آماده اید در فضا جراحی شوید؟!

0
1057

کالاسودا_آیا آماده اید در فضا جراحی شوید؟ این موضوعی است که می تواند همزمان ترسناک و البته مهیج باشد. موضوعی که از سوی برخی جراحان نیز مورد توجه واقع شده است.

فناوری های فضایی به شدت مورد توجه کاربران و عموم مردم قرار دارد. به عبارت دیگر فضانوردی جزو مهم ترین رویاهای بسیاری از افراد است. از ثبت نام برای تورهای فضایی تا رویای سفر به کره مریخ و ماه جزو آرزویی بسیاری از افراد محسوب می شود.

با این وجود، متخصصین به دنبال راهی هستند که بتوانند بیماری و جراحتهای افراد را در فضا درمان کنند. نبود جاذبه در فضا همینطور کمبود فضا و محدودیت وزن برای حمل و نقل مشکلاتی جدی برای انجام عمل‌های جراحی در فضا ایجاد کرده است.

پس با این شرایط چرا افراد به دنبال جراحی های مختلف در فضا هستند؟

بروس مک‌کندلس؛ ویژه‌کار این پرواز، در حال شرکت در یک راهپیمایی فضایی چند متر دور از کابین شاتل چلنجر است. بروس در این عملیات در حالی که دیگر به سفینه وصل نیست برای مانور دادن خود در فضا، از یک دستگاه کنترل دستی پرتاب ازت که با خود دارد استفاده می‌کند. برای بروس پاره‌های ابر زمین در پایین نگاره، چشم‌اندازی آشنا درآن محیط بشدت متخاصم است!

اولین فضانوردان روسیه پاول پوپوویچ، یوری گاگارین، والنتینا ترشکوا، آندریان نیکولایف، والری بایکوفسکی، گرمان تیتوف فضانورد آمریکایی پیرز سلرز در دومین سفر فضایی خود و در حال انجام سومین راهپیمایی فضائی در مأموریت فضایی اس‌تی‌اس-۱۲۱: نمایشی از تمرین تکنیک‌های تعمیر سپر حرارتی مدارگرد.

فضانورد یا کیهان‌نورد کسی است که پس از گذراندن دوره ویژه کیهان‌نوردی متناسب، به فضای بیرون از جو کره زمین سفرکرده باشد.

این واژه معمولاً برای فضانوردان حرفه‌ای بکار می‌رود، اما بطور کلی به افرادی که به نحوی به فضا سفر کرده‌اند نیز گفته می‌شود. مثلاً دانشمندان، پژوهشگران، خلبانان و حتی گردشگران فضایی که تجربه سفر به فضا را داشته باشند، فضانورد تلقی می‌شوند. گاهی بنا بر برخی از تعریف‌ها حتی سرنشین یا سرنشینان بعضی از موشک-هواپیماها مانند ایکس-۱۵ را هم می‌توان فضانورد دانست.

تاکنون بیش از ۵۴۰ فضانورد به فضا سفر کرده‌اند؛ پانصدمین فضانوردی که به فضا رفت فضانورد آمریکایی کریستوفر کسیدی بود. و رکوردهای ماندن در فضا «در یک دیدار» از یک سال هم گذشته‌است. رکوردهای ماندن در فضا برای یک فضانورد «در چند دیدار» بیش از ۸۰۰ روز است.

با گسترش دامنه سفرهای فضایی بشر متخصصین به دنبال راهی هستند که بتوانند بیماری و جراحت را در فضا درمان کنند. نبود جاذبه در فضا همینطور کمبود فضا و محدودیت وزن برای حمل و نقل مشکلاتی جدی برای انجام عمل‌های جراحی در فضا ایجاد کرده است.