آموزش رفع نشت حافظه در اندروید

0
560
آموزش رفع نشت حافظه در اندروید

اگر گوشی و برنامه اندروید شما کرش می‌شود؛ در بیشتر مواقع سه دلیل باعث آن خواهد شد. یا یک ویروس به گوشی شما را پیدا کرده و یا باتری گوشی‌تان تخلیه‌شده است؛ اما در بیشتر مواقع مشکل از نشت حافظه است. اگر مشکل نشت حافظه در اندروید به علت یک برنامه خاص باشد؛ مشکل جدی نیست. بعضی‌اوقات، توسعه‌دهنده برنامه نمی‌تواند خطاهای رمزگذاری آن را برطرف کند و این اخطار رخ می‌دهد. در چنین مواردی، می‌توانید برنامه را به سادگی حذف کنید. اما در سایر سناریوهای نشت حافظه، مشکل جدی‌تر است.

به این منظور، ما سه برنامه جداگانه را به شما معرفی می‌کنیم و با روش‌های زیر می‌توانید مشکل نشت حافظه در اندروید را رافع کنید.

نشانه‌های نشت حافظه در برنامه‌های اندروید

مشکل نشت حافظه از زمان ظهور برنامه‌های اندروید وجود داشته است. به طور مثال در زمان راه اندازه نسخه اندروید Lollipop، مشکل نشت حافظه رخ داد که باعث برخی مشکلات دیگر در گوشی‌های اندروید شد.

در برنامه‌های اندروید و جاوا، Garbage Collector به پیمایش اشیاء موجود در درخت حافظه می‌پردازد؛ و Garbage  یا همان اشیاء مرده را جمع‌آوری می‌کند؛ اما در برخی شرایط نمی‌تواند این شئ ها بلااستفاده را جمع کرده و درنتیجه نشت حافظه رخ می‌دهد که این مشکل به مرور باعث کند شدن برنامه گوشی و از کار افتادن آن می‌شود.

نشانه‌های نشت حافظه در برنامه‌های اندروید

برنامه‌هایی برای رفع نشت حافظه در اندروید

برنامه Memory Optimizer

برنامه Memory Optimizer یک روش مناسب برای رفع خطا نشت حافظه است. برای را ه اندازی این برنامه باید به عکس‌ها رسانه‌ها و فایل‌های شما دسترسی داشته باشد.

بعد از راه‌اندازی برنامه برای رفع هرگونه مشکل در نشت حافظه، بر روی Clean now کلیک کنید.

مدتی طول می‌کشد تا برنامه RAM را پاک کرده و حافظه بیشتری را در دسترس قرار دهد.

برنامه‌هایی برای رفع نشت حافظه در اندروید

در مثال زیر ما توانستیم 1.16 گیگابایت فایل‌ها پنهان بی‌مصرف را پیدا کرده و از بین ببریم.

این برنامه همچنین فرآیندهای غیرضروری که باعث مصرف حافظه شده را به شما نشان می‌دهد. برخی از آن‌ها را می‌توان متوقف کرد.

با رعایت موارد بالا شما می‌توانید میزان مصرف حافظه را از 70 درصد به 19 درصد کاهش دهید و فضای زیادی از حافظه را بازیابی کنید.

برنامه Memory Optimizer

برنامه Hyper MemoryCleaner

اگر از اندروید 8.0 و یا پایین‌تر استفاده می‌کنید مطمئناً با اخطار نشت حافظه مواجه شده‌اید. در این صورت برنامه HyperMemoryCleaner به شما کمک می‌کند تا از تخصیص حافظه برای برنامه‌های که اولویت ندارند؛ جلوگیری کنید.

برای این کار برنامه Hypermemorycleaner Clean را نصب کرده و اجرا کنید.

دکمه Go Clean را فشار دهید. در این مثال ما توانستیم 446 مگابایت از حافظه را آزاد کنیم. این آزمایش در یک گوشی قدیمی با اندروید 6.0 و 1 گیگابایت رم انجام شد.

برنامه Hyper MemoryCleaner

برنامه Memory Booster

اگر می‌خواهید یک عملکرد همه‌جانبه داشته باشید و در تمام نسخه‌های اندروید از آن بهره ببرید؛ برنامه Memory Booster انتخاب خوبی است. این اپلیکیشن رتبه بسیار خوبی داشته و کارایی آن بالا است.

این برنامه می‌تواند میزان حافظه استفاده شده در گوشی اندروید را نشان دهد؛ که در این مثال، میزان حافظه استفاده شده بسیار زیاد است. اگرچه در بیشتر موارد، این مصرف بالا حافظه نشانه و علائمی بر روی گوشی ایجاد نمی‌کند؛ اما  سرعت گوشی را کاهش می‌دهد.

برنامه Memory Booster

بعد از اجرا برنامه اگر بر روی گزینه startup boost کلیک کنید؛ لیستی از برنامه‌هایی را مشاهده خواهید کرد که باعث نشت حافظه و کاهش سرعت گوشی‌تان شده‌اند که می‌تواند برخی از آن‌ها را غیرفعال کنید.

با انتخاب گزینه Speed boost، نیز کل حافظه سیستم پاک‌سازی‌شده و مقداری زیادی از حافظه که توسط فایل‌ها ناخواسته و پنهان اشغال شده بودند؛ خالی می‌شود.

در این آزمایش توانستیم به میزان 1.19 گیگابایت از حافظه را خالی کنیم که یک عملکرد فوق‌العاده را نشان می‌دهد.

بعد از اجرا برنامه اگر بر روی گزینه  startup boost کلیک کنید

نکاتی در مورد رفع و کاهش نشت حافظه

  • مشخص کنید محل نشت در کجاست: با استفاده از سه برنامه فوق، می‌توانید محل نشت حافظه را مشخص کنید.
  • تنظیمات اینترنت تلفن را بهینه کنید: سعی کنید اسکن‌های Wi-Fi و داده‌ها در پس‌زمینه را کاهش دهید. اگر از تلفن خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است اینترنت را خاموش کنید.
  • برنامه‌هایی که به میزان زیادی رم مصرف می‌کنند را حذف کنید: اگر گوشی شما از ظرفیت محدودی برخوردار است، باید مراقب مواردی باشید که مصرف رم و حافظه بالایی دارند.

حافظه تلفن Android یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که در تصمیم خرید یک گوشی جدید تأثیر می‌گذارد. حتی اگر رم زیادی هم داشته باشید؛ باز هم برنامه‌های هستند که از حافظه و رم شما بیشترین استفاده را دارند. بنابراین بهتر است به صورت دوره‌ای نشت حافظه در اندروید را تشخیص و رفع کنید.

آیا مراحل و برنامه‌های فوق، به منظور رفع مشکل نشت حافظه اندروید برای شما مفید واقع شد؟ مشاهدات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نکاتی در مورد رفع و کاهش نشت حافظه

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها