آشنایی با سیستم عامل مک برای کاربران صفر کیلومتر ویندوز

0
694

تغییر از یک رایانه شخصی مبتنی بر ویندوز به مک ساده است. سیستم عامل‌ها احتمالا به همان شکلی که شما شنیده‌اید متفاوت نیستند. در زیر راهنمای مفید برای شناخت بیشتر سیستم عامل مک ارائه شده است.

به گزارش کالاسودا و به نقل از Howtogeek، در این راهنما با سیستم عامل مک آشنا خواهید شد. پس اگر کاربر صفر کیلومتر ویندوز هستید این مقاله را از دست ندهید.

یک مک انتخاب کنید

اولین قدم برای انتقال از ویندوز به مک این است که یک دستگاه مک با توجه به بودجه خود انتخاب کنید. میتوانید یک لپ تاپ مک، کامپیوترهای خانگی مک و یا سیستم‌های پیشرفته تر iMac یا مک پرو را انتخاب کنید که قیمت بالاتری دارند.

اصول اولیه نصب مک

هنگامی که برای اولین بار مک جدید خود را بوت می‌کنید، نام کاربری خود را با یک اپل آیدی تنظیم می‌کنید و وارد سیستم می‌شوید. ممکن است تصویری که از دسکتاپ خود می بینید بار اول برایتان غریبه به نظر برسد. ما راهنمای گام به گام این آشنایی را برای شما شرح خواهیم داد.

نحوه استفاده از trackpad یا موس

عمل اسکرول کردن در مک را می توانید مانند موبایل با دو انگشت خود روی ترک پد انجام دهید. برای کلیک کردن می توانید در هر نقطه ای ترک پد بزنید. برای کلیک راست کردن نیز دو انگشت را روی ترک پد قرار داده و با یکی کلیک کنید. همچنین این کار را با موس هم می‌توانید انجام دهید.

نوار داک پایین صفحه

نوار پایین صفحه در مک او اس ممکن است اندکی با ویندوز تفاوت داشته باشد. این معادل مک نوار وظیفه ویندوز است. این یکی از ساده ترین راه ها برای راه اندازی و دسترسی به برنامه های شما است. دو حوزه در این قسمت وجود دارد که با یک پارتیشن از هم جدا شده اند. در سمت چپ ، برنامه های خود را پیدا می کنید ، و در سمت راست ، پوشه ها ، سطل زباله و هر پنجره ای که مینیمایز کرده اید را مشاهده می‌کنید.

برای پین کردن یک مورد به داک ، روی آن راست کلیک کنید (یا با دو انگشت روی ترک پد کلیک کنید) ، و سپس گزینه های option> Keep in Dock را انتخاب کنید. برای خلاص شدن از ایکونی خاص نیز، آن را با کلیک کردن بکشید تا Remove ظاهر شود ، و سپس رها کنید. می توانید Dock را طوری تنظیم کنید که در پایین یا لبه سمت چپ یا راست صفحه ظاهر شود. همچنین می توانید آنرا برای مخفی کردن خودکار پیکربندی کنید. برای این کار روی System Preferences > Dock کلیک کنید.

نوار منو

در بالای صفحه ، نوار منو Mac را مشاهده می کنید. برخلاف ویندوز ، جایی که منوهای کشویی مانند File و Edit  در پنجره شما دیده می شوند ، در macOS اینها را همیشه در بالای صفحه مشاهده می کنید. می توانید بگویید کدام برنامه در حال استفاده است زیرا نام آن در گوشه بالا سمت چپ کنار آرم اپل ظاهر می شود. برای مثال نوار منوی macOS که نشان می دهد برنامه “messages” در حال استفاده است.

در سمت راست نوار منو معادل اپل معادل بخش system tray سیستم ویندوز وجود دارد. از همین جاست که کارهایی مانند اتصال به شبکه های Wi-Fi را انجام می دهید یا درصد باتری خود را بررسی می کنید. بسیاری از برنامه ها ، مانند Evernote و Google Drive ، نمادهایی را برای دسترسی آسان در این قسمت قرار می دهند. macOS همچنین تعدادی برنامه دارد که در نوار منو به صورت دائمی در دسترس اند.

تنظیمات سیستم

مک معادل کنترل پنل در ویندوز ، system pereference را دارد . اینجاست که می توانید اکانت‌های جدیدی را به دستگاه خود اضافه کنید ، تنظیمات امنیتی را تغییر دهید یا میزکار خود را شخصی سازی کنید (فقط برای نامگذاری چند مورد از عملکردهای مفید آن). برنامه های شخص ثالث نیز می توانند ازینجا نصب شوند. بنابراین خوب است که نگاهی به این قسمت کرده و با گزینه های مختلف آن آشنا شوید.

نوتیفیکیشن ها و ویجت ها

در گوشه بالا و سمت راست نوار منو نمادی وجود دارد که می توانید برای باز کردن صفحه اطلاع رسانی و نوتیفیکیشن یا صفحه today روی آن کلیک کنید. همچنین می توانید از سمت راست و لبه سمت راست صفحه ان را به سمت داخل بکشید. macOS دارای یک سیستم اعلان قوی است و در اینجا همه نوتیفیکیشن ها ظاهر می شوند. برای فعال کردن حالت Do Not Disturb یا Night Shift ، روی این صفحه بروید.

صفحه today در مک نیز عملکردی مانند این صفحه در آیفون و آیپد دارد و از ویجت ها پشتیبانی می کند. صفحه را به پایین اسکرول کرده و روی Edit بزنید تا آن را سازماندهی کنید و ویجت های مختلف را فعال یا غیرفعال کنید. بسیاری از برنامه های شخص ثالث همراه خود ویجت هایی را نصب می کنند که می توانید در این پنل به آنها دسترسی پیدا کنید. همچنین ویجت های هواشناسی، ریمایندر و ماشین حساب نیز در این بخش قرار گرفته اند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها