منابع انسانی با استعداد این شرکت است و در این راه از پاداش های مادی زیادی استفاده میکند و حقوق افرادی که سالها با این شرکت همراه بوده اند را به نحو بهینه ای بیشتر از دیگران قرار داده است. اپل سرمایه زیادی را برای برنامه های استخدامی خود قرار داده است تا استعداد درست را برای شغلی منصوب کند و هزینه اضافی برای شرکت ایجاد نشود. فرصتهای شغلی بی شماری برای علاقه مندان در این شرکت وجود دارد؛ تنها باید ثابت کنند که می توانند در شرکت طراز اولی چون اپل استخدام شوند.

مدیران ارشد اپل

استیو جابز

نفر اول این لیست کسی نیست جز بنیانگذار این برند یعنی استیو جابز، مغز متفکر اپل. او مهمترین شخصیت اپل است، شخصی که مدیریت منحصر به فرد و شخصی متمایز و محبوب داشت. گفته میشود که محبوبیت او در میان مردم آمریکا، از رئیس جمهور نیز بیشتر بوده است. و سرشار از ایده و خلاقیت بود، هرچند هیچ‌گاه دانشی در زمینه تولید و برنامه ‌نویسی نداشت اما مدیریت خوب باعث شد تا کمپانی او بهترین‌ها را ارایه دهد. او در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت اما نام او با اپل گره خورده و مصرف کنندگان با شنیدن نام این برند یاد او را زنده خواهند کرد.

تیم کوک

تیموثی دونالد کوک مدیر عامل اجرایی و عضو هیئت مدیره شرکت اپل است. او پیش از این در شرکتهایی همانند IBM ، کامپک و intellingent electronics و نایکی عضو هیئت مدیره بوده است. این مدیر از سال ۱۹۹۸ به اپل پیوست و در سال ۲۰۱۱ بعد از استعفای استیو جابز رسما مدیر عامل جدید این شرکت شد. او یکی از مدیران با سطح درامد بالاست و درآمد او در سال ۲۰۱۶، ۸ میلیون دلار بوده است.

فیل شیلر

او نایب رئیس ارشد بازاریابی شرکت اپل است. شیلر دارای تجربه ۲۵ ساله در زمینه مدیریت و بازاریابی محصولات است. شیلر ۵۸ ساله در کمپینهای مارکتینگ محصولاتی چون آی مک، آی بوک، آی پاد و سیستم عامل مک نقش مهمی داشته است.

جف ویلیامز

جف ویلیامز، مدیر عملیات شرکت اپل از سال ۲۰۱۵ است. وی اهل ایالات متحده آمریکا است و در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه کارولینای شمالی و رشته MBA از دانشگاه دانکه فارغ التحصیل شده است.

سینا تمدن

شاید برایتان جالب باشد که نام یک ایرانی نیز در  این لیست به چشم میخورد. سینا تمدن معاونن ارشد بخش برنامه‌های کاربردی شرکت اپل بود. استیو جابز او را در سال ۱۹۹۷ به شرکت اپل آورد. او متولد سال ۱۳۳۵ در تبریز و تحصیل کرده در دانشگاه پردیو آمریکا می‌باشد. تمدن دارای سمت های مهمی مانند: نایب رئیس اپل، معاون مدیر عامل شرکت نکست، مدیر روابط عمومی گروه Newton  و گزارش دهنده ی مستقیم به استیو جابز می باشد.

اهداف سازمانی

جاناتان ایو مسئول بخش طراحی صنعتی شرکت اپل مدتها قبل در یک مصاحبه بیان کرده بود که هدف اپل کسب درآمد نیست، بلکه ایجاد محصولات با کیفیت و خوب است. شاید بسیاری از مخاطبان بیان کنند که قیمت محصولات این برند لاکچری محسوب شده و در حیطه قیمتی بالا قرار دارد. اما شرکت اپل در واقع هزینه خدمات و کیفیت محصولات خود را می گیرد و هدفی جز ارائه محصول با کیفیت ندارد. استیو جابز نیز به جای تمرکز بر راه های کسب درآمد، بر ایجاد محصولات بهتر و نوآورتر تمرکز کرده بود. بیانیه ماموریت این شرکت پس از مرگ استیو جابز مورد تغییر قرار گرفت اما همچنان در راستای اهدافی است که او تعیین کرده است. تیم کوک نیز دیدگاه و بیانیه ماموریت خود را بر اساس تغییرات محیطی و شرایط بازار تغییر میدهد.

 او در این بیانیه ماموریت در خصوص اهداف شرکت چنین نوشته است: ما اعتقاد داریم که ما بر روی این زمین هستیم تا محصولات خارق العاده تولید کنیم. ما به طور مداوم بر نوآوری تاکید میکنیم. ما به سادگی و پیچیده نبودن معتقدیم و نیاز به کنترل تکنولوژی های اولیه در پس تولید محصولات خود داریم و تنها در بازارهایی شرکت میکنیم که اعتقاد داریم سهم قابل توجهی در آنها بدست می آوریم. ما دوست نداریم که هزار پروژه را با هم پیش ببریم، بلکه، تنها بر تعداد کمی از آنها که واقعا مهم و معنی دار و کاربردی هستند تمرکز کنیم. ما به همکاری گروهی و تیمی اعتقاد داریم و این همکاری ها به ما امکان نوآوری بیشتر را میدهد. ما صادقانه اشتباهات خود را میپذیریم و شجاعت را عامل تغییر میدانیم. فکر میکنم که صرف نظر از اینکه چه کسی این اهداف و ماموریتها را برای شرکت ما نگاشته است، اما اپل به درستی در حال قدم برداشتن در این راه است.  بنابراین دیدگاه کلی شرکت، نشان دهنده رویکرد جامع در رسیدن به رشد مداوم و موفقیت در سایه همکاری، انتخاب درست بازار و تحقیق در مورد بهترین شیوه تصمیم گیری و استراتژی نوآورانه است.

محصولات اپل

این شرکت چند ملیتی آمریکایی دارای محصولات سخت افزاری نوینی است که از مهمترین آنها میتوان به گوشی های آیفون و آیپد، مک بوک و … اشاره کرد. سیستم عامل مک OS نیز از محصولات نرم افزاری این شرکت است. همچنین از دیگر خدمات این شرکت میتوان به لوازم الکترونیکی مصرفی، توزیع دیجیتال و … اشاره کرد. در زیر به دسته بندی محصولات این شرکت اشاره میشود.

محصولات

  • مکینتاش اولین کامپیوتری که توسط اپل در سال ۱۹۸۴ طراحی شد مکینتاش نام داشت که دارای سیستم عامل mac OS بود.
  • آیپاد (دستگاه پخش صوتی دیجیتال در مدلهایی همانند آیپاد تاچ، آیپاد نانو، آیپاد شافل)
  • آیفون (تلفن همراه هوشمند اپل در مدلهایی چون ایفون ۳G، ۴، ۴S، iphone 5S، iphone 5C،  iphone 6، iphon 6 plus، iphone 6S، ۶S plus، iphone SE، iphone 7، iphone 7 plus، iphone 8، iphone 8 plus، iphone X)
  • آی‌پد ( تبلت شرکت اپل دارای سیستم عامل ios در مدلهای ایپد۲، آیپد۴، آیپد مینی، آیپد ایر، آیپد مینی ۴، آیپد پرو)
  • اپل واچ (ساعت هوشمند اپل در مدلهای  apple watch، apple watch sport، apple watch Edition ، apple watch 2  که مجهز به جی پی اس و سیستم عامل WatchOS 3  است)
  • اپل تی ‌وی (دستگاه پخش برنامه های تلویزیون اپل در مدلهای اپل تی وی نسل ۲،۳، ۴ و ۴K)
  • هوم‌پاد ( اسپیکر هوشمند اپل که با فرمانهای صوتی کار میکند)
  • Ios (سیستم عامل مختص محصولات اپل که آخرین نسخه ان ios 11 است)
  • واچ اواس (سیستم عامل شرکت اپل برای ساعتهای هوشمند این برند)
  • آی ‌لایف ( نرم افزاری برای سیستم عامل مک که برای ویرایش، سازماندهی و انتشار عکس و موسیقی)
  • آی‌ ورک (یک نرم‌افزار اداری ساخته‌ شده توسط شرکت اپل برای سیستم‌ عامل‌های OS10، ios)

خدمات

  • دستیار شخصی هوشمند سیری
  • اپل پی
  • اپل ‌استور
  • آی ‌تیونز استور
  • اپ استور (آی‌اواس)
  • فروشگاه مک اپ
  • آی ‌بوکس
  • آی‌کلاد
  • اپل موزیک

دستاوردها و شکستها

دستاوردها

  • ساخت کامپیوتر اپل۲ در سال ۱۹۷۷ که دارای صفحه کلید، حافظه داخلی و گرافیک رنگی بود.
  • موفقیت دستگاه مکینتاش در سال ۱۹۸۴ و استقبال بی نظیر فروش ۷۰هزارتایی در ۴ ماه.
  • معرفی اولین سری لپ تاپهای پاوربوک در سال ۱۹۹۱.
  • معرفی فروشگاه آنلاین و ورود آی مک در سال ۱۹۹۸ و رسیدن به سوددهی مجدد.
  • عرضه سیستم عامل Mac OS X در مارس ۲۰۰۱
  • رونمایی از آیپاد در اکتبر ۲۰۰۱ و فروش ۱۰۰ میلیون دستگاه طی ۶ سال
  • افتتاح اولین فروشگاه‌های فیزیکی اپل در شهرهای کالیفرنیا و ویرجینیای آمریکا در سال ۲۰۰۱
  • معرفی فروشگاه محبوب آیتونز و گرداوری آرشیو بزرگی از موسیقی و ۵ میلیارد بار دانلود تا ۲۰۰۸
  • معرفی لپ تاپ آی مک پرو با پردازنده دو هسته ای اینتل در سال ۲۰۰۶
  • ده برابر شدن ارزش سهام این شرکت در سال ۲۰۰۳ – ۲۰۰۷ .
  • ورود به عرضه تولید موبایل با معرفی ایفون ۳.۵ اینچی در سال ۲۰۰۷
  • ورود به حوزه ساخت تبلت با معرفی آیپد ۹.۷ اینچی در سال ۲۰۱۰
  • ورود به بازار ساعتهای هوشمند با معرفی اپل واچ در سال ۲۰۱۵
  • تعداد کاربران سرویس اپل موزیک در سال ۲۰۱۸ از مرز ۴۰ میلیون نفر عبور کرد.
  • کسب عنوان با ارزش ترین برند دنیا برای چند سال متوالی

شکستها:

  • موفق نبودن محصول اپل ۳ در سال ۱۹۸۰ که تولید ان در سال ۱۹۸۴ متوقف شد.
  • شکست پروژه لیسا ۲ و صرف نظر کردن اپل از ادامه آن
  • روند نزولی فروش مکینتاش به دلیل قیمت بالا و رشد رقبا در سال ۱۹۸۹
  • مسیج پد نیوتون در سال ۱۹۹۳، یک دستگاه شخصی با قابلیت تشخیص دست خط صاحبش بود؛ اما اشکالاتی داشت و به دلیل بهای ۷۰۰ دلاری اش مورد استفاده عموم قرار نگرفت.
  • تلویزیون مکینتاش تولید شده در سال ۱۹۹۳، نخستین تلاش اپل برای ترکیب تلویزیون و کامپیوتر بود؛ اما ۵ ماه پس از تولیدش از بازار خارج شد.
  • تولید موس یو اس بی اپل که همراه با «آی مک جی ۳» در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. حتی سیم آن بسیار کوتاه بود و دو سال بعد با مدل جدیدی جایگزین شد.
  • ساخت لوازم الکترونیکی بسیار در دهه‌ی ۹۰ میلادی از جمله دوربین‌های دیجیتال، پخش‌کننده‌های قابل حمل سی‌دی‌های صوتی، اسپیکرها، کنسول‌های ویدئویی، سرویس آنلاین eWorld و لوازم تلویزیون که هیچ کدام از این محصولات موفقیتی کسب نکردند.
  • کیفیت پایین هدفون های آیفون از سال ۲۰۰۷ به بعد سبب شد که این محصول یکی از شکست های شرکت اپل را رقم زد.
  • رسوایی فیس آی دی در روز رونمایی آن . بزرگ ترین ویژگی آیفون ۱۰ که همان Face ID محسوب می شود در زمان معرفی روی استیج کار نکرد و این شکستی برای اپل به حساب می آمد. بعدها افراد بسیاری توانستند قفل حسگر تشخیص چهره را به روشهای مختلف باز کنند و به نظر می رسد این پروژه با شکست همراه شده باشد.
  • یکی از جنجال های خبری سال ۲۰۱۴ در دنیای تکنولوژی خم شدن آیفون ۶ در جیب کاربران بود. راهکاری که اپل داد این بود: با همان آیفون خمیده کنار بیایند یا شلوارهایی با جیب گشادتر بپوشند!

شرکتهای گارانتی اپل

نام شرکت‌های اعلام ‌شده توسط سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان و تولیدکنندگان برای خدمات پس از فروش شرکت اپل به شرح زیر است:

۱- گارانتی آروند

۲- مدیا پردازش

۳- ایرانیان قائم همراه

۴- اکسیر تجارت صبا

۵- داتیس امرتات

۶- الماس سیستم

۷- سیب طلایی هوشمند

۸- ماناتل پارس

۹- دلتا همراه پردازش شرق

۱۰- دی تل

۱۱- ارکان ارتباطات

۱۲- بین‌المللی تجارت یاس

۱۳- توسعه ارتباطات هما

۱۴- تک تیم فن

۱۵- فوژان ارتباط قشم

۱۶- ویستا پخش رایانه

۱۷- پیشرو الکترونیک فراسو

۱۸-  سریر سرویس

۱۹- تحلیلگران هوشمند امید (اپل تکنولوژی)

۲۰- آسمان رایانه سخت‌ افزار

۲۱- انفورماتیک گستر

۲۲- سلوکام قشم

این شرکت‌ها تا زمانی که سازمان حمایت صلاحیتشان را تأیید کند، از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات گوشی‌های اپل و برندهای اعلامی مجاز  خواهند بود.

سهم بازار برند اپل

موبایل های هوشمند که این روزها پر طرفدارترین ابزارهای دیجیتال شخصی را به خودشان اختصاص داده ‌اند، همچنان روی خط رونق هستند. چند سالی است که بازار تلفن های هوشمند در اختیار دو رقیب اصلی یعنی سامسونگ و اپل قرار داشته، و این دو کمپانی معمولاً بیش از ۹۰ درصد سود حاصل از بازار مذکور را به خانه می برند. در این بین اپل همواره بیشترین سود را با اختلاف زیاد کسب کرده و به گزارش مؤسسه تحلیلی Strategy Analytics در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷، این روند ادامه داشته است. اپل با ارائه مدل های محدود اما گران قیمت، با توجه به محبوبیت برند پرسود ترین کمپانی تولیدکننده تلفن هوشمند در دنیا محسوب می شود.

همچنین اپل یکی از برندهایی است که بیشترین سهم بازار را در میان گجت های پوشیدنی دارد. اپل با ۳.۴ میلیون تولید و عرضه گجت پوشیدنی به بازار، در رتبه دوم بازار تولید و عرضه گجت های پوشیدنی پس از شیائومی قرار دارد. اپل با تولید ساعت هوشمند نیز رشد قابل توجه ۵۰ درصدی در این زمینه داشته است. در حال حاضر ۱۳ درصد بازار گجت های پوشیدنی در دست اپل است.

جالب است بدانید که اپل در سه ماهه سوم ۲۰۱۷ ، تنها ۳۲ درصد از کل درآمد بازار را در اختیار داشته که نسبت به سهم ۲۳.۱ درصدی سامسونگ، کمتر از ۹ درصد اختلاف دارد؛ این موضوع نشانگر حاشیه سود بسیار بالای محصولات اپل در مقابل تولیدات سامسونگ است. سهم اپل در بازار جهانی که در حال حاضر ۱۵.۲ درصد است. در کشور ما طبق امار موسسه GFK ، اپل سهم فروش ۱۱ درصدی و ارزش فروش ۳۰ درصدی از بازار ایران دارد. طبق پیش بینی ها سهم اپل از بازار جهانی گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا خواهد کرد.

نقاط ضعف و قوت

اگرچه اپل در گذشته سالهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است اما در حال حاضر از نظر قابلیت ها، کیفیت ساخت و بحث زیباشناختی به غولی در دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. اغلب‌ محصولات اپل در زمان ورود به بازارهای جهانی سزاوار برچسب محصول انقلابی بوده ‌اند، زیرا تمامی آیتم‌ های مورد نیاز برای محصولی با این عنوان را در خود داشته اند اما تعدادی از آنها نیز بی اشکال نبوده اند. در زیر نکات ضعف و قوت آن را میبینیم.

نقاط قوت:

  • کیفیت و سطح فناوی بالاتر محصولات اپل
  • ساده سازی و تمرکز بر راحتی کاربر در استفاده از دستگاه
  • طراحی بی نظیر و ظاهر شکیل و خوش دست
  • امنیت محصولات
  • سیستم عامل مستقل و انحصاری
  • گرچه آیفون سهم کوچکتری در بازار دارد اما توسعه دهندگان آن همواره تلاش می کنند تا بهترین اپلیکیشن های موجود را برای iOS ارائه دهند.
  • دارا بودن بهترین سیستم پرداخت با اپل پی و پشتیبانی از طرف بانکها و شرکت های اعتباری
  • دقت سنسور Touch ID در آیفونها و کارایی بهتر آن نسبت به دیگر رقبا
  • بهینه بودن دوربین محصولات اپل و امکانات بی نظیر آن نسبت به دیگر محصولات مشابه
  • سیستم نرم افزاری به روز محصولات
  • خدمات پس از فروش و ارزش قائل شدن برای مشتری

نقاط ضعف:

  • قیمت گرانتر محصولات اپل به دلیل لاکچری محسوب شدن محصولات ان و اینکه هر قشری توانایی خرید ان را ندارد.
  • محدودیت های ios و نداشتن امکاناتی چون بلوتوث و فلش
  • مشکلات ساخت اپل آی دی در ایران
  • تحریم بودن ایران در خرید از فروشگاه اپ استور
  • نیاز به آیفون برای استفاده از اپل واچ
  • نقل و انتقال دشوار فایلها به کامپیوتر
  • انتن دهی ضعیف در محصولاتی مانند آیفون ۴
  • مشکل باطری در تعدادی از مدلها
  • نواقص ios 11 به طوری که چند مدت پیش حرف i در کیبورد این دستگاه تایپ نمی شد و اپل اپدیتی برای برطرف کردن این مشکل ارائه کرد.
  • مشکلات مربوط به قفل گشایی با حسگر تشخیص چهره و هک Face ID به روشهای مختلف